|
Auteur |
Bericht |
Patricia20
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 23:49 Onderwerp: [UL] Leiden Law Practices |
|
|
Leiden is dit jaar begonnen met de Leiden Law Practices. Dit houdt in dat een groep van ongeveer 25 studenten wordt begeleidt door 1 hoogleraar en een ouderejaars student. Dit systeem wordt het tutorraat genoemd. Concreet betekent dit dat er 20 bijeenkomsten zijn, waar aandacht wordt besteed aan juridische vaardigheden als het lezen van jurisprudentie, omgang met de wettenbundel, pleiten etc. Men hoopt door middel van dit systeem de sociale cohesie te vergroten, aangezien een tutorgroep het hele jaar niet van samenstelling veranderd en met deze groep ook de werkgroepen in het reguliere onderwijs worden gevolgd. De Leiden Law Practices vormen een onderdeel van het onderwijsprogramma en deelname is verplicht voor minstens 80% om deel te mogen aan de tentamens.
Naast de invoering van de zogenaamde tutorgroepen, is Leiden de vrijblijvendheid van de rechtenstudie te lijf gegaan. Net als bij de Leiden Law Practices is aanwezigheid bij alle hoor- en werkcolleges verplicht voor minstens 80%. Voldoe je hier niet aan, dan is deelname aan het tentamen afgesloten. Verder ben je verpicht alle werkcolleges voor te bereiden en actief mee te doen. Indien je niet voorbereid naar college komt, wordt je als absent geregistreerd voor de zogenaamde 80% aanwezigheids regel.
Verder is nieuw dat als je lager dan een vier voor je tentamen haalt, je bent uitgesloten voor deelname aan het hertentamen. Men is van mening dat nogmaals de colleges moeten worden gevolgd, alvorens opnieuw een tentamen af te leggen.
Ik zelf heb niet zoveel moeite met dit systeem. Ik word nu als het ware gedwongen om vanaf het begin af aan serieus te studeren. Deze aanpak ik best goed voor iemand als ik, die altijd alles op het laatste moment pas gaat voorbereiden.
Ik ben erg benieuwd wat andere eerstejaars, danwel ouderejaars van dit systeem vinden. _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 07 sep 2007 23:56 Onderwerp: |
|
|
Ik vind dat - op het mentorgroepdeel als activiteit na, dan - allemaal buitengewoon schools en kinderachtig. Man man, je wordt gewoonweg getraind een onzelfstandige werknemer te zijn die alleen maar wat doet omdat hij anders straf krijgt......ggg....
Een beetje zwieren en zwaaien tijdens je studietijd kan helemaal geen kwaad. Daar word je zogezegd groot van _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
Patricia20
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:03 Onderwerp: |
|
|
Ik ben met je eens Simone dat het nogal schools is allemaal. Ik kan me ook best voorstellen dat mensen dit als vervelend of betuttelend ervaren. Ik zelf heb er niet zo'n grote moeite mee. Maar dat zal nog wel komen denk ik, aangezien ik net een week bezig ben. Je kan het inderdaad zien als een manier om je trainen tot een onzelfstandig werknemer. Ik zie het echter als een manier om discipline aan te leren. _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Middelbare schooldiscipline dan...
Zelf weten wanneer je uiterlijk moet beginnen om voor een tentamen te studeren is ook een vaardigheid. Zelfdiscipline vind ik in ieder geval nuttiger dan militaire discipline (die al snel ontaardt wanneer dan een keer de vrije hand wordt gegeven).
Wat mij betreft laat je iedere student de keuze: of een strak regime met veel begeleiding, of alles lekker zelf uitzoeken.
Ik weet niet wat er tegenwoordig van de middelbare school afkomt, maar in mijn tijd had je eerstejaars die echt wel wisten wat ze konden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
Lieke V
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 23
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:28 Onderwerp: |
|
|
Ach, na al die jaren middelbare school mag er wel dicipline zijn. Heb je die niet, dan haal je, je studie niet. Simpel, zo ben je ook gauw van de ongemotiveerde studenten af.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al eerder ben begonnen met de studie, zit echt niet op zulk schools onderwijs te wachten. Ik denk dat je zo alleen maar meer mensen in de werkgroep hebt die niet echt meedoen. Ik vind het juist een groot voordeel dat je alleen met de meer gemotiveerde studenten zit (en in kleinere groepen).
