Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

'Bemiddelingskosten' bij verhuur kamers
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svierkant

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 18:01    Onderwerp: 'Bemiddelingskosten' bij verhuur kamers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs heb een bedrijf ingeschakeld dat 'bemiddeld' heeft tussen mij en een particuliere verhuurder van studentenkamers. Ik heb €100,- betaald aan de verhuurder, en zo'n €400,- aan het bemiddelingsbureau en ook nog eens 'inschrijfgeld' t.w.v. ongeveer €25. Ik vind deze kosten buitensporig onredelijk, maar heb het wel betaald omdat ik graag de kamer wilde hebben. Vanwege de scheve verhouding tussen vraag en aanbod is het principe 'voor jou 10 anderen' van toepassing.

Ik ben momenteel aan het uitzoeken of deze kosten kunnen worden teruggevorderd. In Nederland worden huurders immers behoorlijk goed beschermd.

De kantonrechter heeft onlangs bepaald dat diegene die de bemiddeling vraagt (de verhuurder liet de advertentie plaatsen), de opdrachtgever is van de bemiddelaar en dus dient te betalen: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BO5303

In de uitspraak lees ik dat het bemiddelingsbureau eigenlijk niets heeft gedaan en dat het 'derdenvoordeel' ex art. 7:264, lid 2 BW dus onredelijk is. In de overwegingen van de kantonrechter lijken de activiteiten van de bemiddelaar echter niet relevant: enkel het feit dat de verhuurder de bemiddeling startte, leidt er toe dat de bemiddelingskosten voor rekening van de verhuurder komen. Of lees ik dat verkeerd?

Ik vind het zelf een vergaande uitspraak. Hoe denken jullie hierover? Zijn bedrijven zoals Maxx Vastgoed en Bakker Kamerbemiddeling nu ten dode opgeschreven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de bemiddelaar door een verhuurder is ingeschakeld om een huurder te vinden, dan dient de verhuurder de bemiddelingskosten te betalen.

Als de bemiddelaar door een huurder is ingeschakeld om een huurwoning te vinden, en de bemiddelaar niet al voor de verhuurder bemiddelde, mag de bemiddelaar de huurder bemiddelingskosten in rekening brengen.

Inschrijfgeld van € 25 in verband met administratiekosten lijkt me ok. De € 100 kun je zeker terugvorderen. Of je de € 400 kunt terugvorderen hangt ervan of jij of de verhuurder het bureau (als eerste) heeft ingeschakeld.

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me ingeschreven op de website van Maxx Vastgoed en ik heb gereageerd op een kamer die daar op kwam te staan. De verhuurder had Maxx dus eerder ingeschakeld dan dat ik dat had gedaan. Kan ik de bemiddelingskosten dan terugvorderen?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 20 dec 2010 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svierkant schreef:
Ik heb me ingeschreven op de website van Maxx Vastgoed en ik heb gereageerd op een kamer die daar op kwam te staan. De verhuurder had Maxx dus eerder ingeschakeld dan dat ik dat had gedaan. (...)

Die conclusie past niet helemaal bij de onderbouwing. Heb je je ingeschreven omdat die kamer erop stond, of heb je je ingeschreven omdat je een kamer zocht, en is die kamer na je inschrijving vrij gekomen?

Heb je, door middel van inschrijving, opdracht gegeven om een kamer voor je te zoeken, of heb je door inschrijving de mogelijkheid gekregen om je interesse in aangemelde kamers aan te geven?

In veel gevallen dienen de kosten voor de verhuurder te zijn, maar de specifieke omstandigheden kunnen natuurlijk anders zijn.

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me aangemeld op de site om meer informatie te krijgen over bepaalde kamers (niet alle informatie is zichtbaar voor niet-betalende gebruikers) en om te kunnen reageren. Uiteindelijk heb ik verschillende kamers bezichtigd (maar niet gekozen door de huisbaas; er waren in alle gevallen meerdere mensen bij de bezichtiging).
svierkant

BerichtGeplaatst: do 09 jun 2011 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond onlangs een artikel dat een heel ander licht op de zaak werpt: www.banninglaw.eu/download.html?id=1498

Ben erg benieuwd naar jullie reactie!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2011 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor ander licht?

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 19 jun 2011 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk even of je hier iets aan hebt: http://www.collectiefonrecht.nl/huurverlies
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds