|
Auteur |
Bericht |
elSinyo
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 17:21 Onderwerp: Annulering studie niet volledig dus nog een jaar betalen??? |
|
|
Ik heb een vraag over een geschil met de NTI (Nederlands Talen Instituut)
In het kort:
Studie aangevraagd bij NTI, maar door omstandigheden niet gestart.
Telefonisch contact gezocht om te annuleren.
Regeling getroffen het eerste studiejaar te betalen.
Eerste studiejaar betaald via regeling met incassobureau (+/-1500 Euro).
Onlangs toch boeken ontvangen voor 2e studiejaar.
Deze boeken teruggestuurd, waarna er contact werd opgenomen omdat er geen annulering was ontvangen.
Via correspondentie duidelijk gemaakt dat in het verleden bovengenoemde regeling is getroffen.
Nu verzocht ook het gehele 2e studiejaar te voldoen (wederom +/-1500 Euro).
Vraag:
In dit geval is er sprake van enige verwarring. Er werd aangenomen dat NTI akkoord is gegaan met de regeling. Dit is mondeling toegezegd. Nu heeft NTI alsnog het 2e studiejaar in rekening gebracht, omdat er schriftelijk niet voldaan is aan hun annuleringseisen. Is er een mogelijkheid deze beslissing aan te vechten, en zo ja op welke grond? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 17:47 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is hier wellicht het bewijzen van die mondelinge afspraak, maar in deze situatie lijkt het me onredelijk van het NTI om een beroep te doen op dat schriftelijkheidsvereiste. Zeker als je daar bij het maken van die afspraak niet op bent gewezen. Als het NTI erkent dat er mondeling is geannuleerd (of als je dit op een andere manier aannemelijk kunt maken) zit je volgens mij wel goed.
Het is me overigens niet geheel duidelijk dat je echt de volledige 1500 euro over dat eerste jaar had moeten betalen. Je bent niet eens gestart, dus het NTI heeft afgezien van de boeken en wat administratie geen kosten voor je hoeven te maken (zoals correctie van huiswerk e.d.).
Als ik jou was zou ik die 2e 1500 euro zeker niet betalen. Je kunt zelfs stellen dat het NTI geluk heeft gehad dat je de boeken hebt teruggestuurd, want ongevraagde zendingen mag je zonder betaling houden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 19:06 Onderwerp: |
|
|
Ja maar waarschijnlijk heeft de NTI in de AV bepaald dat een annulering schriftelijk dient te geschieden en dat mogen ze vragen. Oke, die mondelinge toezegging is ook een ovk alleen dan heb je dus een bewijsprobleem. Ik denk niet dat de NTI zal toegeven (of herinneren) dat ze met de annulering mondeling hebben ingestemd en dan heb je dus wel een probleem.
Het betalen voor 1 jaar omdat je te laat hebt geannuleerd vind ik echter ook belachelijk. Zelfs op universiteiten en HBO's was het vroeger gebruikelijk dat je maar een half jaar betaalde en sinds een tijdje zelfs dat je per maand kunt opzeggen. Ik zou niet weten waarom dat voor het NTI niet zou gelden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 31 jul 2006 22:44 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Ja maar waarschijnlijk heeft de NTI in de AV bepaald dat een annulering schriftelijk dient te geschieden en dat mogen ze vragen. |
Waarschijnlijk wel ja, maar het lijkt me onredelijk om daar in dit geval een beroep op te doen. Stel ze zeggen "je hebt inderdaad mondeling geannuleerd, maar het had schriftelijk gemoeten", dan lijkt me dat onredelijk. Tenzij NTI indertijd duidelijk heeft aangegeven dat de mondelinge annulering schriftelijk bevestigd had moeten worden, of zo.
Maar goed, dit niveau van detail kan waarschijnlijk toch niet meer bewijsbaar gereproduceerd worden.
Een andere insteek: elSinyo heeft voor zover ik begrijp het eerste jaar iin het geheel geen gebruik gemaakt van de onderwijsfaciliteiten van NTI, zoals het afnemen en corrigeren van tentamens. Het lijkt me dat dit NTI had moeten opvallen, en men eigenlijk wel had mogen informeren of elSinyo de opleiding nog wilde voortzetten.
(Ik weet niet of dit klopt, misschien heeft elSinyo wel het 1e jaar volgemaakt, nu hij toch al had betaald. Dat zou de zaak wel veranderen. Daarnaast is ook van belang waarvoor precies getekend is.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 8:53 Onderwerp: |
|
|
Het is mij nog niet helemaal duidelijk met wie er mondeling geannuleerd is: het NTI of het incassobureau?
De betalingsregeling voor het eerste jaar is zo te lezen getroffen met het incassobureau, maar bij wie is er formeel geannuleerd en viel dit binnen de termijn die het NTI eraan stelt? |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 14:45 Onderwerp: |
|
|
Oke, stel dat ze gelijk hebben dat jij niet op tijd, of niet op de juiste manier hebt geannuleerd (aangezien er niets schriftelijk is vastgelegd sta je op dit punt nogal zwak). Dan nog zou je natuurlijk op dit moment alsnog moeten kunnen annuleren en dan ben je ze alleen de gemaakte kosten schuldig. Dit zou dan bijv. 1 maand lesgeld en wat administratiekosten kunnen zijn. Dat ze je een heel jaar laten betalen omdat je niet op tijd hebt geannuleerd is belachelijk. Ik zal zo anders wel even op hun site kijken want ik weet niet wat hier precies over in de AV staat. Het zal me niks verbazen als ze een soortgelijke bepaling (niet tijdig geannuleerd = 1 jaar betalen) daarin hebben staan. Maar ik weet echt bijna zeker dat een rechter korte metten met een dergelijke bepaling maakt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 15:58 Onderwerp: |
|
|
NTI lijkt zijn AV studiereglement te noemen.
Quote: | 6. Voortijdige beëindiging
Wanneer u de cursus voortijdig wenst te beëindigen, dient u de cursus per aangetekende brief op te zeggen. Bij voortijdige beëindiging bent u het eventueel achterstallige lesgeld nog verschuldigd en de annuleringskosten. Het retourneren van de lessen of ander studiemateriaal of het niet meer inzenden van huiswerk heeft geen invloed op het verschuldigde lesgeld. Bij overlijden van de cursist gaat de beëindiging van de studie-overeenkomst onmiddellijk in en vervalt de resterende betalingsverplichting.
De annuleringsperiode is drie maanden in overeenstemming met de aanbevolen studieduur en begint op de datum van de stempel op de postzegel van de aangetekende brief. Annulering is niet mogelijk voor cursussen met een cursusduur van 6 maanden of korter en/of die bestaan uit één leszending.
Indien de studieovereenkomst wordt beëindigd voor de startdatum van de opleiding, dan is één maand annuleringsperiode van toepassing. Lesgelden die vooruit zijn betaald over nog niet verstreken studieperioden zullen worden terugbetaald onder aftrek van het lesgeld voor de annuleringsperiode en met aftrek van de verleende kortingen.
Binnen zeven dagen na ontvangst van het eerste lespakket kunt u door middel van een aangetekend schrijven of het aangetekend onbeschadigd retourneren van het lespakket kenbaar maken dat u de ontvangen zending wenst te retourneren. Uw inschrijving zal in dat geval - nadat de zending door ons retour is ontvangen - kosteloos worden geannuleerd. De studie- en dienstenovereenkomst komen door deze annulering automatisch te vervallen. |
De laatste alinea lijkt gebaseerd te zijn op koop op afstand, en lijkt de eerdere alinea's deels tegen te spreken. De eis van aangetekend schrijven die in de laatste alinea wordt gesteld lijkt me ongeldig omdat koop op afstand dwingend recht is.
Artikel 3 bepaalt dat inschrijving plaatsvindt voor de duur van de gehele cursus. NTI zal beweren dat deze tweede zending niet het eerste lespakket betreft.
Als elSinyo vorig jaar het lespakket had geretourneerd, zou hij gelijk van alle problemen af zijn geweest. Boter na de maaltijd, ja.
Ik vraag me af of je niet nog steeds (partieel) kunt ontbinden op basis van koop op afstand, ook al is het de 2e levering. In ieder geval lijkt het me onwaarschijnlijk dat NTI recht heeft op de volle 1500 euro, dus ik zou in ieder geval niet betalen.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat je nu beseft dat je vorig jaar binnen 7 dagen de overeenkomst al ontbonden hebt (als je inderdaad binnen 7 dagen na ontvangst van het eerste pakket contact hebt opgenomen met NTI in een poging van de opleiding af te komen). Dat je de boeken toen hebt gehouden en de 1500 euro hebt betaald komt doordat je toen niet goed op de hoogte was van je rechten. NTI had dat toen al in de gaten moeten hebben.
Als je geen moeite meer wilt doen voor die 1500 euro van vorig jaar, kun je zeggen dat je uit coulance geen verdere actie zult ondernemen, met dien verstande dat je ervan uitgaat niet meer door NTI lastig gevallen te worden.
Als je wel interesse hebt om die 1500 euro van vorig jaar terug te krijgen, is het zaak even op een rijtje te zetten wat je kunt bewijzen (of wat NTI zelf al toegeeft). Kun je hard maken dat je vorig jaar binnen 7 dagen na ontvangst (of misschien al voor ontvangst) NTI hebt laten weten dat je van de opleiding af wilde zien? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 18:41 Onderwerp: |
|
|
Op zich vallen die AV dus nog wel mee.
Een annuleringsperiode van 3 maanden is nog net acceptabel dus in beginsel houdt die wel stand voor de rechter.
Ik vraag me dan alleen even af waarom TS denkt dat hij die 1500 euro geheel moet betalen, voor dit jaar dus. Hebben ze dit zo tegen jou gezegd? Je weet dus iniedergeval nu dat je sowieso nu nog kunt annuleren en dan dus niet het gehele lesbedrag verschuldigd bent. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 01 aug 2006 19:06 Onderwerp: |
|
|
Ik gok dat volgens NTI annnulering slechts mogelijk is per "leszending":
Quote: | Annulering is niet mogelijk voor cursussen met een cursusduur van 6 maanden of korter en/of die bestaan uit één leszending. |
Vorig jaar was er een eerste leszending à 1500 euro. Na deze leszending had geannuleerd kunnen worden, maar dit is volgens NTI niet gebeurd. Nu is er een tweede leszending à 1500 euro. Nu kan pas de 3e leszending geannuleerd worden, als je dit uiterlijk 3 maanden voor die zending doet.
Ik zeg niet dat dit redelijk is, alleen dat ik vermoed dat NTI het zo wil uitleggen. Wat valt er eigenlijk onder die 1500 euro, alleen het lesmateriaal (plus administratiekosten e.d.) of ook een huiswerkservice en soortgelijke diensten?
Wie weet of koop op afstand ook "per zending" werkt? Als je een bestelling doet die in stukjes aankomt kan de bedenktermijn toch moeilijk vanaf de datum van de eerste aflevering ingaan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|