Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 20:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Amerikaans contract recht versus Nederlands contract recht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jong76

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 18:54    Onderwerp: Amerikaans contract recht versus Nederlands contract recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen, Ik zou graag wat feedback willen krijgen over dit onderwerp.
Op deze website staat wat interesante informatie wat betreft contracten en afspraken en hoe en wanneer je een bindende situatie heb.

http://www.lasher.com/news_detail.asp?id=77

Nou vind ik het nogal een beetje belachelijk hoe het in Amerika allemaal geregeld is. Bijvoorbeeld het voorbeeld over de bonzai boomjes is hier een leuk voorbeeld van.

Nou is mijn vraag: In hoeverre is de gelijkenis met Nederland? Als er over een gelijkenis gesproken kan worden?

Groeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is in Nederland weinig anders. Wat vind je er vreemd aan?

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Aanbod en aanvaarding zijn vormvrij: het kan mondeling, op papier, per e-mail, per sms, per msn, per rechtenforum, door gebaren, rooksignalen en met de tamtam.

Als het aanbod geen termijn bevat, is het herroepbaar zolang het nog niet aanvaard is.
Als het aanbod wel een termijn bevat, is het niet herroepbaar.

In beide gevallen kan uit het aanbod iets anders volgen: als je een week geeft, maar je zegt erbij dat je het bod misschien eerder herroept, dan geldt dat. Het idee is dat partijen vrij zijn in wat ze met elkaar afspreken (contractsvrijheid). Wat door de partijen open wordt gelaten wordt aangevuld door de wet, gewoonte en de redelijkheid en billijkheid.

In het Amerikaanse recht zal het ongeveer ook zo in elkaar steken, maar bepaalde aanvullingsregels kunnen anders zijn. Misschien is een aanbod dat een termijn bevat in de VS wel herroepbaar, bijvoorbeeld.

Dus als Nick Natalia een week geeft om over het aanbod na te denken, en Natalia aanvaardt het aanbod na 6 dagen, dan kan ze Nick verplichten haar tegen de afgesproken prijs zo'n kopieerapparaat te leveren.
Als Nick Natalia een week had gegeven, erbij had gezegd dat het aanbod herroepbaar is, maar vergat te herroepen voordat Natalia de dag na de verkoop van het apparaat het bod aanvaard, heeft Nick nog steeds een probleem.
Als Nick Natalia een week had gegeven en eraan had toegevoegd dat het een vrijblijvend aanbod is, kan Natalia Nick niets maken als hij het apparaat intussen aan een ander verkoopt.

Goed opletten dus wat je afspreekt.

Wat ook per land kan verschillen is het moment waarop een rechtshandeling (zoals aanbod, zoals aanvaarding) tot stand komt. In Nederland is dit het moment waarop de verklaring van de persoon die de rechtshandeling verricht door de persoon tot wie de handeling is gericht wordt ontvangen. Dus als je tot zondag 3 uur in de middag de tijd hebt om een aanbod tot koop te aanvaarden, moet je smsje waarin je aanvaardt uiterlijk om 14:59 op de mobiele telefoon van de verkoper binnenkomen. Als de verkoper het pas om 15:05 leest maakt dat niet uit, hij had de aanvaarding op tijd ontvangen. Als de koper het om 14:55 verstuurt, maar het smsje komt niet of met 5 minuten vertraging aan, dan heeft de koper pech, zelfs als het niet werd ontvangen omdat de verkoper zijn mobiel had uitgeschakeld. Maar als de verkoper had bepaald dat de koper alleen via sms mocht aanvaarden, dan wordt die vertraging in de ontvangst de verkoper toegerekend.

Veel regeltjes dus waar je je doorgaans (gelukkig) niet al te bewust van hoeft te zijn. Maar als je altijd hebt gedacht dat je zelf eigenlijk nooit een contract sluit, dan had je het dus mis.

Ik ben nog wel benieuwd wat je precies vreemd vindt.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik het "eens" ben met de redenering aan het eind van dit voorbeeld (de inconsistente naamgeving van de hoofdpersonen heb ik zelf maar verbeterd):
Quote:
Here’s another scenario. Bob wants to sell his copier and shows it to Nicole. She says, “I definitely want to buy it but I need my boss’s OK.” Bob says, “Good.”
While Nicole is calling her boss, Patty comes in and offers to pay Bob $4,000 for it. Bob accepts on the spot. Patty writes Bob a check and takes the copier. Nicole hangs up and says, “My boss says I can pay you $4,000 for the copier.” Bob says he just sold the copier to Patty. “But I said I definitely want to buy it, and you said OK,” complains Nicole. “We had a deal.”

If Nicole were to sue Bob for breach of contract, a court would probably find that she had no contract with Bob, and he was free to sell the copier to anyone else. When Nicole attached a condition, her acceptance became a counteroffer.

Doordat Nicole's aanvaarding door die voorwaarde afweek van het aanbod, geldt haar aanvaarding inderdaad als een verwerping van het aanbod en het doen van een tegenbod. Maar Bob antwoordde hierop "Good". Dat lijkt me een aanvaarding van het tegenbod. Er is dus een overeenkomst onder een voorwaarde tot stand gekomen, die geldig wordt op het moment dat de voorwaarde wordt vervuld. Dus ik geef Nicole gelijk wanneer ze zegt "We had a deal.". Op zich was er nog niets verkocht op het moment dat Patty haar bod deed, maar de verkoop aan Nicole kwam wel tot stand op het moment dat de voorwaarde in vervulling ging. Patty is dus de eerste koper, maar dat wil niet zeggen dat Natalia Bob niet wegens wanprestatie voor de rechter kan slepen. Zoals ik het zie.

De verklaring in het voorbeeld gaat er kennelijk vanuit dat aan "Good." weinig tot geen waarde moet worden gehecht, misschien dat Bob nog even blijft rondhangen terwijl Nicole haar baas belt. Of het Amerikaanse recht verschilt hier ergens van het Nederlandse, misschien worden rechtshandelingen onder voorwaarde anders behandeld. Of ik zie het zelf verkeerd, misschien kan iemand me op mijn fout wijzen Smile.

Hoe moet je naar Nederlands recht nu bepalen wat het gevolg is van de Bob's verklaring "Good."? Art 3:33 BW zegt: een rechtshandeling vereist een op rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard. Als Bob met zijn "Good." het aanbod ook wilde aanvaren, dan was het een geldige aanvaarding. Als Bob dit zelf niet zo had bedoeld, dan ontbreekt de wil die art 3:33 vereist. Maar nu zegt art 3:35: tegen hem die een verklaring heeft opgevat overeenkomstig de zin die hij er onder de omstandigheden redelijkerwijze aan had mogen toekennen, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een wil. Het is duidelijk dat Nicole Bob's "Good." als aanvaarding heeft opgevat. Als dit ook redelijkerwijze had gemogen (zoiets als "ieder normaal persoon zou het ook zo opgevat hebben"), dan kan Bob niet meer zeggen "ja maar ik had het niet zo bedoeld". Zijn "Good." geldt dan ook als aanvaarding.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds