|
Auteur |
Bericht |
Markam
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 12:23 Onderwerp: Film rechten |
|
|
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier (zelf geen rechten student, maar ik kon alleen maar 2 opties invullen) en ik had 2 vragen, geen rechts probleem, maar ik wist niet waar ik het anders kwijt moest.
Mocht het toch niet goed staan, mods alvast mijn excuses
Ok, komt de vraag.
Ik ben muziekant en wil graag een soundtrack maken voor de "stomme" film Nosferatu uit 1922. Nu is dat denk geen enkel probleem, maar mag ik op de hoes vermelden dat de muziek afgespeeld kan worden tijdens het kijken van de film? Of zitten ook rechten op het gebruik/vermelding van de film? Ik wil het namelijk zo maken dat de track nummers overeen komen met de hoofdstuk nummers in de film.
En dan de de 2e vraag. Ik zou het heel leuk vinden als ik naast de cd waar alleen de muziek op staat, ook de dvd erbij kan doen waar mijn muziek onder zit. Is dit mogelijk? Ik heb me helemaal scheel gezocht over rechten/copyrights op films en vond één keer een vermelding dat dit 77 jaar zou zijn. Dat zou betekenen dat ik het zou kunnen doen, maar ik wil het graag zeker weten.
Het is overigens een (dark) ambient project in de demo fase, dus ik zal niet gigantische hoeveelheden cd's verkopen (denk eerder aan een stuk of 50)
Met vriendelijke groet
Marten |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 17:58 Onderwerp: |
|
|
De juiste plaats is de rubriek "Intellectueel eigendom". Als een moderator deze thread verplaatst moet je dus daar zoeken.
Het auteursrecht loopt doorgaans af 70 jaar na de dood van de maker. In dit geval lijkt mij de regisseur de maker. Deze man is op 11 maart 1931 overleden. Dat is inderdaad meer dan 70 jaar geleden.
Ik vermoed daarom dat wat je wilt gewoon legaal is, omdat het auteursrecht op de film verlopen is.
Grappig genoeg kun je ook aanvoeren dat de rechthebbenden op Nosferatu helemaal geen recht hebben, omdat alle kopieën van deze Dracula verfilming op rechterlijk bevel vernietigd hadden moeten worden. (Of deze redenering klopt is wel de vraag ).
Als het een recentere film zou zijn geweest, is het antwoord op je 2e vraag natuurlijk "nee" (dat wist je al). Je 1e vraag is lastiger. Een op zichzelf staande vermelding van een film is geen probleem, maar in deze combinatie met muziek die precies op de film is toegesneden is er wel iets meer aan de hand. Toch denk ik dat het wel is toegestaan... het doet me een beetje denken aan al die "guide to the da vinci code" boekjes. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Markam
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: ma 26 jun 2006 22:15 Onderwerp: |
|
|
dank voor de snelle reactie! Ik kan dus beide ideen uitvoeren als ik het goed lees. Waar zou ik het eventueel kunnen checken voor 100% garantie? ( niet dat ik je niet vertrouw, maar je geeft zelf aan dat je het vermoed) Dan kan ik beginnen met opnemen.
nogmaals bedankt
[edit]er is trouwens al behoorlijk vaak een nieuwe soundtrack gemaakt
Quote: | Original Music by
James Bernard (1997 score)
Hans Erdmann
Carlos U. Garza (new score 2001)
Timothy Howard (new score 1991)
Dennis James (new score)
Richard Marriott (new score 1989) (as CLub Foot Orchestra)
Richard O'Meara (new score 2001)
Hans Posegga (new score 1989)
Gino Robair (1989 score) (as Club Foot Orchestra)
Peter Schirmann (new score 1969)
Donald Sosin (new score)
Wetfish (new score)
Bernd Wilden (new score 2004) | [/edit] |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 jun 2006 0:52 Onderwerp: |
|
|
Voor 100% garantie raad ik je een advocaat aan die je zwart op wit 100% garantie wil geven .
Ik ben er eigenlijk niet zeker van dat de regisseur de enige maker is. De componist van filmmuziek zal wel auteursrecht op de muziek hebben, en de scenarioschrijver zal auteursrecht op het scenario hebben. Voor Nosferatu moet er waarschijnlijk dus nog wel wat gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat de relevante personen minimaal 70 jaar dood zijn. En nu ik zelf even op www.imdb.com kijk, zie ik dat de schrijver Henrik Galeen pas in 1949 het loodje heeft gelegd...
Meeleveren van de DVD is misschien dus niet zo'n goed idee. Maar er een passende track voor maken (en verspreiden) lijkt me nog steeds wel toegestaan. Ik zie in ieder geval niet in waarom het niet zou mogen. Geen garantie inderdaad! _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|