Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 23:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Problemen op het werk
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robbertje

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 11:03    Onderwerp: Problemen op het werk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen Smile

Ik ben werkzaam(geweest) bij een winkel.
Ik heb daar inmiddels ontslag aangeboden en mijn laatste officiele werkdag is op 31 juli, aangezien ik nu vakantie heb, zal ik er niet meer werkzaam zijn.

Nu het probleem:
Op 1 juli heb ik voor het laatst een bestelling uitgevoerd in de winkel.
Het is "gewoon" om mensen die lang in dienst waren, dat die een soort van geintje uithalen met de bestelling, iets teveel bestellen, iets aparts bestellen.
Ik heb er voor gekozen om als geintje, een paar pallets(van elke bestaande soort 1, totaal stuk of 6 pallets extra) kattenbakvulling te bestellen, gewoon als geintje, is leuk, wordt vaker gedaan etc.
Nu moet ik er bij vertellen dat kattenbakvulling heel snel loopt, en dus ook zo verkocht is.
V/d week was ik er nog even, en het grootste gedeelte was allang verkocht, er lagen nog wat zakjes en restjes op 1 pallet getast.

Nu hoor ik van een collega, dat ze mijn salaris willen inhouden voor de gemaakte kosten(?). Ik heb nog 1 maand salaris (deze maand) tegoed.
De bedrijfsleider was er idd niet zo heel blij mee dat ik dit besteld heb.
Andere mensen(assistent) hadden er naar mijn idee geen moeite mee.
Ik heb ook gezegd dat ik het besteld heb, daar kan ik niet onder uit.

Mijn vraag:
Kunnen hun mijn salaris hiervoor zomaar inhouden?ondanks het feit dat ze al bijna alles verkocht hebben? Ik ben niet verantwoordelijk voor het doorgeven van de bestelling, aangezien ik gewoon een verkoper was in mijn salaris.

lang verhaal Smile
ik hoop dat het duidelijk is!
Mochten er nog vragen zijn probeer ik ze zo snel mogelijk te beantwoorden!

Alvast bedankt!

Groetjes, Robbert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag 1 is of er schade is. Als door de extra bestelde pallets meer verkocht is, dan zie ik die schade nog niet zo snel. Al kan ik me voorstellen dat ze in het magazijn niet blij geweest zijn met die zes pallets extra.

Vraag 2 is of jij voor enige schade aansprakelijk gehouden kan worden. Op grond van artikel 7:661 BW is de aansprakelijkheid van een werknemer ten opzichte van de werkgever beperkt: alleen in het geval van opzet of bewuste roekeloosheid kan de werknemer worden aangesproken.
Zover je niet al opzettelijk schade hebt toegebracht, wist je wel dat het geintje problemen op zou leveren (anders had niemand het gemerkt, en was het niet leuk geweest), en heb je toch minstens moeten beseffen dat hierdoor schade kon ontstaan (bijvoorbeeld als de pallets niet verkocht konden worden). Ik denk dat je gewoon aansprakelijk gehouden kan worden voor enige schade die hieruit voortvloeit.

Dat "de rest het ook doet", betekent in mijn boekje alleen maar dat de rest ook fout zit.

Quote:
Ik ben niet verantwoordelijk voor het doorgeven van de bestelling

Die volg ik niet helemaal. Je geeft toch aan dat jij de betreffende bestelling hebt doorgegeven? Dan ben je daar ook verantwoordelijk voor. Als je geen bestellingen mocht doen, dan zat je daarmee al fout.

De werkgever zal echter wel moeten onderbouwen dat hij schade heeft geleden, en hoeveel.
Robbertje

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja, schade, schade, wat is schade?

Kijk, het zijn artikelen die gewoon verkopen, en al gedeeltelijk verkocht zijn.
Het heeft wat ruimte gekost in een redelijk groot magazijn, maar of daar schade van is? Er hebben geen spullen buiten hoeven staan o.i.d en die daardoor beschadigd zijn.

Het heeft dus eigenlijk alleen personele kosten met zich mee gebracht, het uitladen uit de vrachtwagen. Ik beschik verder niet over informatie of er een extra vrachtwagen moest komen om deze spullen uit te laden. (lijkt me niet)

En, ik ben een verkoop medewerker, onder mijn verantwoordelijkheden valt niet het door geven van een bestelling(cao e.d), ik heb het wel gedaan.
(heb het altijd gedaan)

hmm, verder is dit via via aan mij doorgegeven, en nog niet via het bedrijf zelf.

ik moet neem ik aan op de hoogte gesteld worden van zulke zaken?
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
tja, schade, schade, wat is schade?

Dat is hier eigenlijk de grote vraag. Ik ben benieuwd wat de werkgever zal aangeven (mocht het inderdaad tot een inhouding komen).

Quote:
En, ik ben een verkoop medewerker, onder mijn verantwoordelijkheden valt niet het door geven van een bestelling(cao e.d), ik heb het wel gedaan.
(heb het altijd gedaan)

Dus behoort het tot je werkzaamheden, en dus je verantwoordelijkheid.

Quote:
ik moet neem ik aan op de hoogte gesteld worden van zulke zaken?

Ja, ze kunnen niet zomaar een bedrag inhouden voor schade zonder je daarvan op de hoogte te stellen. Bij de laatste salarisspecificatie zullen ze het toch wel aan moeten geven.

Daarentegen kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat je werkgever alleen maar bij (een deel van) de andere werknemers heeft aangegeven dat hij schade op jou gaat verhalen, om ze een beetje af te schrikken. Hij zal waarschijnlijk niet zitten te wachten op nog een extra bestelling kattebakvulling, badeendjes, winterkleding, vunzig gevormde chocola of wat er maar onder het kop "geintje" wordt besteld.

Laatst aangepast door Suijkerbuijk op do 20 jul 2006 15:36, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je altijd bestellingen hebt doorgegeven, is dat gewoon onderdeel van je functie geworden. Maar ook al zou het niet onder je verantwoordelijkheden vallen, als je opzettelijk schade toebrengt ben je aansprakelijk.

De schade kun je vaststellen door het vergelijken van de huidige vermogenspositie van de werkgever met die wanneer je de bestelling niet had gedaan. De extra artikelen zouden (later) toch wel zijn ingekocht, de personele kosten voor het uitladen zouden toch wel zijn gemaakt. De schade lijkt vooral te zitten in het wat langer moeten opslaan van de extra pallets (al is het magazijn kennelijk groot genoeg), en wellicht nog renteverlies. Het lijkt me allemaal peanuts, niet voldoende om er echt werk van te maken.

En inderdaad moet het bedrijf zelf (eventueel via een advocaat) de vordering tot schadevergoeding bij je indienen.

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan slechts verrekend worden met het loon (art. 7:632 BW) tot aan de beslagvrije voet, dus niet met het gehele salaris.
Robbertje

BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, bedankt voor de antwoorden zover!

nog 1 vraagje:
Er kan slechts verrekend worden met het loon (art. 7:632 BW) tot aan de beslagvrije voet, dus niet met het gehele salaris.

wat bedoel je hier precies mee?aangezien ik dus totaal geen verstand heb van deze zaken Sad

ik krijg altijd rond de 26ste me loon e.d, ik laat het hier wel even weten Smile
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Torilion bedoelt dit: Om ervoor te zorgen dat je toch nog érgens van kunt leven als er beslag wordt gelegd op je loon, is in de wet geregeld dat je altijd een bepaald bedrag per maand overhoudt, daar mogen ze niet aan komen. Dat bedrag dat je hoe dan ook krijgt (ongeveer vergelijkbaar met bijstandniveau) wordt 'de beslagvrije voet' genoemd.

Ze kunnen dus nooit je hele salaris 'inpikken'.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 3:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed punt van de verrekening. Door te verrekenen hoeft de werkgever niet naar de rechter om zijn geld te krijgen, maar moet jij naar de rechter om een loonvordering in te stellen, aangenomen dat je het niet eens bent met de schade zoals door de werkgever is berekend. Op die manier zal het voor de werkgever al snel de moeite waard zijn om iets in te houden en moet ik terugkomen op mijn "peanuts" inschatting.

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hello Smile

heb gewoon salaris gehad, volgens mij genoeg, weet niet precies heb me salarisstrook nog niet binnen.

maar goed, geen problemen dus verder Smile

iig nog bedankt! Smile
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond het overigens wel een grappig en vrij onschadelijk geintje.
Succes in je nieuwe baan!!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds