Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 0:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rangorde verkeersborden-regels?? Beroep tegen beslissing OvJ
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
AButh

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 11:31    Onderwerp: Rangorde verkeersborden-regels?? Beroep tegen beslissing OvJ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Het volgende doet zich voor. Mij is een beschikking opgelegd wegens het negeren van het verkeersbord D4, inhoudende een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting. Het betreft de volgende situatie. Ik reed op een provinciale weg nabij mijn woonplaats. Op een gegeven ogenblik stond in de berm het bord D4 (rond blauw bord met witte pijl rechtdoorwijzend); 100 meter na dit bord stond het bord BEW33, verwijzing naar een camping (rechthoekig blauw bord met afbeeldingen tent en caravan). Ik moest die middag op die camping zijn, sloeg dus links af, echter, mijn verrichtingen werden opgemerkt door enkele surveillerende politieagenten en ik kreeg een beschikking wegens het negeren van het rijrichtingbord D4. Ik heb bezwaar gemaakt, de boete is weliswaar gematigd tot de helft van het oorspronkelijke bedrag, echter, ik ben het niet geheel eens met de argumentatie van de officier van justitie. Deze gaf aan dat het bord BEW33 enkel een informatief karakter heeft en dat een dergelijk bord geen rechtvaardigingsgrond biedt om af te wijken van wettelijke verkeersregels en verkeerstekens, zoals het verkeersbord D4.

Ik vraag me af of er wel een soort rangorde bestaat tussen verkeersborden op basis van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), waaronder dus het bord D4 en andere borden, bijv. het bord BEW33. En als dit werkelijk zo is, of het dan wel redelijk is dat op die manier grote verwarring kan ontstaan bij weggebruikers. Immers, welk bord moet je volgen??
Zijn hier bepaalde regels en/of jurisprudentie over??

Ik hoor graag reacties.

Alvast bedankt,

AB
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht kun je nog proberen bij de rechter je gelijk te halen en daar te benoemen dat het bord een officieel karakter heeft, omdat het genoemd wordt in artikel 4, lid 3 van de BABW (als dat het geval is):

Artikel 4

3. De verkeersborden die overige informatie van belang voor de weggebruikers bevatten moeten voor zover in bijlage I, behorende bij het RVV 1990, hoofdstukken K en L, niet een bepaald model is voorgeschreven, bestaan uit een rechthoekig bord, waarop de letters, cijfers of symbolen in een blauw veld zijn geplaatst. Onze Minister kan veranderingen toestaan.

Ik ken geen jurisprudentie.
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een 'campingbord' voegt inderdaad inhoudelijk niets toe. Het bevat m.a.w. geen ge- of verbod. Als ik het goed begrijp is het wel vreemd dat een dergelijk bord aangeeft dat de camping linksaf is, terwijl dat niet mag. Is dat zo, dan lijkt dat me knullig wegbeheer.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
JBA

BerichtGeplaatst: ma 10 jul 2006 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, mocht je bij de rechter niet verder komen (waar ik bang voor ben) dan zou ik in ieder geval middels een brief aan de wegbeheer nog proberen een vergoeding te krijgen. Ik ga ervan uit dat de wegbeheerder dit bord geplaatst heeft.
AButh

BerichtGeplaatst: di 11 jul 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je dan kunnen stellen dat een verkeersbord dat genoemd wordt in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voorrang kan hebben boven een verkeersbord met een louter informatief karakter? Kan bijvoorbeeld de werking van het laatstgenoemde bord onder omstandigheden wellicht achterwege blijven door een 'wettelijk' verkeersbord? En bestaat er dan misschien toch een bepaalde rangorde?
Verstuur e-mail
JBA

BerichtGeplaatst: di 11 jul 2006 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is ook juist wat de OVJ in zijn brief zet. De borden die genoemd zijn in de bijlage van het RVV hebben juridische waarde, de overige borden zijn slechts informatief en daar kunnen geen rechten aan ontleent worden. Die borden hebben dezelfde waarde als een kartonnen stuk met daarop een pijl en "camping links" of zoiets.
LeChat

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 11 jul 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heej AButh, waar op Flakkee staat dat bord? Cool

BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bord staat op de Nieuwe Provincialeweg N-215 tussen Melissant en Dirksland (dus komend vanuit Melissant, richting Dirksland).
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds