Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Ander werk" bepaling
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eucalypta

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 19:06    Onderwerp: "Ander werk" bepaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Sinds 01 Juni 2010 ben ik werkzaam bij een bedrijf als inkoop assistente.
In beide sollicitatiegesprekken heb ik aangegeven bewust een stap terug te doen in functieniveau omdat ik een functie van 32 uur beter kon combineren met het opstarten van mijn online datingsite. Dit is nooit een probleem geweest en er werd dus ook nooit geen geheim van gemaakt dat ik hier mee bezig was.

Nu heb ik ca. 3 maanden geleden mijn direct leidinggevende verteld dat ze mensen kleineert, schoffeert en zelf verre van productief is. Nu begrijp ik uiteraard dat mij dit niet in dank zou worden afgenomen en mijn contract hoogstwaarschijnlijk hierdoor per 01 juni a.s. beëindigd zal worden aangezien deze dan afloopt.

Nu hebben ze me afgelopen woensdag geconfronteerd met het hebben van een eigen bedrijf en beschuldigd van “stoken in goede huwelijken” en “zieltjes winnen” waar ik benadrukt heb dat ik niemand benaderd heb om lid te worden van mijn site. Ik heb wel gevraagd of ik bepaalde collega’s een eenmalige nieuwsbrief mocht toesturen bij opening van de site. Ik werd erop geattendeerd dat ik schriftelijke toestemming nodig had van het bedrijf en dat dit ook zo in mijn contract werd bepaald. En dat ik deze z.s.m. moest indienen. 1 Dag later kwam er al een aangetekende brief met de waarschuwing dat als de aanvraag niet voor 16 maart a.s. binnen was, de Aldi maatregelen tegen mij neemt.

Nu heb ik mijn contract erop nagelezen en hierin is de alleen volgende alinea te vinden:
Ander Werk
U zult uw volle arbeidskracht ten gunste van werkgever aanwenden. Het is u niet toegestaan tijdens de duur van deze overeenkomst betaalde nevenfuncties uit te oefenen, behalve in geval van voorafgaande schriftelijke toestemming onzerzijds.”

Mijn vermoeden is dat als ik deze aanvraag indien, hun deze zullen afwijzen en daarmee een reden hebben mij op staande voet te ontslaan aangezien ik mijn site natuurlijk niet op zal geven.

Ik vraag mij nu af of deze contractbepaling wel voor mij opgaat, en wel om de volgende redenen;
- Geen concurrentie van werkgever
- Mijn eigen site nog nooit in conflict is geraakt met de
werkzaamheden bij werkgever
- “Betaalde nevenfuncties” Valt een eigen onderneming hier ook
onder? Ik zie een nevenfunctie meer als werken voor een andere
werkgever?
- “Betaalde nevenfuncties” Tot op dit moment nog geen inkomsten
gedorven?

Tevens vraag ik mij ten zeerste af in hoeverre de werkgever zich hierin mag mengen.
Ten eerste ben ik van mening dat het hun niets aangaat? Ik loop thuis achter mijn computertje uiteraard minder risico dan de gemiddelde vrijetijdsvoetballer?
Ten tweede ben ik van mening dat ze mogen beschikken over die 32 uur die ik op contract werk (eventueel overuren) maar ook niet meer dan dat?
Ten derde kan ik van het salaris dat ik dit bedrijf verdien nauwelijks rondkomen. Kan de een bedrijf mij zo ontzettend proberen tegen te houden in mijn privéleven en de ontwikkeling daarvan?

Ik hoop dat jullie mijn mail snel kunnen beantwoorden aangezien voor mij de tijd dringt.
Ik bedank mij vooruit alvast vriendelijk en verblijf in afwachting vanjullie reactie(s).

Met vriendelijke groeten,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 10:39    Onderwerp: Re: "Ander werk" bepaling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eucalypta schreef:

- Geen concurrentie van werkgever
- Mijn eigen site nog nooit in conflict is geraakt met de werkzaamheden bij werkgever

Begrijpelijk dat je dit aanvoert, echter het heeft an sich geen betrekking op het verbod om geen nevenfuncties te verrichten. Dit verbod is er (normaal gesproken) in eerste instantie op gericht om te voorkomen dat een werknemer zich overwerkt, en zodoende uitvalt en vervolgens de werkgever voor kosten stelt. Zou de werknemer concurrentie willen voorkomen, dan zijn er andere bedingen (concurrentiebeding) die opgenomen hadden kunnen worden in de arbeidsovereenkomst.
Quote:
- “Betaalde nevenfuncties” Valt een eigen onderneming hier ook onder? Ik zie een nevenfunctie meer als werken voor een andere
werkgever?
- “Betaalde nevenfuncties” Tot op dit moment nog geen inkomsten gedorven?

Een nevenfunctie zou ook heel goed een eigen bedrijf kunnen zijn. Zo ruim mag nevenfunctie wel begrepen worden. Waar ik echter mijn bedenkingen bij heb, is het woordje "betaalde". Zeker nu jij nog geen inkomsten uit jouw nevenfunctie hebt, kun je gemakkelijk volhouden dat het niet om een betaalde nevenfunctie gaat.

Ik garandeer geen succes, maar geef wel goede hoop dat dit argument kans van slagen heeft.

Quote:
Tevens vraag ik mij ten zeerste af in hoeverre de werkgever zich hierin mag mengen.

Zoals al eerder aangegeven, de werkgever heeft er een belang bij dat jij niet overwerkt raakt. Hij mag daarom bepaalde voorwaarden stellen. De argumenten die jij vervolgens aangeeft worden dan wel meegewogen, maar zijn niet doorslaggevend.

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom raad ik meestal iedereen aan om over eigen (hobby)werk niks te zeggen tegen de werkgever. In veel gevallen levert het, deels terechte, maar overtrokken reacties op (waarvan dit topic een voorbeeld is).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
Daarom raad ik meestal iedereen aan om over eigen (hobby)werk niks te zeggen tegen de werkgever. In veel gevallen levert het, deels terechte, maar overtrokken reacties op (waarvan dit topic een voorbeeld is).

Als je op je werk klanten ronselt wordt dat toch anders.

Maar los van die nieuwsbrief, in het geval van een dienstverband voor 32 uur per week lijkt het me inderdaad onredelijk om te eisen dat iemand zijn "volle arbeidskracht" ten gunste van de werkgever zal aanwenden. Het lijkt me dat de werkgever toestemming niet zal mogen weigeren (tenzij er meer aan de hand is).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds