|
Auteur |
Bericht |
adrianne
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 jul 2006 16:40 Onderwerp: belediging van een ambtenaar in functie |
|
|
hallo hallo,
waar kan ik literatuur en jurispru. vinden over dit onderwerp.
belediging van ambtenaar in functie, 75,- de blik in zijn ogen onbetaalbaar. of valt dit er ook onder?! (grapje)
groet adrianne |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 jul 2006 23:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | hallo hallo,
waar kan ik literatuur en jurispru. vinden over dit onderwerp.
belediging van ambtenaar in functie, 75,- de blik in zijn ogen onbetaalbaar. of valt dit er ook onder?! (grapje) |
Zie mijn bericht bij opdracht 2. Voorts stikt het van de jurisprudentie (rechtspraak.nl). |
|
|
|
 |
adrianne
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 12:21 Onderwerp: |
|
|
jep, rechtspraak.nl werkt als een trein! verder is het geen deo volente in plaats van andersom? of bedoel je te zeggen god wil het zo? groet adrianne |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 13:59 Onderwerp: |
|
|
Volento (Volente) Deo = Als God wil |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 14:03 Onderwerp: |
|
|
Of zoals moslims het zeggen: inshAllah  |
|
|
|
 |
adrianne
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 17:25 Onderwerp: |
|
|
uiteraard ben ik bekend met de betekenis van de uitdrukking, maar alleen als deo volente en niet als volento deo. vandaar mijn vraag, zou hde woord volgorde van belang zijn voor de betekenis? |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 17:44 Onderwerp: |
|
|
In het latijn doet woordvolgorde er niet toe. Wel vraag ik me af wat voor een verschil in betekenis er bestaat tussen volento en volente. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 21:29 Onderwerp: |
|
|
En dan heb je ook nog Volenti non fit iniuria (Gewild recht is geen onrecht)
 _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 0:34 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | In het latijn doet woordvolgorde er niet toe. Wel vraag ik me af wat voor een verschil in betekenis er bestaat tussen volento en volente. |
Geen denk ik, want allebei wordt wel gebruikt.
Uit Wikipedia:
Deo Volente is een Latijnse uitdrukking, die "zo de Here wil" betekent. Deze uitdrukking wordt, vaak afgekort tot "D.V.", gebruikt bij aankondigingen van vergaderingen, bruiloften en andere evenementen om aan te geven dat men als mens de toekomst niet onder controle heeft, maar afhankelijk is van God.
Het gebruik van deze uitdrukking berust op de tekst uit Jakobus 4:13-15:
Welaan nu gij, die daar zegt: Wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen, en aldaar een jaar doorbrengen, en koopmanschap drijven, en winst doen. Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt. In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.
De islam en arabische christenen kennen een vergelijkbare uitdrukking (insh'allah, zoals God het wil) die veelvuldig gebruikt wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 1:23 Onderwerp: |
|
|
De uitdrukkingen komen qua betekenis waarschijnlijk wel op hetzelfde neer, maar grammaticaal moet er een verschil zijn. Zonder eerst mijn Latijn wat op te halen durf ik er verder geen uitspraak over te doen.
IJs en weder dienende kom ik hierop terug. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 9:31 Onderwerp: |
|
|
Er zijn vast wel mensen op het forum waarvan latijn nog vers in het geheugen zit.
Ik merk trouwens dat we erg off topic raken  |
|
|
|
 |
adrianne
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 12:18 Onderwerp: |
|
|
ay, maar toch is het een leuke vraag.
het is inderdaad zo dat je je leven als mens niet onder controle hebt, dat merk je pas als de dingen niet gaan zoals je wilt. goed om te weten dat God dat wel heeft!!
adrianne |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 13:36 Onderwerp: |
|
|
Ook een leuke reactie op de veelgestelde vraag van mijnheer politieagent "Waarom denkt u dat wij u hebben verzocht uw auto aan de kant te zetten?"
"Belediging van een ambtenaar in functie, agent"
"huh?"
"komt ie: [vul hier uw tirade in, vergeet de agent er niet op te wijzen dat hij beter boeven kan gaan vangen, en maak enkele verwijzingen naar dieren, geslachtsdelen en prominente figuren uit de Tweede Wereldoorlog.]...dank u voor het luisteren. Hier is uw € 75,00."
Met een beetje geluk is de agent totaal vergeten waarom hij je eigenlijk heeft aangehouden. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 12 jul 2006 14:42 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | Ook een leuke reactie op de veelgestelde vraag van mijnheer politieagent "Waarom denkt u dat wij u hebben verzocht uw auto aan de kant te zetten?"
"Belediging van een ambtenaar in functie, agent"
"huh?"
"komt ie: [vul hier uw tirade in, vergeet de agent er niet op te wijzen dat hij beter boeven kan gaan vangen, en maak enkele verwijzingen naar dieren, geslachtsdelen en prominente figuren uit de Tweede Wereldoorlog.]...dank u voor het luisteren. Hier is uw € 75,00."
Met een beetje geluk is de agent totaal vergeten waarom hij je eigenlijk heeft aangehouden. |
Hihihi, geweldig bijdehand  |
|
|
|
 |
|