Dat tutoraat lijkt me wel positieve kanten hebben, vooral de sociale contacten, ik heb zelf nauwelijks contacten gemaakt met mederechtenstudenten, kende ze allemaal via een andere weg (vrienden/vereniging). Maar wat willen ze dan allemaal doen in die bijeenkomsten? |
|
|
|
|
Michèle Moderator
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:31 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik weet niet wat er tegenwoordig van de middelbare school afkomt, maar in mijn tijd had je eerstejaars die echt wel wisten wat ze konden. |
Of dat niet wisten en daar gaandeweg achter komen.
Dat is toch ook iets wat je (juist!) leert in je studietijd? _________________ www.breiwinkeltje.nl
|
|
|
|
|
Patricia20
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:38 Onderwerp: |
|
|
Lieke V schreef: | Ach, na al die jaren middelbare school mag er wel dicipline zijn. Heb je die niet, dan haal je, je studie niet. Simpel, zo ben je ook gauw van de ongemotiveerde studenten af.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al eerder ben begonnen met de studie, zit echt niet op zulk schools onderwijs te wachten. Ik denk dat je zo alleen maar meer mensen in de werkgroep hebt die niet echt meedoen. Ik vind het juist een groot voordeel dat je alleen met de meer gemotiveerde studenten zit (en in kleinere groepen).
Dat tutoraat lijkt me wel positieve kanten hebben, vooral de sociale contacten, ik heb zelf nauwelijks contacten gemaakt met mederechtenstudenten, kende ze allemaal via een andere weg (vrienden/vereniging). Maar wat willen ze dan allemaal doen in die bijeenkomsten? |
Gastcolleges, jurisprudentie lezen, wetboek instructie, pleitworkshop. Derest weet ik eigenlijk nog niet. Ik wist toen ik me inschreef in Leiden nog niks van deze nieuwe regels af. Toch denk ik dat het ook goede kanten heeft. Het blijft natuurlijk ongeloofelijk hoeveel studenten er elk jaar afvallen. Overigens gelden deze regels alleen voor het eerste jaar. _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
|
PBE
Leeftijd: 36 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 121
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 0:57 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het ook ontzettend schools en vooral heel erg kinderachtig! Ben echt blij dat ik niet voor Leiden heb gekozen! Ik kan zelf wel bepalen hoe ik wel en niet moet studeren! |
|
|
|
|
MiriamvL
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 12:57 Onderwerp: |
|
|
Als dit systeem ook zo had gegolden toen ik begon had ik nu een stuk verder achtergelopen *grinnik*. Ik vind het erg jammer dat ze hiertoe over zijn gegaan... studenten die schoolsheid nodig hebben kunnen toch gewoon in Utrecht gaan studeren?! _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
|
komodo
Leeftijd: 53 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 312
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 13:50 Onderwerp: |
|
|
Als academicus moet van je verwacht kunnen worden dat je zelf bepaalt op welke wijze je je kennis vergaart, zelfredzaamheid en zelfdiscipline zijn daarbij van groot belang. Door te veel dingen als verplicht te stellen wordt je in feite niet op jezelf terug geworpen, maar wordt je aan het handje genomen.
Ik kan me voorstellen, en heb dat ook aan den lijve ondervonden, dat wanneer je een beta vak kiest waaraan practica zijn verbonden, dat die verplicht zijn. Dat heeft ook echt ergens mee te maken: namelijk met het voltooien van een proef die je nodig kunt hebben om de theorie aan op te hangen. Bij rechten geldt dat veel minder. Ik vind dit een kul systeem. Zo wordt je geen academicus, zo wordt een vergaarbak van kennis die niet zelf zijn tijd kan indelen of zichzelf motiveren. |
|
|
|
|
tikSimone
Leeftijd: 58 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 14:05 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | studenten die schoolsheid nodig hebben kunnen toch gewoon in Utrecht gaan studeren?! | Kaiiiiii ! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
|
jacq
Leeftijd: 54 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 17:42 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn kinderen op de lagere school hanteren ze een soortgelijk systeem om beter te leren lezen. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.
