|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 04 mrt 2006 1:28 Onderwerp: 'Foute' advocaten hard aangepakt |
|
|
Hi,
Dit was o.a. op het journaal. Bron: www.nos.nl
03 Maart 2006 23:10
'Foute' advocaten hard aangepakt
Tussen de 100 en 200 advocaten in Nederland werpen een smet op het imago van de hele advocatuur. Ze hebben banden met criminelen, verrijken zich ten koste van hun cliënt en maken een zootje van hun praktijk, zegt voorzitter Unger van de Orde van Advocaten.
De groep foute advocaten wordt vanaf nu hard aangepakt, kondigt Unger aan."Zij horen niet thuis in dit vak." Volgens haar weten ingewijden om wie het gaat.
Unger, die acht maanden geleden werd aangesteld als landelijk deken, zegt in Het Parool dat de tuchtcolleges nu al sneller een schorsing opleggen in plaats van een berisping.
En op www.advocatenorde.nl:
Nieuws
Orde nieuws
Interview GPD-bladen
In de GPD-bladen is op vrijdag 3 maart een interview gepubliceerd met deken Els Unger van de Nederlandse Orde van Advocaten. In dat interview wordt gerefereerd aan de affaire omtrent de Amsterdamse strafpleiter B. Moszkowicz, over wie privé-gegevens in het strafdossier van zijn cliënt W.H. terecht zijn gekomen. Die gegevens zijn vervolgens gelekt naar de pers. Unger zegt daar onder meer over: ‘Het kan niet zo zijn dat advocaten zich keurig aan de regels houden, maar dat een officier van justitie ongestoord kan lekken.’ Uit deze passage zou afgeleid kunnen worden dat Unger meent dat het openbaar ministerie verantwoordelijk moet worden gehouden voor het lekken van informatie uit het strafdossier van H. Die conclusie is onjuist, aangezien op dit moment niet bekend is wie de informatie heeft gelekt. Openbaar ministerie en de Orde van Advocaten hebben inmiddels afgesproken daar nader onderzoek naar te verrichten.
Het lijkt erop dat de NOvA wil voorkomen dat een dergelijke beerput als bij het OM het geval was wordt open getrokken.
Ik vind het een goed initiatief. Te meer omdat ik zelf (helaas) heb ervaren hoe een vorige advocaat van mij zich over mijn rug (en die van anderen) probeerde te verrijken (dat lukte vaak ook). Omdat ik eracher kwam dat de advocaat in kwestie een tuchtrechterlijk verleden had, kon ik met een pittige brief een (groot) gedeelte van het betaalde honorarium terugvorderen. Lang niet iedere client durft tegen een advocaat stappen te ondernemen en daarom vind ik het een goede zet van de NOvA om het mogelijk te maken dat 'rotte appels' zoals in bovenstaande artikelen genoemd worden, op termijn harder kunnen worden aangepakt.
Gwen |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 04 mrt 2006 2:02 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Lang niet iedere client durft tegen een advocaat stappen te ondernemen en daarom vind ik het een goede zet van de NOvA om het mogelijk te maken dat 'rotte appels' zoals in bovenstaande artikelen genoemd worden, op termijn harder kunnen worden aangepakt.
|
ik zeg rotte appels weg en plaats maken voor nieuw en aanstormend talent  |
|
|
|
 |
Paul Sluijter
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 4
|
Geplaatst: di 07 mrt 2006 0:44 Onderwerp: |
|
|
Prima, die rotte appels mogen inderdaad wel zwaarder gestraft worden. Ze duperen hun cliënten en verzieken de markt en het imago van hun eerlijke collega's.
Ik hoop alleen niet dat ze de bewijslast of het nalatigheidscriterium gaan verschuiven. Er worden namelijk ook redelijk veel loze claims ingediend door ontevreden cliënten, die alleen maar balen van hun verloren zaak. _________________ Stem op het enige juridische team bij de Academische Jaarprijs! --> Tilburg |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 12:36 Onderwerp: Re: 'Foute' advocaten hard aangepakt |
|
|
Gwenny schreef: | Dit was o.a. op het journaal. Bron: www.nos.nl
03 Maart 2006 23:10
'Foute' advocaten hard aangepakt |
Het filmpje: de deken op TV. |
|
|
|
 |
|