Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 12 mei 2024 19:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

-
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Joris Kickken



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 21:12    Onderwerp: - Reageer met quote Naar onder Naar boven

- verwijderd -

Laatst aangepast door Joris Kickken op wo 07 dec 2011 14:01, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lijkt me een goed plan!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eens in de discussie "stemplicht" onder "actualiteiten"(pagina 3). Daar is een soortgelijk idee ook al geopperd en besproken.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joris Kickken



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

- verwijderd -

Laatst aangepast door Joris Kickken op wo 07 dec 2011 14:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geeft niet, tis alweer even geleden en daarom zit hij ietwat verstopt.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. NN



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 87


BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich wel een hele leuk gedachte, dat zou vast en zeker een hoop minder Wilders en Pastors-stemmen schelen. Very Happy

Maar of het nou zo democratisch is? Embarassed
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 19:26    Onderwerp: Re: Politieke kennis test, om te mogen stemmen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joris Kickken schreef:
Hoe staan jullie tegenover het invoeren van een test, die je algemene kennis betreffende politiek peilt, waarna je bij een voldoende uitkomst, gerechtigd bent te stemmen?

Vind ik een heel slecht idee, omdat je nu al met het probleem zit dat veel te veel mensen vinden dat 'Den Haag' te ver van het af staat.
Quote:

Groeten een fanatieke D66 aanhanger Wink

Bedoel je niet 'de fanatieke D66 aanhanger ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan liever eerst een test om je überhaupt verkiesbaar te stellen. Ben benieuwd wie er allemaal zouden afvallen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Dan liever eerst een test om je überhaupt verkiesbaar te stellen. Ben benieuwd wie er allemaal zouden afvallen Wink

En dan ook graag een test erbij voor bewindslieden, waarbij ze niet alleen op inhoudelijke kennis van het betreffende vakgebied, maar ook op algemene juridische kennis getoetst worden.

Ik zat vrijdag echt met kromme tenen naar de radio te luisteren, waar de één na de ander verkondigde: 'De marechaussee mag niet bepalen of iets strafbaar is, dat moet het OM doen'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Volento Deo schreef:
Dan liever eerst een test om je überhaupt verkiesbaar te stellen. Ben benieuwd wie er allemaal zouden afvallen Wink

En dan ook graag een test erbij voor bewindslieden, waarbij ze niet alleen op inhoudelijke kennis van het betreffende vakgebied, maar ook op algemene juridische kennis getoetst worden.

Ik zat vrijdag echt met kromme tenen naar de radio te luisteren, waar de één na de ander verkondigde: 'De marechaussee mag niet bepalen of iets strafbaar is, dat moet het OM doen'.


Ik stem voor *steekt hand in de lucht*....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joris Kickken



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 15:15    Onderwerp: Re: Politieke kennis test, om te mogen stemmen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

- verwijderd -

Laatst aangepast door Joris Kickken op wo 07 dec 2011 14:03, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mirjam28



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 70


BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik dit zo'n goed idee vind. Hoe wil je de kennis toetsen, zouden er niet nog minder mensen gaan stemmen?

Een beetje off-topic, maar ik ben heel benieuwd wat jullie van het volgende vinden (en het past wel een beetje bij het onderwerp):
Verstandelijk gehandicapten mogen ook stemmen. Dus ook de mensen met het niveau van een 1 of 2 jarig kind.
Terwijl als er stemmen op gaan om de stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar te verlagen de politiek nogal afwijzend reageert. Want 'als je 16 bent, ben je nog niet in staat zo'n keuze te maken.' Maar iemand met een geestelijke leeftijd van 2 wel?

Wat vinden jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind die grondwetswijziging zeer verwerpelijk. Zo laat je immers categoraal een groep mensen, waarvan gezegd is dat ze hun eigen zaakjes niet kunnen regelen, toe mee te bepalen hoe 's lands zaken worden geregeld. Ik begrijp er werkelijk niets van. Ik geloof dat het argument is dat soomigen aantoonbaar wel degelijk zouden kunnen stemmen. De Kiesraad heeft daarvan echter gezegd dat je dat dan beter individueel zou kunnen beoordelen. Dat lijkt me dan inderdaad de betere optie.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel ik het voorstel van een intelligentietest voordat iemand mag kiezen zelf een beetje flauw vind (het idee komt bij iedere verkiezing ook weer terug), vind ik het eerlijk gezegd wel wat vreemd dat mensen die erkend geestelijk gehandicapt zijn wel gewoon mogen stemmen. Ik zie dan inderdaad maar weinig verschil met 2-jarigen.

Ik herinner mij een eerdere verkiezingsdag waarop ik toevallig op het jeugdjournaal zag hoe een hele inrichting voor verstandelijk gehandicapten uit stemmen ging. Dat item was vast goed bedoeld ("oh wat leuk dat zij ook serieus worden genomen"), maar het deed me wel erg twijfelen aan het nut van mijn ene weloverwogen stem.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: za 25 nov 2006 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit dat dan met art. 54 lid 2 sub b GW?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds