Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 0:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[Civiel] HP Printer defect buiten garantie?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
citomaster

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 01 nov 2011 17:46    Onderwerp: [Civiel] HP Printer defect buiten garantie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf ben ik dit jaar begonnen met mijn rechtenstudie in Groningen en bijna meteen maak ik zelf een interessante casus mee. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te zijn, mocht er toch nog iets ontbreken dan hoor ik dat graag.

------------------------------------------
Februari 2010 heb ik een All-In-One printer gekocht van het merk HP, deze heb ik gekocht bij een niet nader te noemen (grote) electronicazaak. Op de printer rustte een 'fabrieksgarantie' van 1 jaar.

Nu, anderhalf jaar later begon de printer ineens hele vreemde geluiden te maken. Zelf ben ik technisch aangelegd dus ik heb zonder de printer te demonteren onderzocht of ik zelf de oorzaak kon achterhalen, dit lukte niet. Ik heb enige ervaring met printers en het schijnt dat printers een kortere levensduur kunnen hebben als er met slecht papier en niet-originele inkt gewerkt wordt. Hiervan was bij mijn printer geen sprake.

Ik ben naar de verkoper teruggegaan, samen met het aankoopbewijs (cq. de bon), en heb het probleem aan hem uitgelegd. Hij zou het product ter onderzoek opsturen en daar zou ik bericht van krijgen. Hij vergat niet te vertellen dat hier mogelijk kosten aan verbonden waren. Ik heb hem toen uitgelegd dat ik daar niet mee akkoord zou gaan, omdat ik van mening ben dat een printer van een degelijk merk als HP geacht mag worden anderhalf jaar mee te gaan. De verkoper nam zijn woorden terug en zei: "het zal hoogstens een kleine bijdrage zijn".

Nu, twee weken later, krijg ik een brief thuisgestuurd met een keuzemogelijkheid en een vreemde opmerking.

1. De printer wordt gerepareerd (à €179,25).
2. Het apparaat wordt teruggestuurd zonder reparatie (à €57,49)
3. Het apparaat wordt vernietigd.

(Bovenaan de brief staat dat er geen aankoopbewijs was bijgesloten, terwijl deze wel degelijk is bijgevoegd!)

Ten eerste ben ik het niet eens met het reparatievoorstel, ik ben van mening dat ik recht heb op een kostenloze reparatie. Ten tweede kan ik mij ook niet vinden in het 'basistarief' dat ik zou moeten betalen als ik de printer überhaupt terug wil hebben. Als ik had geweten dat ik sowieso een kleine 60 euro zou moeten betalen, dan had ik het apparaat nooit ter reparatie aangeboden.
------------------------------------------

Mijn vraag aan jullie: welke stappen kan ik het best ondernemen? Ik kan natuurlijk aan de verkoper laten weten dat ik het niet eens ben met het voorstel, maar ik ben bang dat dit niet veel uit zal halen. (De typische electronicaboer kennende...) Alvast bedankt en ik kijk uit naar jullie tips!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom worden er kosten in rekening gebracht?

Je hebt in principe recht op garantie (van de VERKOPER) voor de duur dat je mag verwachten dat de apparatuur meegaat. De mediamarkt heeft daar bijvoorbeeld een mooi pdfje van opgesteld: https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_att&fileid=2448&filehash=41ad76f3449e786cc4abdc8f3c456000

Een printer heeft volgens deze winkel een minimale levensduur van 2 jaar.

De vraag blijft dus staan. Waarom worden er kosten in rekening gebracht? Omdat jij je garantie niet kan aantonen vanwege het vermiste aankoopbewijs? Dan is het eenvoudig opgelost door je aankoopbewijs na te sturen.

Is er een schade ontdekt die door ondeskundig handelen is ontstaan door de gebruiker (jij dus), dan heb je überhaupt geen rehct op garantie, en kun je kiezen voor reparatie of vernietiging etc.

Verschuilt de fabrikant zich achter het feit dat er slechts 1 jaar garantie wordt gegeven, dan kun je de VERKOPER aanspreken op het feit dat de minimale levensduur langer dan twee jaar is van een printer.

In dit verband is dit ook nog wel leuk om te lezen: http://www.consumentenautoriteit.nl/nieuws/2011/consumentenautoriteit-beboet-5-elektronicaondernemingen-misleiding-consumenten
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds