Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 16:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Discriminatie op geslacht?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 16:46    Onderwerp: Discriminatie op geslacht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben ik weer, met een vraagje...
Ik heb vorige week een advertentie gezien van een bedrijf. Ze zoeken personeel en ik had wel oren daarnaar. Ik heb de website van het bedrijf bekeken en tot mijn verbazing was de eerste vereiste dat je mannelijke student was.
Het gaat om een baantje als studentchauffeur. Ik heb het bedrijf gebeld en gevraagd of het een vergissing was. Maar het was geen vergissing. Het was doelbewust dat ze dit erin hadden gezet. Toen ik vroeg naar de reden zeiden ze: De klant wil mannelijke chauffeurs. Ik voldoe aan alle eisen, behalve dat ik daar beneden niets heb hangen. Ik heb toen de meneer die ik aan de telefoon had erop aangesproken en gezegd dat ik het discriminatie vond.
Daarna heb ik RADAR gebeld (Rotterdamse Anti Discriminatie Actie Raad) Zij hebben de advertentie gezien en geconstateerd dat er sprake was van discriminatie op basis van geslacht.
Nu wilde ik vanmiddag aangifte doen van discriminatie, maar ik ben weggestuurd bij de politie. Ze zeiden dat het geen discriminatie was, omdat ze in de advertentie hadden staan dat alleen mannen konden reageren.
Ondertussen heeft het bedrijf de tekst op de website aangepast en heb ik weer gebeld. De telefoniste heeft mij te woord gestaan en wist mij te vertellen dat ze sinds kort weer met vrouwen in zee gaan... Ik vind het maar raar. RADAR had nog geen contact opgenomen met het bedrijf, dus mijn actie heeft wel zin gehad, maar ik vind het zo raar dat ik niet aangifte ervan kan doen.

Ben ik dan zo dom dat ik het ten onrechte discriminatie vind, of ben ik dom geweest om me te laten wegsturen door de politie?

Ze kwamen aanzetten met art 1 vd grondwet. Daarin staat gelijke gevallen gelijk behandelen. Maar omdat ik vrouw ben, ben ik niet gelijk geval aan een evenzo gekwalificeerde man, omdat ze vragen om een man....

Wat is het nou? En kan ik aangifte doen?

Thanks alvast voor jullie antwoorden!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt in ieder geval een klacht indienen tegen die agent. Die redenering slaat als een tang op een varken.

Of discriminatie op geslacht strafbaar is weet ik uit mijn hoofd niet, daar zou ik de anti-discriminatiebepalingen uit het wetboek van strafrecht op na moeten slaan.

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel een aparte situatie. Ik kwam op Google het volgende artikel tegen, wel enigszings vergelijkbaar:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1288

Discriminatie op basis van geslacht bij sollicitaties is dus onrechtmatig. Maar in jouw geval heeft de werkgever indien hij kan aantonen dat de klant geen vrouwelijke chauffeurs accepteert wel een wat sterkere positie dan de werkgever in het artikel denk ik. Als deze vlieger op zou gaan zou die agent dus ook gelijk hebben, hoewel zijn redenering wel iets kort door de bocht is.

Discriminatie op basis van geslacht bij het werven van personeel valt volgens mij niet onder het strafrecht.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt een verzoek indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling om te onderzoeken of er een verboden onderscheid wordt gemaakt.
Redacteur
ergo sum

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
Discriminatie op basis van geslacht bij sollicitaties is dus onrechtmatig. Maar in jouw geval heeft de werkgever indien hij kan aantonen dat de klant geen vrouwelijke chauffeurs accepteert wel een wat sterkere positie dan de werkgever in het artikel denk ik.

Onderscheid maken op grond van geslacht mag in bepaalde gevallen.
Art 2 lid 2 Algemene wet gelijke behandeling:
Quote:
2. Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid op grond van geslacht geldt niet:
a. in gevallen waarin het geslacht bepalend is en
b. in gevallen waarin het de bescherming van de vrouw betreft, met name in verband met zwangerschap en moederschap.

Juul

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat artikel 2 lijkt me niet van toepassing...
Ik wil liever niet een discussie starten over mannen en vrouwen op straat, maar om nou te roepen dat chauffeur zijn geslacht bepalend is voor een man, vind ik wat ver gaan.

Enneh, het bedrijf roept wel dat vrouwen niet door de klant gewenst zijn, maar ik vraag me af of ze dat kunnen staven met verzoeken van bedrijven voor een man...