In je latere werk word je ook geacht zelf na te denken, dat wordt je op deze manier niet echt bijgebracht. Verbazingwekkend dat dit is bedacht, het getuigd in ieder geval niet van vertrouwen in de hedendaagse student.
groet,
jacq |
|
|
|
|
bona fides
Geslacht:
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22893
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 18:06 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Bij mijn kinderen op de lagere school hanteren ze een soortgelijk systeem om beter te leren lezen. Ik denk dat dat wel genoeg zegt. |
Het probleem is wellicht dat dit bij de huidige (grotendeels verloren?) generatie schoolverlaters is verzuimd. Als ik het goed heb, was/is zelfstandig leren juist de gedachte achter het studiehuis. Vrijheid blijheid op te jonge leeftijd wreekt zich blijkbaar. Op je 18e zou je de verantwoordelijkheid aan moeten kunnen (of verspeel je een jaartje om dit te leren, dat is niet erg).
Het is dus nu de omgekeerde wereld. Schools leren op de leeftijd waarop dat nodig is, is "niet meer van deze tijd". Dit dwingt universiteiten vervolgens tot onorthodoxe maatregelen om studenten nog wat bij te kunnen brengen. Als ik het goed heb is het probleem dus niet zozeer dat eerstejaars de discipline voor zelfstudie niet op kunnen brengen, maar dat de benodigde basisvaardigheden nooit zijn aangeleerd. (Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.)
Bij mij gaat het er overigens niet in dat de "ouderwetse" manier van leren op de middelbare school niet meer kan. Leerlingen van nu hebben dezelfde genen als leerlingen van toen en ik zie niet in wat voor maatschappelijke ontwikkelingen (afgezien van bezuinigingen) aan normaal klassikaal onderwijs op de middelbare school in de weg staan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
MiriamvL
Leeftijd: 41 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: zo 09 sep 2007 18:22 Onderwerp: |
|
|
En misschien is al die uitval wel helemaal geen probleem, het is bekend dat er veel mensen rechten gaan doen "omdat ze niet weten wat ze willen", als ze er gedurende dat eerste jaar erachter komen wat ze wel willen doen (of in ieder geval dat ze géén rechten willen doen) is dat toch prima? Ik vraag me af of ze wel voldoende onderzoek hebben gedaan naar het waarom van de hoge uitval.. _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
|
Patricia20
Leeftijd: 37 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: vr 25 apr 2008 11:20 Onderwerp: |
|
|
Nog 5 onderwijsweken te gaan en het eerste jaar van de Leiden Law practices zit er op. Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over dit systeem.
de eis van minimaal een 4 om te mogen herkansen legt naar mijn mening onnodige extra druk op. Niet dat ik last heb gehad van die eis tot dusver. Maar ik vind het nog al ver gaan, om iemand met een offday meteen van de herkansing uit te sluiten.
Een ander groot nadeel vindt ik de tentamenplanning. Er is heel weinig tijd om te studeren na afloop van een onderwijsperiode. In theorie is het zelfs mogelijk dat je vrijdag nog werkgroep hebt en maandag tentamen. Iets meer ruimte daar tussen zou toch wat prettiger zijn. Bovendien tentamen op 3 januari vond ik ook waardeloos. Je kan bijna niet normaal kerst en oud en nieuw vieren.
Dan de LLP bijeenkomsten zelf. Over het algemeen vind ik het inhoudloos. Zeker in het eerste semester, wij kregen bijvoorbeeld na 3 weken pas een wetboekinstructie. Dat schiet natuurlijk niet op. In het eerste semester was het vooral een praatuurtje. In het 2e semester moeten we zonder er punten voor te krijgen aan de bak. 2 papers en één of andere posterpresentatie. In ieder geval zie ik de toegevoegde waarde van deze bijeenkomsten niet in.
Het nieuwe systeem heeft als voordeel de vaste werkgroepen. Ik vind het wel gezellig om een band op te bouwen met mijn medestudenten. Ook de aanwezigheidseis vind ik niet storend.
Al met al ben ik niet heel erg tevreden. Maar goed zien wat ze met de kritiek gaan doen. _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
|
|