Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 22 mei 2024 1:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[ WAHV ] verkeerde feitcode
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 0:35    Onderwerp: [ WAHV ] verkeerde feitcode Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Rechtfanaten...

Ik heb een 'aankonidiging van beschikking' gehad (de 'beschikking' wordt binnenkort thuisgestuurd) voor het inrijden van een weg waar ik niet inmocht. Die beschikking is gegeven op grond van de WAHV, de Wet Administratiefrechtelijke Handhavind Verkeersvoorschriften.

Nu is op de beschikking geschreven:
Ik, ambtenaar, constateerde dat op genoemde datum en tijdstip en plaats door betrokkene met omschreven voertuig de volgende gedraging werd verricht:
<negeren gesloten verklaring>
nader aangeduid in de bijlage van de WAHV onder nummer: m550a


Nu is het zo dat er in de bijlage van de WAHV geen m550a is, wel een r550a; die moet het waarschijnlijk zijn...

Mijn vragen:
1) in hoeverre is het mogelijk op grond van een aankondiging van beschikking waarin is aangekondigd "handelen in strijd met m550a" een beschikking op te leggen "handelen in strijd met r550a". (want dat gaan ze vast en zeker doen) Mag dit zomaar of is hier wel degelijk enige rechtsbescherming?
2) wat kan ik nu het beste ondernemen, op grond van de Wet openbaarheid van bestuur het Proces Verbaal opvragen? Kijken wat daarin is vermeld?
3) is het verstandig te wachten tot NA het ontvangen van de beschikking zelf (waar dus wel de juiste feitcode zal staan waarschijnlijk) en dan aan te kaarten dat die niet overeenstemt met mijn aankondiging, of is het dan juist al te laat en moet ik voor die ontvangst actie ondernemen?

Interessant om te weten is dat de HR in navolging van het Hof heeft bepaald dat vervolging op grond van de WAHV als een 'criminal charge' in de zin van het EVRM dient te worden aangemerkt (dus als een strafrechtelijke vervolging) en dat dus de beginselen van het EVRM hierop van toepassing zijn (o.a. ne bis in idem, legaliteisbeginsel ed.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je van gewoon betalen? Smile

Correctie van een verschrijving is niet iets waar het EVRM over gaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 1:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon betalen kan altijd nog, mag ik misschien eerst onderzoeken of er enige vorm van rechtsbscherming openstaat? Help me liever Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MrWhite



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 107


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Gewoon betalen kan altijd nog, mag ik misschien eerst onderzoeken of er enige vorm van rechtsbscherming openstaat? Help me liever Laughing

Haha. Laughing
_________________
"The greatest obstacle to discovery is not ignorance -- it is the illusion of knowledge."

-- Daniel J Boorstin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 1:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bezwaarschriftje schrijven moet je zeker doen. Als er niet tijdig op gereageerd wordt, kom je zo mooi onder de boete uit.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 8:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige manier om tegen een WAHV beschikking in te gaan, is bezwaar bij de OvJ.

En het resultaat daarvan is alleen maar dat de OvJ de fouten corrigeert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*** Fout (dus post weggehaald) ***

Laatst aangepast door MterHeide op di 28 feb 2006 19:32, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er moet een wettelijke grondslag zijn in het administratiefrecht om de feitcode (misschien is het abstracter oschreven in de wet) te veranderen. Ik wil graag deze grondslag weten en ik wil graag weten hoe ik het meeste kans maak.

Ik stuur inderdaad eerst wel een briefje of ze me nogmaals willen weten inzake welk feit ik eigenlijk wordt vervolgd, waarschijnlijk passen ze meteen de code aan, maar dat wil ik dan wel eerst zien. Verder zal ik op grond van de Wob het PV opvragen en kijken wat daarin is beschreven.

NB. vraag 2: een tijdje geleden heb ik 2 beschikkingen gehad vor hetzelfde feit, namelijk verkeerd parkeren. Er zitten een heleboel haken en ogen aan, zo zijn ongevraagd mijn papieren uit mijn dashboardkastje gehaald (mijn broertje zat in de auto) en is onder ede verklaard door de opsporingsambtenaar dat ik de gegevens zou hebben opgegeven, verder heb ik twee boetes gehad vor hetzelfde feit m.i., waren de aankondigingen niet ondertekend en nog veel meer. Dat ik een beschikking krijg is 1 ding, dat ze tot nu toe nog nooit helemaal klopten vind ik op zijn zachtst uitgedrukt slordig en vandaar dat ik hamer op rehtsbescherming. Het is al niet zo netjes om strafzaken administratief af te doen, zoals de memorie van toelichting van de WAHV stelt is rechtsbescherming zeer belangrijk...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Er moet een wettelijke grondslag zijn in het administratiefrecht om de feitcode (misschien is het abstracter oschreven in de wet) te veranderen. Ik wil graag deze grondslag weten en ik wil graag weten hoe ik het meeste kans maak.

Sv; OvJ mag tot aan het requisitoir (zelfs in hoger beroep) de tenlastelegging aanpassen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Sv; OvJ mag tot aan het requisitoir (zelfs in hoger beroep) de tenlastelegging aanpassen.


Het is geen tenlastelegging, het is geen strafzaak... Het is een beschikking (bestuursrecht) op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Waar staat dat een aankondiging van beschikking mag afwijken van de beschikking zelf? Dat wil ik weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar staat dat de aankondiging er toe doet? Verder kunnen beschikkingen gewoon gewijzigd worden; daar is nu juist bezwaar voor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Waar staat dat de aankondiging er toe doet? Verder kunnen beschikkingen gewoon gewijzigd worden; daar is nu juist bezwaar voor.


Dat is exact mijn vraag, waar dat ergens staat. Beschikkingen kunnen inderdaad worden gewijzigd, maar ik wil weten op grond waarvan en in welke omstandigheden. Lijkt me een normale juridische vraag.

Tevens, heb je mijn 2e vraag gelezen, dat mag dus absoluut niet. Twee maal vervolgen middels een punitatieve sanctie die als 'criminal charge' in de zin van EVRM wordt aangemerkt, 2 beschikkingen voor hetzelfde feit. Er gaan dus wel meer dingen "mis", dus vandaar dat ik het persoonlijk niet zo'n gek idee vindt om even te controleren of alles wel goed is gegaan en hoe het zit met deze fout.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michael Dekkers schreef:
Dat is exact mijn vraag, waar dat ergens staat. Beschikkingen kunnen inderdaad worden gewijzigd, maar ik wil weten op grond waarvan en in welke omstandigheden. Lijkt me een normale juridische vraag.

De beschikking is het besluit op grond waarvan je moet betalen. De aankondiging lijkt me meer een feitelijke handeling, want zonder rechtsgevolg. Misschien moet de aankondiging als vormvoorschrift worden gezien. De verschrijving, die je zelf al zo kon herstellen, heeft je niet geschaad in je belangen. Je kunt er dan geen rechten aan ontlenen.

Quote:
Tevens, heb je mijn 2e vraag gelezen, dat mag dus absoluut niet. Twee maal vervolgen middels een punitatieve sanctie die als 'criminal charge' in de zin van EVRM wordt aangemerkt, 2 beschikkingen voor hetzelfde feit. Er gaan dus wel meer dingen "mis", dus vandaar dat ik het persoonlijk niet zo'n gek idee vindt om even te controleren of alles wel goed is gegaan en hoe het zit met deze fout.

We hadden hier al eens een thread over. Als je lange tijd fout geparkeerd hebt gestaan, waren de meesten hier het erover eens dat er sprake is van meerdere feiten. Afhankelijk van de precieze omstandigheden kun je natuurlijk wel gelijk hebben dat twee boetes niet kunnen, maar a priori is dat niet duidelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Tevens, heb je mijn 2e vraag gelezen, dat mag dus absoluut niet. Twee maal vervolgen middels een punitatieve sanctie die als 'criminal charge' in de zin van EVRM wordt aangemerkt, 2 beschikkingen voor hetzelfde feit. Er gaan dus wel meer dingen "mis", dus vandaar dat ik het persoonlijk niet zo'n gek idee vindt om even te controleren of alles wel goed is gegaan en hoe het zit met deze fout.

We hadden hier al eens een thread over. Als je lange tijd fout geparkeerd hebt gestaan, waren de meesten hier het erover eens dat er sprake is van meerdere feiten. Afhankelijk van de precieze omstandigheden kun je natuurlijk wel gelijk hebben dat twee boetes niet kunnen, maar a priori is dat niet duidelijk.[/quote]

Er zat amper 20 minuten tussen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn eerdere post ben ik aan één punt voorbijgegaan: de aanzegging van beschikking heeft geen enkele (juridische) waarde, het is meer een aardigheidje van de politie zodat je weet wat er aankomt. Het is niet eens verplicht er een te geven. Hoogstwaarschijnlijk is op de uiteindelijke beschikking de feitcode wel aangepast (en als je bezwaar maakt, dan mag de OvJ alsnog de feitcode wijzigen).

Vraag 2 ga ik verder even aan voorbij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds