Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Wim Smeets
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jul 2006 21:05 Onderwerp: Meer huur door noodgedwongen verhuizing |
|
|
Beste mensen,
Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende;
Ik ben 50 jaar en arbeidsongeschikt, heb een chronische/progressieve spierziekte.
Ik ga verhuizen naar een "seniorwoning" omdat deze woningen meer aangepast zijn voor mij. Maar de nieuwe aangepaste (huur) woning is € 150,00 duurder dan mijn huidige woning.... Ik krijg geen huurtoeslag omdat ik € 2.000,00 boven de norm zit.
* Kan ik hiervoor subsidie krijgen?
* Kan ik de meerprijs € 150,00 fiscaal aftrekbaar?
* Op wie zou ik die € 150,00 kunnen verhalen?
Wie helpt mij verder en wie kan mij een goede tip geven....?
Met grote dank, vriendelijke groet,
Wim Smeets |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 25 jul 2006 22:23 Onderwerp: |
|
|
Er lijkt me wel wat voor te zeggen om de extra huur aan te merken als aanpassingen van de woning. Als ik me niet vergis is dat inderdaad een aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Als je dit wilt proberen zou je de belastinginspecteur bij voorbaat om toestemming kunnen vragen. Of bel eerst eens de belastingdienst, misschien zijn hier al duidelijke regels voor. Als de belastingdienst of -inspecteur aangeeft dat deze kosten niet aftrekbaar zijn kun je proberen in bezwaar en beroep te gaan. Er lijkt me dan in zekere zin sprake van discriminatie ten opzichte van personen in een vrijwel gelijke situatie, maar die aanpassingen aan de eigen woning of huurwoning aanbrengen ipv verhuizen naar een aangepaste woning. Wellicht is de rechter daar gevoelig voor. Zo'n procedure kun je zelf voeren, heb je geen dure advocaat e.d. voor nodig.
Ik sluit niet uit dat je ergens subsidie zou kunnen krijgen, maar nu je kennelijk al niet in aanmerking komt voor huursubsidie, vermoed ik dat je ook voor andere subsidies buiten de boot valt.
Intussen vind ik wat informatie over woningaanpassingen. Over de huurverhoging nav aanpassingen aan de huurwoning lees ik:
Quote: | De netto huurverhoging, dus na aftrek van de extra huursubsidie, mag echter nooit uw financiële draagkracht te boven gaan. Hebt u een inkomen op het niveau van anderhalf keer het sociale minimum (bijstandsnorm) of minder, dan is uw draagkracht maximaal € 45 per kalenderjaar. Betaalt u ook al eigen bijdragen voor thuiszorg, dan mag u die nog eens van deze € 45 aftrekken. Hebt u meer te besteden, dan is uw draagkracht voor het zelf bijdragen aan woningaanpassingen, afhankelijk van het beleid van uw gemeente: € 45 plus 8,75 % of 12,5% van wat u netto meer overhoudt dan anderhalf keer het sociale minimum.
Sommige gemeenten rekenen overigens helemaal geen eigen betaling bij woningaanpassingen. |
Ik neem aan dat je bij je gemeente al geïnformeerd hebt of dit soort rekensommetjes ook op jouw situatie van toepassing kunnen zijn? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|