|
Auteur |
Bericht |
svierkant
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 18:01 Onderwerp: 'Bemiddelingskosten' bij verhuur kamers |
|
|
Onlangs heb een bedrijf ingeschakeld dat 'bemiddeld' heeft tussen mij en een particuliere verhuurder van studentenkamers. Ik heb €100,- betaald aan de verhuurder, en zo'n €400,- aan het bemiddelingsbureau en ook nog eens 'inschrijfgeld' t.w.v. ongeveer €25. Ik vind deze kosten buitensporig onredelijk, maar heb het wel betaald omdat ik graag de kamer wilde hebben. Vanwege de scheve verhouding tussen vraag en aanbod is het principe 'voor jou 10 anderen' van toepassing.
Ik ben momenteel aan het uitzoeken of deze kosten kunnen worden teruggevorderd. In Nederland worden huurders immers behoorlijk goed beschermd.
De kantonrechter heeft onlangs bepaald dat diegene die de bemiddeling vraagt (de verhuurder liet de advertentie plaatsen), de opdrachtgever is van de bemiddelaar en dus dient te betalen: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BO5303
In de uitspraak lees ik dat het bemiddelingsbureau eigenlijk niets heeft gedaan en dat het 'derdenvoordeel' ex art. 7:264, lid 2 BW dus onredelijk is. In de overwegingen van de kantonrechter lijken de activiteiten van de bemiddelaar echter niet relevant: enkel het feit dat de verhuurder de bemiddeling startte, leidt er toe dat de bemiddelingskosten voor rekening van de verhuurder komen. Of lees ik dat verkeerd?
Ik vind het zelf een vergaande uitspraak. Hoe denken jullie hierover? Zijn bedrijven zoals Maxx Vastgoed en Bakker Kamerbemiddeling nu ten dode opgeschreven? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 20:55 Onderwerp: |
|
|
Als de bemiddelaar door een verhuurder is ingeschakeld om een huurder te vinden, dan dient de verhuurder de bemiddelingskosten te betalen.
Als de bemiddelaar door een huurder is ingeschakeld om een huurwoning te vinden, en de bemiddelaar niet al voor de verhuurder bemiddelde, mag de bemiddelaar de huurder bemiddelingskosten in rekening brengen.
Inschrijfgeld van € 25 in verband met administratiekosten lijkt me ok. De € 100 kun je zeker terugvorderen. Of je de € 400 kunt terugvorderen hangt ervan of jij of de verhuurder het bureau (als eerste) heeft ingeschakeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svierkant
|
Geplaatst: zo 19 dec 2010 21:26 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me ingeschreven op de website van Maxx Vastgoed en ik heb gereageerd op een kamer die daar op kwam te staan. De verhuurder had Maxx dus eerder ingeschakeld dan dat ik dat had gedaan. Kan ik de bemiddelingskosten dan terugvorderen? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 20 dec 2010 16:21 Onderwerp: |
|
|
svierkant schreef: | Ik heb me ingeschreven op de website van Maxx Vastgoed en ik heb gereageerd op een kamer die daar op kwam te staan. De verhuurder had Maxx dus eerder ingeschakeld dan dat ik dat had gedaan. (...) |
Die conclusie past niet helemaal bij de onderbouwing. Heb je je ingeschreven omdat die kamer erop stond, of heb je je ingeschreven omdat je een kamer zocht, en is die kamer na je inschrijving vrij gekomen?
Heb je, door middel van inschrijving, opdracht gegeven om een kamer voor je te zoeken, of heb je door inschrijving de mogelijkheid gekregen om je interesse in aangemelde kamers aan te geven?
In veel gevallen dienen de kosten voor de verhuurder te zijn, maar de specifieke omstandigheden kunnen natuurlijk anders zijn. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
svierkant
|
Geplaatst: di 21 dec 2010 22:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me aangemeld op de site om meer informatie te krijgen over bepaalde kamers (niet alle informatie is zichtbaar voor niet-betalende gebruikers) en om te kunnen reageren. Uiteindelijk heb ik verschillende kamers bezichtigd (maar niet gekozen door de huisbaas; er waren in alle gevallen meerdere mensen bij de bezichtiging). |
|
|
|
 |
svierkant
|
|
|
|
 |
bona fides