|
Auteur |
Bericht |
Juul
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 16:46 Onderwerp: Discriminatie op geslacht? |
|
|
Ben ik weer, met een vraagje...
Ik heb vorige week een advertentie gezien van een bedrijf. Ze zoeken personeel en ik had wel oren daarnaar. Ik heb de website van het bedrijf bekeken en tot mijn verbazing was de eerste vereiste dat je mannelijke student was.
Het gaat om een baantje als studentchauffeur. Ik heb het bedrijf gebeld en gevraagd of het een vergissing was. Maar het was geen vergissing. Het was doelbewust dat ze dit erin hadden gezet. Toen ik vroeg naar de reden zeiden ze: De klant wil mannelijke chauffeurs. Ik voldoe aan alle eisen, behalve dat ik daar beneden niets heb hangen. Ik heb toen de meneer die ik aan de telefoon had erop aangesproken en gezegd dat ik het discriminatie vond.
Daarna heb ik RADAR gebeld (Rotterdamse Anti Discriminatie Actie Raad) Zij hebben de advertentie gezien en geconstateerd dat er sprake was van discriminatie op basis van geslacht.
Nu wilde ik vanmiddag aangifte doen van discriminatie, maar ik ben weggestuurd bij de politie. Ze zeiden dat het geen discriminatie was, omdat ze in de advertentie hadden staan dat alleen mannen konden reageren.
Ondertussen heeft het bedrijf de tekst op de website aangepast en heb ik weer gebeld. De telefoniste heeft mij te woord gestaan en wist mij te vertellen dat ze sinds kort weer met vrouwen in zee gaan... Ik vind het maar raar. RADAR had nog geen contact opgenomen met het bedrijf, dus mijn actie heeft wel zin gehad, maar ik vind het zo raar dat ik niet aangifte ervan kan doen.
Ben ik dan zo dom dat ik het ten onrechte discriminatie vind, of ben ik dom geweest om me te laten wegsturen door de politie?
Ze kwamen aanzetten met art 1 vd grondwet. Daarin staat gelijke gevallen gelijk behandelen. Maar omdat ik vrouw ben, ben ik niet gelijk geval aan een evenzo gekwalificeerde man, omdat ze vragen om een man....
Wat is het nou? En kan ik aangifte doen?
Thanks alvast voor jullie antwoorden! _________________ Si vis amari, ama!
Verander het verleden, begin vandaag!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 17:35 Onderwerp: |
|
|
Je kunt in ieder geval een klacht indienen tegen die agent. Die redenering slaat als een tang op een varken.
Of discriminatie op geslacht strafbaar is weet ik uit mijn hoofd niet, daar zou ik de anti-discriminatiebepalingen uit het wetboek van strafrecht op na moeten slaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 18:59 Onderwerp: |
|
|
Wel een aparte situatie. Ik kwam op Google het volgende artikel tegen, wel enigszings vergelijkbaar:
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1288
Discriminatie op basis van geslacht bij sollicitaties is dus onrechtmatig. Maar in jouw geval heeft de werkgever indien hij kan aantonen dat de klant geen vrouwelijke chauffeurs accepteert wel een wat sterkere positie dan de werkgever in het artikel denk ik. Als deze vlieger op zou gaan zou die agent dus ook gelijk hebben, hoewel zijn redenering wel iets kort door de bocht is.
Discriminatie op basis van geslacht bij het werven van personeel valt volgens mij niet onder het strafrecht. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 19:04 Onderwerp: |
|
|
Je kunt een verzoek indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling om te onderzoeken of er een verboden onderscheid wordt gemaakt. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 19:16 Onderwerp: |
|
|
mcvg schreef: | Discriminatie op basis van geslacht bij sollicitaties is dus onrechtmatig. Maar in jouw geval heeft de werkgever indien hij kan aantonen dat de klant geen vrouwelijke chauffeurs accepteert wel een wat sterkere positie dan de werkgever in het artikel denk ik. |
Onderscheid maken op grond van geslacht mag in bepaalde gevallen.
Art 2 lid 2 Algemene wet gelijke behandeling:
Quote: | 2. Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid op grond van geslacht geldt niet:
a. in gevallen waarin het geslacht bepalend is en
b. in gevallen waarin het de bescherming van de vrouw betreft, met name in verband met zwangerschap en moederschap. |
_________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 20:04 Onderwerp: |
|
|
Dat artikel 2 lijkt me niet van toepassing...
Ik wil liever niet een discussie starten over mannen en vrouwen op straat, maar om nou te roepen dat chauffeur zijn geslacht bepalend is voor een man, vind ik wat ver gaan.
