|
Auteur |
Bericht |
deau-fille
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 jan 2007 13:27 Onderwerp: (schuld)heling |
|
|
wanneer is sprake van (schuld)heling en te goeder trouw ? Ik krijg bericht van het CJIB dat ik met betaling van € 230 de vervolging 'afkoop' voor het delict (schuld)heling van een fiets. De feiten: ik heb van een naast familielid een fiets gekocht voor €250; bij verkooppoging bleek deze fiets (zonder dat ik of mijn familielid dit wist) gestolen te zijn. Ik ben daarover gehoord op het politieburo en daar is mij daarna medegedeeld, dat ik er 'niet over in hoefde te zitten' en 'dat het wel goed zat'. Nu krijg ik alsnog dus deze transactie. Ik ben niet van plan dit te betalen, omdat ik mij volstrekt niet schuldig acht hieraan. Advies ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 02 jan 2007 16:02 Onderwerp: |
|
|
Advies lijkt me niet betalen en eventueel voor laten komen. Misschien handig om de OvJ een briefje te sturen met nogmaals jouw zienswijze. Enig idee waarom men denkt dat jij had behoren te beseffen dat die fiets wel eens gestolen had kunnen zijn? Kun je aantonen dat je er 250 euro voor hebt betaald? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
deau-fille
|
Geplaatst: di 02 jan 2007 16:19 Onderwerp: |
|
|
geen idee waarom er nu, zo'n half jaar na dato alsnog deze brief van het CJIB kwam; volgens de eigenaar was de fiets zo'n € 1000 waard, maar dat zag je er niet aan af; verlichting was bovendien stuk en de stander ontbrak (heb ik zelfs nog gerepareerd !); zoals gezegd, de fiets heb ik van een familielid gekocht, dus geen bon (alleen diens verklaring); ik vond het een redelijke prijs, mede gezien de omstandigheid, dat ik geregeld voor dit familielid klaar sta voor diverse hulpvragen en de (dan wellicht te lage (?)) prijs mede gezien moest worden als vergoeding voor deze hulp.
Kan ik nu al bij de OvJ stukken opvragen op basis waarvan men nu tot de beschuldiging (schuld)heling komt ? Of kan dat pas als de zaak daadwerkelijk voorkomt ? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 02 jan 2007 16:57 Onderwerp: |
|
|
Het gaat er in deze beschuldiging om dat jij redelijkerwijs hebt moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
Bij een prijs van 250 euro voor een tweedehandsfiets lijkt het me niet logisch dat iemand dan direct denkt: o, die is van de vrachtwagen gevallen.
Als ik (overigens niet-fietsenkenner) zo even snel door Marktplaats.nl cross, dan vind ik het zelfs een forse prijs voor een 2e hands fiets.
Jouw verklaring komt, mede gezien de andere omstandigheden van het geval zoals je die voorlegt, op mij dus wel logisch over. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
deau-fille
|
Geplaatst: do 22 jan 2009 11:48 Onderwerp: (schuld)heling |
|
|
hartelijk dank voor de reakties; inmiddels zijn we een hele tijd verder en lijkt het me correct even mee te delen dat ik de zaak heb laten voorkomen en een beroepsschrift aan de rechtbank heb gezonden; naar aanleiding daarvan heeft de rechtbank het OM om meer informatie gevraagd, het OM heeft dat niet aangeleverd en 1 dag voor de zitting kreeg ik een telefoontje dat de zaak niet doorging; later een schriftelijke bevestiging gekregen, dat de zaak was geseponeerd.
Uiteindelijk wel wat ik verwacht had, maar voordat het zover is, voel je je behoorlijk 'gepiepeld' en krijg je een geheel andere blik op de politie (OM). |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 22 jan 2009 21:42 Onderwerp: |
|
|
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Leuk in elk geval dat je die update geeft. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|