|
Auteur |
Bericht |
camouman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 13:29 Onderwerp: flexwet niet leuk |
|
|
Ik werk via een uitzendburo bij de overheid. Nu is mijn jaarcontract reeds drie keer verlengt en verlenging is dankzij de flexwet niet meer mogelijk. Echter is er bij de overheidsinstantie waar ik werk een vacaturestop en mogen zij geen mensen vast in dienst nemen. Weet iemand wat de mogenlijkheden zijn om onder de flexwet uit te komen, want zowel de overheidsinstantie als ik zelf hebben de intentie om mijn contract te verlengen zonder dat er meteen een vast dienstverband uit voortkomt. Het uitzendburo staat hier volledig buiten, daar zij helemaal niet met vaste contracten werken.
Ik snap dat de flexwet ter bescherming van de werknemers is ingesteld, echter werkt diezelfde flexwet nu tegen mij terwijl zowel ik als mijn "werkgever" samen verder willen, maar door een vacaturestop dit ook niet mogelijk is.
Alvast bedankt voor de antwoorden |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 13:58 Onderwerp: Re: flexwet niet leuk |
|
|
camouman schreef: | Het uitzendburo staat hier volledig buiten, daar zij helemaal niet met vaste contracten werken.
|
Dat kan helemaal niet. De flexwet is 3/4 dwingend recht, hooguit kan de CAO afwijken, maar een 'geen vaste contracten clausule' is echt in strijd met de wet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 14:22 Onderwerp: |
|
|
Voor een uitzendbureau bestaan er afwijkende regels m.b.t. het ketenbeding (de 3 contracten voor bepaalde tijd). Deze zijn neergelegd in de algemeen verbindendverklaarde CAO voor uitzendkrachten.
Je had een jaarcontract via het uitzendbureau, en dat is nu drie keer verlengd, dus in totaal 4 jaar werkzaam? Zonder hiaten van meer dan 26 weken?
De cao kent drie fasen. Fase A duurt max 78 weken, in deze fase kunnen zoveel overeenkomsten als gewenst worden overeengekomen, allemaal met een "uitzendbeding" (als de opdrachtgever je niet meer nodig heeft eindigd het contract). Deze fase ben je al doorheen. Fase B duurt max 2 jaar, en hierin ben je werkzaam op basis van overeenkomsten voor bepaalde tijd zonder uitzendbeding. Als het klopt dat je vier jaar werkt, ben je ook al uit deze fase. Je zit dan in fase C. In Fase C heb je van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd met het uitzendbureau.
Dat het uitzendbureau "niet met vaste contracten werkt" is niet mogelijk.
Je wilt echter in dienst treden bij je opdrachtgever. Helaas zal deze als opvolgend werkgever gezien worden, en wordt de keten daar dus doorgeteld. Bij de overheid zal een contract dus direct als voor onbepaalde tijd gelden.
Deze keten kan worden doorbroken door een periode van meer dan drie maanden niet voor deze opdrachtgever te werken, hetgeen op praktische problemen zal stuiten (continuiteit in de werkzaamheden). Als de opdrachtgever hiermee kan leven, dan kun je met je uitzendbureau regelen dat je enkele maanden bij een andere opdrachtgever wordt geplaatst. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
camouman
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jun 2006 16:07 Onderwerp: antwoord uitzendburo |
|
|
Hier trouwens het exacte antwoord van het uitzendburo
Bedankt voor je mail. Helaas is er na dit derde contract geen verlenging meer mogelijk. Dat wil zeggen Start kan jou geen contract meer aanbieden. Je hebt dan drie contracten gehad en dat is de maximum (jij valt nog onder het zgnd. ketensysteem), er is geen omweg of iets dergelijks mogelijk of via een ander bureau omdat iedereen rekening dient te houden met opvolgende werkgeverschap.
Het enige contract wat jou nog geboden kan worden door LNV is een contract voor onbepaalde tijd. Start geeft helaas geen contracten voor onbepaalde tijd.
Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben. |
|
|
|
 |
|