Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] tentamen goederenrecht (directe leer 3:110)
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mider LL.B.



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 19:00    Onderwerp: [UL] tentamen goederenrecht (directe leer 3:110) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus:

A geeft B opdracht om in eigen naam (B) paard te kopen. Op moment dat B paard geleverd krijgt, is hij reeds failliet verklaard.

Is A eigenaar van paard of valt paard in failiete boedel van B?

Als faillietverklaring na levering van paard aan B, dan is de directe leer van 3:110 geslaagd. Ik vraag me af of dit ook zo is als B vantevoren failliet is gegaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het van het begin af aan de bedoeling geweest dat het paard bij B zou blijven? Dan is B toch houder voor A? A kan dan revindiceren (als ik mij dit alles nog goed herinner ...het is alweer een tijdje geleden).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mider LL.B.



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bedoeling van 3:110 is nu juist dat de een(B) voor de ander(A) van meet af aan zal houden, waarbij A direct eigenaar is geworden op moment dat B het paard houdt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan kan het paard toch nooit in een failliete boedel van B vallen, op welk moment dat faillissement dan ook intreedt?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mider LL.B.



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is dan ook of hij nu nog wel kan leveren aan A, mede gelet op art. 35 faillisementswet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is toch een geval van lastgeving ? zie 7:420.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mider LL.B. schreef:
De vraag is dan ook of hij nu nog wel kan leveren aan A, mede gelet op art. 35 faillisementswet.

De vraag of B aan A kan leveren lijkt me niet waar het om gaat? De vraag is of A op het moment van levering aan B eigenaar is. Als dit zo is, dan is A eigenaar en is daarmee de tentamenvraag beantwoord Smile. A kan dan inderdaad revindiceren; hij is immers eigenaar. Ik denk dat art. 35 Faillissementswet hier dan geen toepassing vindt.

Ik weet niet of een faillisement van B de rechtsverhouding waar 3:110 BW over spreekt aantast. Ik zou zeggen van niet... de overeenkomst tussen A en B blijft toch bestaan? Als dat klopt is A eigenaar op het moment dat aan B geleverd wordt.

Dit alles met een groot voorbehoud. Zowel art 3:110 BW als art 35 Fw zijn nieuw voor me Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook de uitwerking van een oud tentamen. Helaas weet ik niet wat de vraag was, maar vermoedelijk ging het om een vergelijkbare situatie:
Quote:
Michiel koopt op eigen naam. Lijkt dus op indirecte/middellijke vertegenwoordiging (hij wordt eigenaar/bezitter en moet doorleveren aan Suzanne), maar zie uitzondering voor roerende zaken van 3:110 BW. Suzanne is eigenaar/bezitter (en kan de tuinhekken uit het faillissement opvorderen). Bezit en eigendom gaan rechtstreeks op haar over zodra de tuinhekken aan Michiel zijn geleverd in het tuincentrum. Michiel is vanaf het moment van levering van de tuinhekken houder voor Suzanne, zie `rechtsverhouding’ in 3:110 BW. Deze rechtsverhouding brengt dit goederenrechtelijke resultaat mee.

Het is niet zo duidelijk op welk moment Michiel hier failiet is gegaan, maar dit antwoord geeft me de indruk dat 3:110 BW ook na een faillisement van Michiel nog van toepassing is.

Hmm helaas, in het tentamen dat ik nu toch vind gaat Michiel pas failliet op het moment dat de tuinhekken al aan hem geleverd zijn:
Quote:
De lage tuinhekken die Suzanne in haar tuin wil hebben zijn uitverkocht bij tuincentrum A. Suzanne geeft Michiel de opdracht om voor haar, Suzanne, maar op zijn eigen naam de lage tuinhekken te kopen bij tuincentrum B.
Zo gezegd, zo gedaan. Op 10 juni 2003 koopt Michiel de bedoelde tuinhekken bij tuincentrum B. Hij neemt ze meteen mee. Wanneer Michiel op 11 juni 2003 failliet wordt verklaard, staan de tuinhekken nog in zijn bestelauto.

Wie is eigenaar van de tuinhekken in Michiels auto op 11 juni 2003?

Met zekerheid durf ik dan ook niets te zeggen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mider LL.B. schreef:
De vraag is dan ook of hij nu nog wel kan leveren aan A, mede gelet op art. 35 faillisementswet.


Er is al geleverd. Het paard (dat van A is) is toch bij B terechtgekomen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens even terzijde en tussendoor: elementair goederenrecht in de masterfase Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Mider LL.B.



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien student oude stijl?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mider LL.B.



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 6


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ten tijde van levering aan B is hij al failliet.

En iid als hij na levering failliet was gegaan, dan was A eigenaar geworden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mider LL.B. schreef:
Misschien student oude stijl?

Ik vroeg 't me alleen maar af; elke uni heeft tenslotte zijn eigen curriculum.

Alleen dat 'oude stijl' begrijp ik niet ? Want d'r staat LL.B. ? Dat is toch een indicator voor een BaMa student ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A is toch al eigenaar? B houdt het alleen voor hem
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 11 feb 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mider LL.B. schreef:
Nee, ten tijde van levering aan B is hij al failliet.

En iid als hij na levering failliet was gegaan, dan was A eigenaar geworden.

De tentamenvraag die ik vond is inderdaad een beetje anders.

Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het antwoord in beide gevallen hetzelfde is: A wordt eigenaar op het moment dat B het paard geleverd krijgt. Het Compendium van Hijma is hier in punt 176 vrij duidelijk over:
Compendium schreef:
Indien aan deze vereisten is voldaan, wordt het ontvangene onmiddellijk en onontkoombaar voor de ander gehouden (directe leer). Onmiddellijk: de een verkrijgt het bezit rechtstreeks voor de ander, zonder dat hij zelf op enig moment bezitter is geworden.

B is dus op geen enkel moment eigenaar van het paard. Het paard kan dus niet in de failliete boedel van B terecht komen. Beetje subtiel is het wel als je vergelijkt met punt 142 over levering bij voorbaat, waarbij de vervreemder precies 1 moment eigenaar is. Is de vervreemder op dat moment failliet, valt het goed wel in zijn faillissement. Punt 142 geeft ook aan dat 3:110 hier niet van toepassing is. Let op: 3:110 is in dit punt niet van toepassing omdat het over overdracht van toekomstige goederen gaat, en niet omdat er sprake was van faillissement.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds