Arnold van Eijsden
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 26 jul 2006 17:23 Onderwerp: Schade door verwaaid zand |
|
|
Bij een kennis van mij is het volgende voorgevallen:
Hij heeft kas en kweekt daarin paprika's. Achter zijn kas is een braakliggend perceel, wat in maart j.l. is verkocht aan een nieuwe eigenaar, welke daar binnenkort een nieuwe kas laat bouwen.
Begin mei j.l. begon er al wat zand te verstuiven vanaf het braakliggende perceel. Die nieuwe eigenaar heeft toen door een akkerbouwer (met behulp van een trekker + waterwagen) het perceel nat laten sproeien. Dit gebeurde zo rond 08 mei en nogeens rond 10 mei.
Echter op 18 mei stond er een harde wind richting de kas van die kennis. I.v.m. de hogere temperaturen stonden de dakramen van zijn kas open. Een flinke hoeveelheid zand/stof kwam in de kas, op het paprikagewas, terecht. Hierdoor heeft die kennis dus aardig wat schade geleden...
Mijn vraag is nu: kan die kennis nu de (nieuwe) eigenaar van het braakliggende perceel aansprakelijk stellen voor de ontstane schade?
Nu regelt artikel 6:174 BW weliswaar een risico-aansprakelijkheid voor gebrekkige onroerende zaken, maar dit artikel ziet slechts op "kunstmatige bouwwerken". Dus alles wat door "bouwen" wordt gevormd en niet op zaken met een natuurlijke oorsprong, zoals bomen, zand e.d. Pas ben ik daarover een arrest tegengekomen.
Dus zou je dan moeten kijken of aansprakelijkheid o.g.v. artikel 6:162 BW mogelijk is?
Maar is dat haalbaar? |
|