Kusje, Juul
ergo sum
Redacteur
ergo sum

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
Enneh, het bedrijf roept wel dat vrouwen niet door de klant gewenst zijn, maar ik vraag me af of ze dat kunnen staven met verzoeken van bedrijven voor een man...

Dat hangt ervan af.
Zie art 2 lid 1 AWGB.
Quote:
Artikel 2
1.
Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Het dikgedrukte is dus de vraag.

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie ook wel regelmatig vacatures waarin bv gesteld wordt dat de voorkeur uitgaat naar vrouwelijke sollicitanten of bv mensen die wel of juist niet uit de omgeving komen. Meestal wordt dan als reden gegeven dat dat vanwege de samenstelling van het team op dit moment is.
Volgens mij mag dit dus wel, als er een legitieme reden voor is. Maar zeker weten doe ik het niet. De meeste mensen zullen het er namelijk bij laten zitten, maar jij dus duidelijk niet! Laughing
Juul

Juul

BerichtGeplaatst: do 29 jun 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar het is anders om de voorkeur te laten uitgaan naar een man of vrouw of bij voorbaat iemand op basis van geslacht uit te sluiten... Want dat gebeurt dus

Kusje, Juul
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 3:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk eigenlijk niet dat het feit dat een klant van de werkgever discrimineert op geslacht een objectieve rechtvaardiging kan zijn voor de werkgever om te discrimineren op geslacht. Dat zou de mogelijkheid bieden om systematisch het verbod op discriminatie op geslacht te omzeilen.

Natuurlijk krijg je in zo'n situatie wel merkwaardige toestanden. De werkgever die weet dat zijn klant echt geen vrouwen wil zien langskomen, zal, of in de advertentie nu man of m/v staat, ongetwijfeld uiteindelijk toch gewoon een man aannemen. Vrouwen die een solliciatiepoging ondernemen doen dus vergeefse moeite en hadden zich tijd kunnen besparen als ze dit geweten hadden.

Wat schieten we dan op met zo'n verbod, dat op het eerste gezicht in deze situatie geen voordelen oplevert? Ik denk dat je dat voordeel moet zoeken in een geleidelijke mentaliteitsverandering in de maatschappij. Het geen onderscheid mogen maken op geslacht (of op ras, of op leeftijd, etc) wordt weliswaar opgelegd door de overheid, maar het werkt toch wel door. Als je morgen zou horen dat iemand vanwege haar vrouw zijn of vanwege zijn man zijn bevoordeeld wordt, denk je toch al gelijk "wat is dat nu weer??"? Terwijl zoiets wat langer geleden volgens mij nog vrij gewoon was. Ik denk dat je bijvoorbeeld in bepaalde landen (zeg voormalige oostbloklanden) nu nog steeds zou merken dat zo'n onderscheid nog redelijk geaccepteerd is.

Op het moment is duidelijk te merken dat het verbod op leeftijdsonderscheid erg krampachtig aandoet. Ik ben benieuwd of dit over een jaar of 10, 20 anders is. Het zou in ieder geval heel goed zijn voor Europa als het dan algemeen geaccepteerd zou zijn dat iemand van 50 ook een goede kandidaat voor een baan kan zijn.

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad ongeoorloofde discriminatie waarvoor je schadevergoeding kan eisen (loonderving).
konuk7

Leeftijd: 114
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: ma 03 jul 2006 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Juul schreef:

Dat hangt ervan af.
Zie art 2 lid 1 AWGB.
Quote:
Artikel 2
1.
Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn.

Het dikgedrukte is dus de vraag.

Dit is geen indirect onderscheid, maar direct onderscheid op grond van geslacht. (art. 1 sub b AWGB) Artikel 2 gaat over indirect onderscheid dus dat geldt hier niet. (indirect zou zijn als ze een neutraal criterium zouden gebruiken, welke toch discriminatie tot gevolg zou hebben)

Direct onderscheid is in artikel 5 AWGB verboden gesteld. (in dit geval) Een uitzondering staat echter wel in artikel 5 lid 3: "Het eerste lid is niet van toepassing op eisen, die, gelet op het prive karakter van de werkverhoudig in redelijkheid aan een werkverhouding kunnen worden gesteld."

Misschien dat het daar wel stopt. Je zal even wat recente uitspraken van de CGB moeten opzoeken om zeker te weten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds