Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 17:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UL] Leiden Law Practices
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 23:49    Onderwerp: [UL] Leiden Law Practices Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leiden is dit jaar begonnen met de Leiden Law Practices. Dit houdt in dat een groep van ongeveer 25 studenten wordt begeleidt door 1 hoogleraar en een ouderejaars student. Dit systeem wordt het tutorraat genoemd. Concreet betekent dit dat er 20 bijeenkomsten zijn, waar aandacht wordt besteed aan juridische vaardigheden als het lezen van jurisprudentie, omgang met de wettenbundel, pleiten etc. Men hoopt door middel van dit systeem de sociale cohesie te vergroten, aangezien een tutorgroep het hele jaar niet van samenstelling veranderd en met deze groep ook de werkgroepen in het reguliere onderwijs worden gevolgd. De Leiden Law Practices vormen een onderdeel van het onderwijsprogramma en deelname is verplicht voor minstens 80% om deel te mogen aan de tentamens.

Naast de invoering van de zogenaamde tutorgroepen, is Leiden de vrijblijvendheid van de rechtenstudie te lijf gegaan. Net als bij de Leiden Law Practices is aanwezigheid bij alle hoor- en werkcolleges verplicht voor minstens 80%. Voldoe je hier niet aan, dan is deelname aan het tentamen afgesloten. Verder ben je verpicht alle werkcolleges voor te bereiden en actief mee te doen. Indien je niet voorbereid naar college komt, wordt je als absent geregistreerd voor de zogenaamde 80% aanwezigheids regel.

Verder is nieuw dat als je lager dan een vier voor je tentamen haalt, je bent uitgesloten voor deelname aan het hertentamen. Men is van mening dat nogmaals de colleges moeten worden gevolgd, alvorens opnieuw een tentamen af te leggen.

Ik zelf heb niet zoveel moeite met dit systeem. Ik word nu als het ware gedwongen om vanaf het begin af aan serieus te studeren. Deze aanpak ik best goed voor iemand als ik, die altijd alles op het laatste moment pas gaat voorbereiden.

Ik ben erg benieuwd wat andere eerstejaars, danwel ouderejaars van dit systeem vinden.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat - op het mentorgroepdeel als activiteit na, dan - allemaal buitengewoon schools en kinderachtig. Man man, je wordt gewoonweg getraind een onzelfstandige werknemer te zijn die alleen maar wat doet omdat hij anders straf krijgt......ggg....

Een beetje zwieren en zwaaien tijdens je studietijd kan helemaal geen kwaad. Daar word je zogezegd groot van Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben met je eens Simone dat het nogal schools is allemaal. Ik kan me ook best voorstellen dat mensen dit als vervelend of betuttelend ervaren. Ik zelf heb er niet zo'n grote moeite mee. Maar dat zal nog wel komen denk ik, aangezien ik net een week bezig ben. Je kan het inderdaad zien als een manier om je trainen tot een onzelfstandig werknemer. Ik zie het echter als een manier om discipline aan te leren.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Middelbare schooldiscipline dan...

Zelf weten wanneer je uiterlijk moet beginnen om voor een tentamen te studeren is ook een vaardigheid. Zelfdiscipline vind ik in ieder geval nuttiger dan militaire discipline (die al snel ontaardt wanneer dan een keer de vrije hand wordt gegeven).

Wat mij betreft laat je iedere student de keuze: of een strak regime met veel begeleiding, of alles lekker zelf uitzoeken.

Ik weet niet wat er tegenwoordig van de middelbare school afkomt, maar in mijn tijd had je eerstejaars die echt wel wisten wat ze konden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lieke V



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, na al die jaren middelbare school mag er wel dicipline zijn. Heb je die niet, dan haal je, je studie niet. Simpel, zo ben je ook gauw van de ongemotiveerde studenten af.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al eerder ben begonnen met de studie, zit echt niet op zulk schools onderwijs te wachten. Ik denk dat je zo alleen maar meer mensen in de werkgroep hebt die niet echt meedoen. Ik vind het juist een groot voordeel dat je alleen met de meer gemotiveerde studenten zit (en in kleinere groepen).

Dat tutoraat lijkt me wel positieve kanten hebben, vooral de sociale contacten, ik heb zelf nauwelijks contacten gemaakt met mederechtenstudenten, kende ze allemaal via een andere weg (vrienden/vereniging). Maar wat willen ze dan allemaal doen in die bijeenkomsten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik weet niet wat er tegenwoordig van de middelbare school afkomt, maar in mijn tijd had je eerstejaars die echt wel wisten wat ze konden.


Of dat niet wisten en daar gaandeweg achter komen.
Dat is toch ook iets wat je (juist!) leert in je studietijd?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lieke V schreef:
Ach, na al die jaren middelbare school mag er wel dicipline zijn. Heb je die niet, dan haal je, je studie niet. Simpel, zo ben je ook gauw van de ongemotiveerde studenten af.
Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik al eerder ben begonnen met de studie, zit echt niet op zulk schools onderwijs te wachten. Ik denk dat je zo alleen maar meer mensen in de werkgroep hebt die niet echt meedoen. Ik vind het juist een groot voordeel dat je alleen met de meer gemotiveerde studenten zit (en in kleinere groepen).

Dat tutoraat lijkt me wel positieve kanten hebben, vooral de sociale contacten, ik heb zelf nauwelijks contacten gemaakt met mederechtenstudenten, kende ze allemaal via een andere weg (vrienden/vereniging). Maar wat willen ze dan allemaal doen in die bijeenkomsten?


Gastcolleges, jurisprudentie lezen, wetboek instructie, pleitworkshop. Derest weet ik eigenlijk nog niet. Ik wist toen ik me inschreef in Leiden nog niks van deze nieuwe regels af. Toch denk ik dat het ook goede kanten heeft. Het blijft natuurlijk ongeloofelijk hoeveel studenten er elk jaar afvallen. Overigens gelden deze regels alleen voor het eerste jaar.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PBE



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 121


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het ook ontzettend schools en vooral heel erg kinderachtig! Ben echt blij dat ik niet voor Leiden heb gekozen! Ik kan zelf wel bepalen hoe ik wel en niet moet studeren!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit systeem ook zo had gegolden toen ik begon had ik nu een stuk verder achtergelopen *grinnik*. Ik vind het erg jammer dat ze hiertoe over zijn gegaan... studenten die schoolsheid nodig hebben kunnen toch gewoon in Utrecht gaan studeren?!
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
komodo

komodo

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 312


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als academicus moet van je verwacht kunnen worden dat je zelf bepaalt op welke wijze je je kennis vergaart, zelfredzaamheid en zelfdiscipline zijn daarbij van groot belang. Door te veel dingen als verplicht te stellen wordt je in feite niet op jezelf terug geworpen, maar wordt je aan het handje genomen.

Ik kan me voorstellen, en heb dat ook aan den lijve ondervonden, dat wanneer je een beta vak kiest waaraan practica zijn verbonden, dat die verplicht zijn. Dat heeft ook echt ergens mee te maken: namelijk met het voltooien van een proef die je nodig kunt hebben om de theorie aan op te hangen. Bij rechten geldt dat veel minder. Ik vind dit een kul systeem. Zo wordt je geen academicus, zo wordt een vergaarbak van kennis die niet zelf zijn tijd kan indelen of zichzelf motiveren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 14:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
studenten die schoolsheid nodig hebben kunnen toch gewoon in Utrecht gaan studeren?!
Kaiiiiii ! Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
jacq



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 454


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn kinderen op de lagere school hanteren ze een soortgelijk systeem om beter te leren lezen. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.Rolling Eyes

In je latere werk word je ook geacht zelf na te denken, dat wordt je op deze manier niet echt bijgebracht. Verbazingwekkend dat dit is bedacht, het getuigd in ieder geval niet van vertrouwen in de hedendaagse student.

groet,
jacq
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacq schreef:
Bij mijn kinderen op de lagere school hanteren ze een soortgelijk systeem om beter te leren lezen. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.Rolling Eyes

Het probleem is wellicht dat dit bij de huidige (grotendeels verloren?) generatie schoolverlaters is verzuimd. Als ik het goed heb, was/is zelfstandig leren juist de gedachte achter het studiehuis. Vrijheid blijheid op te jonge leeftijd wreekt zich blijkbaar. Op je 18e zou je de verantwoordelijkheid aan moeten kunnen (of verspeel je een jaartje om dit te leren, dat is niet erg).

Het is dus nu de omgekeerde wereld. Schools leren op de leeftijd waarop dat nodig is, is "niet meer van deze tijd". Dit dwingt universiteiten vervolgens tot onorthodoxe maatregelen om studenten nog wat bij te kunnen brengen. Als ik het goed heb is het probleem dus niet zozeer dat eerstejaars de discipline voor zelfstudie niet op kunnen brengen, maar dat de benodigde basisvaardigheden nooit zijn aangeleerd. (Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.)

Bij mij gaat het er overigens niet in dat de "ouderwetse" manier van leren op de middelbare school niet meer kan. Leerlingen van nu hebben dezelfde genen als leerlingen van toen en ik zie niet in wat voor maatschappelijke ontwikkelingen (afgezien van bezuinigingen) aan normaal klassikaal onderwijs op de middelbare school in de weg staan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2007 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En misschien is al die uitval wel helemaal geen probleem, het is bekend dat er veel mensen rechten gaan doen "omdat ze niet weten wat ze willen", als ze er gedurende dat eerste jaar erachter komen wat ze wel willen doen (of in ieder geval dat ze géén rechten willen doen) is dat toch prima? Ik vraag me af of ze wel voldoende onderzoek hebben gedaan naar het waarom van de hoge uitval..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 25 apr 2008 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog 5 onderwijsweken te gaan en het eerste jaar van de Leiden Law practices zit er op. Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben over dit systeem.

de eis van minimaal een 4 om te mogen herkansen legt naar mijn mening onnodige extra druk op. Niet dat ik last heb gehad van die eis tot dusver. Maar ik vind het nog al ver gaan, om iemand met een offday meteen van de herkansing uit te sluiten.

Een ander groot nadeel vindt ik de tentamenplanning. Er is heel weinig tijd om te studeren na afloop van een onderwijsperiode. In theorie is het zelfs mogelijk dat je vrijdag nog werkgroep hebt en maandag tentamen. Iets meer ruimte daar tussen zou toch wat prettiger zijn. Bovendien tentamen op 3 januari vond ik ook waardeloos. Je kan bijna niet normaal kerst en oud en nieuw vieren.

Dan de LLP bijeenkomsten zelf. Over het algemeen vind ik het inhoudloos. Zeker in het eerste semester, wij kregen bijvoorbeeld na 3 weken pas een wetboekinstructie. Dat schiet natuurlijk niet op. In het eerste semester was het vooral een praatuurtje. In het 2e semester moeten we zonder er punten voor te krijgen aan de bak. 2 papers en één of andere posterpresentatie. In ieder geval zie ik de toegevoegde waarde van deze bijeenkomsten niet in.

Het nieuwe systeem heeft als voordeel de vaste werkgroepen. Ik vind het wel gezellig om een band op te bouwen met mijn medestudenten. Ook de aanwezigheidseis vind ik niet storend.

Al met al ben ik niet heel erg tevreden. Maar goed zien wat ze met de kritiek gaan doen.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds