|
Auteur |
Bericht |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 apr 2013 19:44 Onderwerp: 0 uren contract icm vaste werktijden |
|
|
Mijn scenario in het kort:
Werkzaam via een uitzendbureau. Mondeling zijn er wat afspraken gemaakt die iets anders op papier zijn gezet.
Ik zou aan de slag gaan voor 40 uur per week, maar kreeg een contract voor 0 uren, met daarachter de werktijden vermeldt.
In de praktijk ben ik de afgelopen 3 maanden wel iedere dag werkzaam geweest (op 1 verplichte vrije dag na dan, iedereen was die dag vrij). Dus ik mag na die 3 maanden uitgaan van een 40 urig contract.
De werktijden in het contract stroken niet helemaal met de praktijk, om de week begin ik namelijk een half uur eerder (ik werk in dag- en avondploeg om en om), dit half uur wordt wel geschreven en ook betaald. Niet blij mee, want men kon dit vantevoren ook weten en mij hierover informeren, maar goed dat is nu eenmaal zo.
Verder komt het geregeld voor dat als het werk af is ik naar huis wordt gestuurd. Vaak gaat dit om een kwartier of half uur, maar incidenteel ook om meer. Deze uren worden niet geschreven en ik krijg ze dan ook niet betaald. Als we langer moeten blijven om iets af te maken, dan worden deze uren wel als extra geschreven. Hoe verhoudt dit zich t.o.v. de afgesproken werktijden in mijn contract? Als men mij voor 8 uur oproept, dan verwacht ik ook werk en loon voor 8 uur. Was het ook niet zo dat 'geen werk' voor risico van de werkgever komt? Of heb ik met mijn 0 uren contract geen grond tot klagen hierover, wat ik raar zou vinden met expliciet genoemde werktijden?
Op zich leuk als je op tijd naar huis mag, maar ik werk voor geld en zou het fijn vinden om daarin wat zekerheid te hebben. Niet de ene week 100 Euro meer en de week erop weer 100 minder. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 02 mei 2013 13:37 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij, als de werkgever u voor acht uur oproept, moet hij ook acht uur uitbetalen. Dit op grond van art. 7:628 BW; als er geen werk is voor acht uur, komt dat voor risico van de werkgever. |
|
|
|
 |
jpst
|
Geplaatst: do 02 mei 2013 17:29 Onderwerp: |
|
|
Vandaag ook wat goed nieuws.
Ik zou 3 maanden via het uitzendbureau werken, die zijn na deze week voorbij. Ik krijg nu een contract direct van het bedrijf.
Ik heb dus nogmaals gevraagd hoe het zit met de momenten dat we eerder naar huis worden gestuurd omdat het werk af is.
In mijn nieuwe contract staat dat de meer en minder uren over 13 weken worden gesaldeerd. Kortom, werk ik een avondje een uur langer en de dag erop een uur korter dan zou dat mij netto niets opleveren. Leuk idee voor de werkgever, want zo legt ie het risico bij de werknemer neer.
Het nieuwe contract spreekt pas over overuren als het totaal per week meer dan 40 bedraagt. |
|
|
|
 |
jpst
|
Geplaatst: do 16 mei 2013 17:35 Onderwerp: |
|
|
Het uitzendbureau heeft gecounterd met:
Quote: | Artikel 30 Uitsluiting loondoorbetalingsverplichting
1. De uitzendonderneming is* aan de uitzendkracht werkzaam in fase A alleen het loon verschuldigd
over de periode(n), dat de uitzendkracht daadwerkelijk uitzendarbeid heeft verricht, tenzij
bij uitzendovereenkomst uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
2. De in lid 1 van dit artikel bedoelde uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting is niet van
toepassing in geval van arbeidsongeschiktheid, indien een detacheringsovereenkomst is overeengekomen.
3. Indien de uitzendkracht:
a. wordt opgeroepen voor uitzendarbeid; en
b. op de met de uitzendonderneming afgesproken tijd en plaats verschijnt; maar
c. door de opdrachtgever niet in staat wordt gesteld de uitzendarbeid aan te vangen,
heeft de uitzendkracht het recht op een vergoeding ter hoogte van ten minste driemaal het
uurloon dat de uitzendkracht op basis van de uitzendarbeid zou hebben ontvangen. In dit geval
is lid 1 van dit artikel niet van toepassing.
* In afwijking van het bepaalde in artikel 7:628 BW. |
Tja kunnen die genoemde werktijden vallen onder 'uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen'? Anders kan je ook net zo goed geen werktijden benoemen lijkt mij. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 13:31 Onderwerp: |
|
|
Nee, in de uitzendovereenkomst is duidelijk afgeweken van art. 7:628 BW. Dat mag gedurende de eerste zes maanden.
'Uitdrukkelijk anders overeengekomen' is het geval dat in de arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk bepaald is dat wel loon door wordt betaald. Daar is in casu geen sprake van. |
|
|
|
 |
jpst
|
Geplaatst: vr 17 mei 2013 17:17 Onderwerp: |
|
|
Zo vatte ik het ook op ja. Dus geen ingang om in protest te gaan op dit vlak.
Wel jammer dat een uitzendbureau dat alles behalve nadrukkelijk uitlegt voordat je een AO tekent en van die paar eerder genoemde zaken.
Ik heb trouwens wel het idee dat ik bij de nieuwe werkgever ook weer enigszins benadeeld ga worden met het salderen van de uren. Ik krijg nu wel minstens de 40 uur uitbetaald, maar de minuren worden verrekend met de plusuren. Dus minder dan de basis kan niet, wat bij het uitzendbureau wel kon. Daar ben ik niet blij mee, het is nog steeds niet mijn probleem dat ik eerder klaar zou zijn met het werk. En als ik daar mijn overwerk dan voor moet inleveren als ik een andere dag eerder weg mag, daar voel ik totaal niets voor. Het motiveert ook niet om over te werken. |
|
|
|
 |
|