Enneh, het bedrijf roept wel dat vrouwen niet door de klant gewenst zijn, maar ik vraag me af of ze dat kunnen staven met verzoeken van bedrijven voor een man... _________________ Si vis amari, ama!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 20:42 Onderwerp: |
|
|
Juul schreef: | Enneh, het bedrijf roept wel dat vrouwen niet door de klant gewenst zijn, maar ik vraag me af of ze dat kunnen staven met verzoeken van bedrijven voor een man... |
Dat hangt ervan af.
Zie art 2 lid 1 AWGB.
Quote: | Artikel 2
1.
Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn. |
Het dikgedrukte is dus de vraag. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 21:23 Onderwerp: |
|
|
Ik zie ook wel regelmatig vacatures waarin bv gesteld wordt dat de voorkeur uitgaat naar vrouwelijke sollicitanten of bv mensen die wel of juist niet uit de omgeving komen. Meestal wordt dan als reden gegeven dat dat vanwege de samenstelling van het team op dit moment is.
Volgens mij mag dit dus wel, als er een legitieme reden voor is. Maar zeker weten doe ik het niet. De meeste mensen zullen het er namelijk bij laten zitten, maar jij dus duidelijk niet!  |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: do 29 jun 2006 22:45 Onderwerp: |
|
|
maar het is anders om de voorkeur te laten uitgaan naar een man of vrouw of bij voorbaat iemand op basis van geslacht uit te sluiten... Want dat gebeurt dus _________________ Si vis amari, ama!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 3:36 Onderwerp: |
|
|
Ik denk eigenlijk niet dat het feit dat een klant van de werkgever discrimineert op geslacht een objectieve rechtvaardiging kan zijn voor de werkgever om te discrimineren op geslacht. Dat zou de mogelijkheid bieden om systematisch het verbod op discriminatie op geslacht te omzeilen.
Natuurlijk krijg je in zo'n situatie wel merkwaardige toestanden. De werkgever die weet dat zijn klant echt geen vrouwen wil zien langskomen, zal, of in de advertentie nu man of m/v staat, ongetwijfeld uiteindelijk toch gewoon een man aannemen. Vrouwen die een solliciatiepoging ondernemen doen dus vergeefse moeite en hadden zich tijd kunnen besparen als ze dit geweten hadden.
Wat schieten we dan op met zo'n verbod, dat op het eerste gezicht in deze situatie geen voordelen oplevert? Ik denk dat je dat voordeel moet zoeken in een geleidelijke mentaliteitsverandering in de maatschappij. Het geen onderscheid mogen maken op geslacht (of op ras, of op leeftijd, etc) wordt weliswaar opgelegd door de overheid, maar het werkt toch wel door. Als je morgen zou horen dat iemand vanwege haar vrouw zijn of vanwege zijn man zijn bevoordeeld wordt, denk je toch al gelijk "wat is dat nu weer??"? Terwijl zoiets wat langer geleden volgens mij nog vrij gewoon was. Ik denk dat je bijvoorbeeld in bepaalde landen (zeg voormalige oostbloklanden) nu nog steeds zou merken dat zo'n onderscheid nog redelijk geaccepteerd is.
Op het moment is duidelijk te merken dat het verbod op leeftijdsonderscheid erg krampachtig aandoet. Ik ben benieuwd of dit over een jaar of 10, 20 anders is. Het zou in ieder geval heel goed zijn voor Europa als het dan algemeen geaccepteerd zou zijn dat iemand van 50 ook een goede kandidaat voor een baan kan zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
torilion
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
konuk7
Leeftijd: 114 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 03 jul 2006 10:35 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | Juul schreef: | Enneh, het bedrijf roept wel dat vrouwen niet door de klant gewenst zijn, maar ik vraag me af of ze dat kunnen staven met verzoeken van bedrijven voor een man... |
Dat hangt ervan af.
Zie art 2 lid 1 AWGB.
Quote: | Artikel 2
1.
Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn. |
Het dikgedrukte is dus de vraag. |
Dit is geen indirect onderscheid, maar direct onderscheid op grond van geslacht. (art. 1 sub b AWGB) Artikel 2 gaat over indirect onderscheid dus dat geldt hier niet. (indirect zou zijn als ze een neutraal criterium zouden gebruiken, welke toch discriminatie tot gevolg zou hebben)
Direct onderscheid is in artikel 5 AWGB verboden gesteld. (in dit geval) Een uitzondering staat echter wel in artikel 5 lid 3: "Het eerste lid is niet van toepassing op eisen, die, gelet op het prive karakter van de werkverhoudig in redelijkheid aan een werkverhouding kunnen worden gesteld."
Misschien dat het daar wel stopt. Je zal even wat recente uitspraken van de CGB moeten opzoeken om zeker te weten. |
|
|
|
 |
|