|
Auteur |
Bericht |
Flexrelax
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: za 24 apr 2010 21:10 Onderwerp: dwaling (6:228BW), Titel 12 van boek 7 BW |
|
|
Na regelmatig passief aanwezig te zijn op rechtenforum.nl heb ik mij ook aangemeld als lid. Dit om twee redenen: Als HBO-Rechten student verdienen de onderwerpen op deze site mijn interesse en als tweede omdat ik sinds heden in een confictsituatie ben beland.
Het conflict is het volgende:
Ongeveer een maand geleden ben ik naar een garage geweest om mijn auto erheen te brengen voor de jaarlijkse APK. Zelf ben ik leek op het gebied van auto's en mij werd verteld dat de auto niet kon worden goedgekeurd daar de remblokken eerst vervangen zouden moeten worden.
Als leek kan ik niet toetsen of dit daadwerkelijk berust op waarheid en heb de opdracht gegeven tot het vervangen van mijn remmen. Bij het vervangen van de remmen heb ik medegedeeld dat ik de oude remblokken terug wil hebben omdat ik zeker wilde weten dat mijn remblokken zouden worden vervangen. Dit is gebeurt maar nu is gebleken dat die oude remblokken nog langer niet toe waren aan vervanging. Dit werd mij door meerdere mensen bevestigd. Ook de RDW heeft aangegeven dat dit deze remblokken nog lang niet aan vervanging toe waren. Kortom, als het klopt dat de remmen niet vervangen zouden hoeven worden, dan heb ik toch gedwaald? Nu zou ik de overeenkomst buitengerechtelijk kunnen ontbinden bij verklaring. Het voordeel heb ik dat ik de rekening nog niet heb betaald.
Echter heb ik de angst dat als ik de rekening niet zou betalen, dat de aannemer op grond van overeenkomst nakoming vordert middels een proces. Mijn vraag is nu of op mij de bewijslast in zo een geval zou rusten dat de remmen daadwerkelijk niet aan vervanging toe waren of geldt hiervoor de omgekeerde bewijslast. Heeft een autoreparateur een verzwaarde stelplicht? Zelf zou ik niet kunnen aantonen dat mijn remblokken niet aan vervanging toe waren. De remblokken die ik heb bewaard levert voor mij geen bewijs op daar het kon worden weerlegt met de redenering dat die remblokken niet afkomstig zijn van mijn auto.
Verder feiten:
het is geen Bovaggarage;
Geen schriftelijke overeenkomst.
Mijn vragen:
De rekening wel of niet betalen? Een schikkingsvoorstel wil ik met hem afspreken, maar de laatste drie dagen heb ik hem al 40 keer gebeld en krijg geen gehoor, voicemail kan niet worden ingesproken;
Hoe groot is de kans dat iemand een gerechtelijke (kanton) procedure start bij een vordering voor 300 Euro?
Hoe zit het met de bewijslast? Als hij nakoming op grond van de overeenkomst vordert, en in mijn verweer zou ik aanvoeren dat ik heb gedwaald of sterker nog bedrog, zou de rechter hem een verzwaarde stelplicht opleggen? Of wijst de rechter de vordering toe als ik niet kan aantonen dat mijn remblokken niet hoefden te worden vervangen?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hier bij kunnen helpen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 24 apr 2010 21:36 Onderwerp: |
|
|
De bewijslast ligt bij jou. Het is dan handig om niet zelf te suggereren dat de remblokken niet uit jouw auto komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 24 apr 2010 23:24 Onderwerp: |
|
|
Als de autoreparateur jou dagvaardt ligt de bewijslast in principe bij hem.
Jij hebt om jouw oude remblokken gevraagd. Hij kan dan lastig gaan beweren dat het de jouwe niet waren, toch?
Mocht je willen schikken, dan zou je hem moeten schrijven. Dat moet toch wanneer je ontbindt. Zie 6: 267 BW.
Als je een voorstel wilt doen is er sprake van een gedeeltelijke ontbinding, omdat je blijkbaar toch wel iets wilt betalen. Dus je moet even kiezen wat je wilt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 24 apr 2010 23:35 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Als de autoreparateur jou dagvaardt ligt de bewijslast in principe bij hem. |
Alleen van het bestaan van de overeenkomst en van het nakomen van die overeenkomst door de reparateur. Het lijkt me dat TS niet zal betwisten dat er een overeenkomst was en dat de remblokken zijn vervangen, of anders krijgen we een heel andere discussie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 25 apr 2010 9:02 Onderwerp: |
|
|
Maar daarbij moet je dus de overeenkomst correct weergeven. De overeenkomst luidde: "Checkt mijn auto op het voldoen aan de APK-eisen. Als het naar uw deskundig oordeel nodig is de remblokken te vervangen omdat deze niet meer voldoen aan deze APK-eisen, vervangt u ze dan en geef mij de remblokken die aanwezig waren terug." _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 25 apr 2010 23:18 Onderwerp: |
|
|
Nee, er is gevraagd of TS akkoord ging met vervanging van de remblokken. Misschien is TS daarbij op het verkeerde been gezet, maar dat noem je dwaling en/of bedrog en moet door TS worden aangetoond. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|