Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 20:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vraagje over "Dreigbrieven" van incasso bureau
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjakie

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 18:21    Onderwerp: Vraagje over "Dreigbrieven" van incasso bureau Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had een klein bedrag uitstaan bij een bepaald bedrijf, maar was nogal lui met betalen. Niet dat ik niet wilde betalen maar was een beetje laks gewoon.

Uiteindelijk had ik het bedrag betaald (nog geen incasso brieven gehad), en lag er toevallig de volgende dag een brief van een incasso bureau. Er stond bij dat ze langs waren geweest maar ze mij niet thuis aantroffen en daarna hadden ze een brief gestuurd.

Volgens mij was het meer een bluf brief dan dat het echt zo was want er stond geen tijdstip of datum of helemaal niets in die brief wanneer dat heugelijke feit plaats gevonden zou moeten hebben.

Ik dacht nou ja laat maar zitten ik heb al aan het bedrijf betaald, dus ik doe er niets meer mee.

Weer een week later krijg ik weer een brief van het incasso bureau en staat er:

LET OP LAATSTE WAARSCHUWING

en daaronder:
Aankondiging civiele procedure tbv BESLAGLEGGING

daaronder staat dan mijn naam en adres en een tijdstip.

Nog maals zover ik weet is dit een INCASSO bureau. De brief eindigt dan
met de tekst hoogachtend: Juridische afdeling. Geen handtekening, geen naam helemaal niets. Verder wordt er ook nergens over een deurwaarder gesproken.

Mijn Vragen zijn: Mag een incasso bureau zomaar een beslaglegging doen? Of is dit een blufpoker brief.

Hoe weet ik eigelijk of die inbeslagname geldig is? Moet ik dan niet een referentie ofzo hebben van een rechtbank ofzoiets, of in elk geval een naam van een deurwaarder of een officier van justitie?

Dan nog een andere laatste vraag. De hoofdsom heb ik al betaald aan het bedrijf waar aan ik moest betalen.

Ze lopen nu ook te dreigen dat ik allerlei kosten moet betalen EN de hoofdsom (maar die is dus al betaald). Maar die kosten lijken me toch meer voor degene die het incasso bureau heeft ingeschakeld? Ik heb geen contract met het incasso bureau. Dat bedrijf gaat een contract met ze aan.

In elk geval een hoop vragen. Normaal heb ik nooit incassobureaus ik betaal altijd netjes op tijd, behalve deze rekening dan.

Stel nou dat deze aangekondigde beslaglegging niet geldig is maar een loos dreigement kan je daar dan nog iets tegen doen?? Aangifte doen ofzo van intimidatie ofzoiets??

Groetjes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk dat het verstandig is een briefje te schrijven (en daarvan een afschrift aan het bedrijf x dat de incasso uit handen heeft gegeven) waarin je meldt dat de betaling reeds gedaan is op die en die datum en dat je derhalve hun schrijven terzijde hebt gelegd (kopietje van je bankafschrift kan erbij met alleen de betaling aan bedrijf x zichtbaar). daarbij kun je melden dat -aangezien de hoofdsom reeds betaald is- je je niet genoodzaakt ziet om de extra kosten te voldoen. natuurlijk kun je ook je verwondering uitspreken over het feit dat ze langs geweest zijn (bluffen? je bent de hele week thuisgeweest (ziek??) en vind het vreemd dat je geen bel hebt gehoord en dat ze geen kennisgeving in je brievenbus hebben gedaan).

ik denk dat t bluf is daar de procedure om beslag te gaan laten leggen niet gratis is. garanderen kan ik dat natuurlijk niet.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je te laat bent met betalen kan de schuldeiser je buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Die extra kosten ben je dus niet verschuldigd aan het incassobureau, maar aan het bedrijf, en wel op basis van de overeenkomst.

Het bedrijf heeft wellicht de vordering gecedeerd aan het incassobureau. In dat geval ben je het geld dus wel direct aan het incassobureau verschuldigd.

Het incassobureau zal niets in beslag kunnen leggen zonder een gerechtelijk vonnis. Een echte blufbrief lijkt het me niet, want ze kondigen zo te zien duidelijk aan een civiele procedure te zullen starten om straks met het vonnis in de hand beslag te kunnen leggen. Tenminste, zo lees ik het.

Vooralsnog zal er dus niet veel gebeuren. Het lijkt me wel verstandig om zelf even in te schatten hoe redelijk de gevraagde incassokosten zijn en ze eventueel maar gewoon te voldoen. De hoofdsom dubbel betalen moet je natuurlijk niet doen.

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

op het moment dat de betalingstermijn verstreken is (of wanneer geen betalingstermijn op de factuur staat na 30 dagen) ben je wettelijke rente verschuldigd. de (buitengerechtelijke)incassokosten zijn verschuldigd wanneer dit in de algemene voorwaarden beschreven staat. heb je deze ontvangen?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

annemiekewp schreef:
op het moment dat de betalingstermijn verstreken is (of wanneer geen betalingstermijn op de factuur staat na 30 dagen) ben je wettelijke rente verschuldigd.

Die termijn van 30 dagen kende ik niet, maar inderdaad: art 6:119a lid 2 sub b BW.

Quote:
de (buitengerechtelijke)incassokosten zijn verschuldigd wanneer dit in de algemene voorwaarden beschreven staat.

Buitengerechtelijke incassokosten kunnen worden gevorderd op basis van art 6:96 lid 2 sub c BW, daar is geen bepaling in de AV voor nodig lijkt me. (Of is er nog een bepaling die ik niet ken?)

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 jul 2006 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides]
art 6:119a lid 2 sub b BW.

[/quote]

Volgens lid 1 van dit artikel heeft dit artikel betrekking op handelsovereenkomsten. Volgens mij is daarvan in dit geval geen sprake.

Toestemming voor het leggen van beslag is zo gekregen. Je zult daar van tevoren niet over hoeven te horen. Op deze manier kunnen incassobureaus voorkomen dat schuldeisers nog even snel waardevolle spullen laten verdwijnen of de bankrekening leeghalen. De kosten die met het leggen van dit beslag gemoeid zijn, kunnen (en zullen) ze ook op jou verhalen. Het lijkt me dus zaak dat je zo snel mogelijk contact opneemt met het incassobureau om uit te leggen hoe de vork in de steel zit.
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hutjevlut schreef:
bona fides schreef:

Volgens lid 1 van dit artikel heeft dit artikel betrekking op handelsovereenkomsten. Volgens mij is daarvan in dit geval geen sprake.

Verdraaid, dát wist ik eigenlijk weer wel van 6:119a... Je hebt gelijk, de 30 dagen termijn lijkt me inderdaad niet van toepassing.

Quote:
Toestemming voor het leggen van beslag is zo gekregen. Je zult daar van tevoren niet over hoeven te horen.

Ok, er bestaat kennelijk iets als conservatoir beslag Wink. Het komende jaar krijg ik gelukkig burgerlijke rechtsvordering... Bedankt voor de correctie!

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 7:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal je het nog sterker vertellen. Ik heb nog nooit een contract ondertekent met dat bedrijf. Alles was via email besproken maar ik heb nergens een handtekening gezet.

Maar is email tegenwoordig ook niet rechtsgeldig??

Maar zo een aankondiging civiele procedure beslaglegging is dat dan een aankondiging dat ze naar de rechtbank stappen of is dat een aankoniging dat ze daadwerkelijk bij je langskomen.

Voorzover heeft een incasso bureau daar niet eens rechten toe, moet er dan geen deurwaarder bij betrokken zijn??

En stel nou dat je op vakantie ben ofzo? Je krijgt een brief van over 7 dagen komen we langs als je dan net op vakantie bent dan ben je wel mooi de sigaar.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 7:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sjakie schreef:
Ik zal je het nog sterker vertellen. Ik heb nog nooit een contract ondertekent met dat bedrijf. Alles was via email besproken maar ik heb nergens een handtekening gezet.

Maar is email tegenwoordig ook niet rechtsgeldig??

Ook een mondelinge afspraak is geldig.
Quote:

Maar zo een aankondiging civiele procedure beslaglegging is dat dan een aankondiging dat ze naar de rechtbank stappen of is dat een aankoniging dat ze daadwerkelijk bij je langskomen.

Voorzover heeft een incasso bureau daar niet eens rechten toe, moet er dan geen deurwaarder bij betrokken zijn??

De deurwaarder is nodig om de dagvaarding bij jou te bezorgen.
Quote:

En stel nou dat je op vakantie ben ofzo? Je krijgt een brief van over 7 dagen komen we langs als je dan net op vakantie bent dan ben je wel mooi de sigaar.

Yep. Nooit op vakantie gaan als je schulden hebt Smile

Zonder gekheid: het is zelfs mogelijk dat je tijdens je vakantie gedagvaard en veroordeeld wordt...
Bekijk de homepage
annemiekewp

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 7:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Hutjevlut schreef:
bona fides schreef:

merci voor de correctie, heb vanuit mijn (zakelijke) referentiekader gereageerd.

Quote:
Toestemming voor het leggen van beslag is zo gekregen. Je zult daar van tevoren niet over hoeven te horen.

de kosten van beslaglegging zijn aanzienlijk (griffierecht, deurwaarderskosten etc), wanneer het te vorderen bedrag niet zo hoog is is mijn ervaring dat er doorgaans terughoudend mee wordt omgegaan.

zoals de anderen al zeiden: niet op zijn beloop laten en contact opnemen om eea uit te leggen!
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 8:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Buitengerechtelijke incassokosten kunnen worden gevorderd op basis van art 6:96 lid 2 sub c BW

Buitengerechtelijke incassokosten kunnen alleen gevorderd worden als er ook buitengerechtelijke werkzaamheden zijn verricht, die niet vallen onder het voorbereiden van de zaak en de gedingstukken. Een enkele of herhaalde aanmaning is op grond van Rapport Voorwerk II onvoldoende om buitengerechtelijke incassokosten op te claimen.

Een brief naar het incassobureau (eventueel ook naar schuldeiser) waarin je aangeeft reeds voor de bemoeienissen van het bureau betaald te hebben, is een goed idee. Bewaar wel een kopie van die brief.
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk
Quote:
Buitengerechtelijke incassokosten kunnen alleen gevorderd worden als er ook buitengerechtelijke werkzaamheden zijn verricht, die niet vallen onder het voorbereiden van de zaak en de gedingstukken. Een enkele of herhaalde aanmaning is op grond van Rapport Voorwerk II onvoldoende om buitengerechtelijke incassokosten op te claimen.

Zonder een concreet - anders dan vooralsnog eigen - belang te dienen vraag ik me af of dan wel art 6:96 lid 2 sub c van toepassing is.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me een typisch geval van "(late) betaling kruist serieuze aanmaningsbrief". Prakticus als ik ben raadik jou dus aan direct telefonisch contact met het incassobureau op te nemen een mee te delen dat je echt alles al betaald hebt en dat het vast een misverstand zal zijn. Dit contact schriftelijk bevestigen.

Echter, de dreiging zoals verwoord in de brief moet je wel degelijk serieus nemen. Mede daarom is het van belang direct actie te ondernemen, om te voorkomen dat allerlei voor jou ongewenste acties in werking worden gezet.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Suijkerbuijk
Quote:

Zonder een concreet - anders dan vooralsnog eigen - belang te dienen vraag ik me af of dan wel art 6:96 lid 2 sub c van toepassing is.

Dat lijkt me precies art 6:96 lid 2 sub c, want daaraan is toegevoegd "behoudens voor zover in het gegeven geval krachtens artikel 241 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering de regels betreffende proceskosten van toepassing zijn".

Ik noemde art 6:96 lid 2 sub c om aan te geven dat het (volgens mij) niet de AV zijn die dit recht geven, maar de wet. Voor Sjakie is het inderdaad nog van belang om vast te stellen òf er daadwerkelijk sprake is van zulke buitengerechtelijke incassokosten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds