|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 20 nov 2005 10:43 Onderwerp: "Passende straf" |
|
|
Berichtje uit het NRC van gisteren:
Quote: | PAINESVILLE, 19 NOV. Een Amerikaanse rechter heeft een vrouw veroordeeld tot een nacht in het bos, in eenzaamheid en zonder voedsel en drinken. Dierenbeschermer (tS: volgens mij is dit een foutje) Michele Murray (25) krijgt de straf omdat ze 35 katten achterliet in een park. Wegens persoonlijke problemen zei ze niet meer voor de dieren te willen zorgen. Rechter Cicconetti uit Painesville (Ohio) houdt van straffen die lijken op het vergrijp. Eerder veroordeelde hij een man tot het posten op een straathoek met een varken, nadat hij agenten varkens had genoemd. Een man die te veel luide muziek draaide moest een dag doorbrengen in een bos om de stilte te leren waarderen. (AP) |
Ik vind het wel creatief en het lijkt me ook wat leerzamer dan bijvoorbeeld het betalen van een boete of het prikken van papiertjes. Maar: zou zo'n straf als dit ook in Nederland kunnen worden opgelegd? Zou je het onder de term "leerstraf" mogen vangen? Of bijvoorbeeld onder "bijzondere voorwaarde" in de zin van art 14 c lid 2 onder 5 WvSr? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: zo 20 nov 2005 13:22 Onderwerp: |
|
|
Dit gaat best een eind in de richting 'oog om oog, tand om tand'. Zou deze rechter ook voor de doosstraf zijn in ieder moord- op doodslagdossier? _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 23 nov 2005 0:46 Onderwerp: |
|
|
Ik zou geen wettelijk grondslag weten om iemand in een bos te laten overnachten... Trouwens, hoe gaan we dit afdwingen? Een leger politie erbij zetten om te voorkomen dat ze gewoon vrolijk naar huis gaat?
Nee, dit kan gelukkig niet in NL. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 23 nov 2005 21:48 Onderwerp: |
|
|
Een beetje paternalistisch, maar wel humor!  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|