|
Auteur |
Bericht |
bertje
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 9:52 Onderwerp: Waterrekening en medere medebewoners... |
|
|
Een goedemorgen allemaal. Ik heb me net geregistreerd omdat ik op zoek ben naar enig juridische advies omtrent het volgende dilemma:
4 jaar geleden ben ik samen met ongeveer 8 andere studenten een pand gekraakt. Dit pand is van de gemeente en we wonen hier nu dus al zo'n 4 jaar. We hebben in dit pand een aansluiting van essent (stroom) en brabant water (water en gas). Deze wateraansluiting staat op mijn naam. Enkele maanden geleden kreeg ik een brief in de bus met een eindafrekening van 3 jaar. Bleek dat er al 3 jaar geen meterstand was doorgegeven.
Het bedrag van deze afrekening ligt rond de 3 duizend euro. Nou is de laatste tijd het contact onderling niet zo fijn meer en ik wil graag verhuizen (huren) alleen kan ik niet weg totdat dit bedrag is afgelost. Anders ben ik bang dat het niet meer wordt afbetaald en zit ik met 3 duizend euro schuld. We hebben een afbetalings regeling van 400 euro per maand. Deze wordt echter slecht nageleefd en zo wordt het bedrag dus niet echt afgelost.
Mijn vraag is nu in hoeverre kan ik me wettelijk verhalen op deze mensen?
ben ik als enige verantwoordelijk? of kan ik mijn medebewoners ook wettelijk verplichten dit mee te betalen?
Ik woon nu in een huis samen met mensen waar ik eigenlijk niet meer wil wonen maar gedwongen moet blijven om een waterrekening! Help mij
Bij voorbaat dank Bart. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 10:50 Onderwerp: |
|
|
Denk dat het vanwege het kraken lastig wordt, tenzij die mensen ook op het adres zijn ingeschreven in de GBA. Verder maar in goed overleg er proberen uit te komen en zo mogelijk de afspraak/toezegging schriftelijk vastleggen, alsmede die verplichtingen zo snel mogelijk van jouw naam af laten halen. In die zin is men ook afhankelijk van jou, begrijp je?
Misschien schrale troost als je wel alles zelf zou moeten betalen: je hebt er wel 3 jaar gratis gewoond. Bij een huur van 250 euro per maand is dat in totaal 9000 euro, dus het heeft je uiteindelijk wel wat opgeleverd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 11:29 Onderwerp: |
|
|
Ervan uitgaande dat het kraken een onrechtmatige daad is:
In groepsverband is er sprake van 'onderlinge draagplicht': art.6:166 BW |
|
|
|
 |
bertje
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 11:53 Onderwerp: |
|
|
iedereen die er woont staat gewoon netjes ingeschreven....
En het kraken is niet onwettig... er is zelfs nog niet eens een rechtzaak tegen ons gespannen omdat de gemeente ons gedoogd....
Het komt er gewoon op neer dat ik daar weg wil. Dit kan alleen door de waterrekening over te schrijven op een andere naam of af te sluiten. Niemand wil de 3000 euro op zijn naam nemen natuurlijk en afsluiten betekent waarschijnlijk dat enkele medebewoners gewoon ergens anders gaan wonen. Moeten zij zelf weten natuurlijk maar dan wil ik wel zeker weten dat ik me eventueel wettelijk kan verhalen bij hun omtrent deze waterrekening.
p.s. dat verhaal van die huur is echt onzin... zonder kraken zou ik 4 jaar dakloos geweest zijn , ik ga echt niet het hele verhaal uitleggen maar huren heb ik nooit de financien voor gehad... en dan zou ik hun watergebruik moeten betalen ? zij betalen toch ook geen huur ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 14:31 Onderwerp: |
|
|
Het kraken is in ieder geval niet onrechtmatig tegenover het energiebedrijf. Op zich wel tegenover de eigenaar van het pand, aangenomen dat hij niet op 1 of andere manier akkoord is gegaan, maar dat staat verder los van de overeenkomst met het energiebedrijf. (Het kraken is dus wel degelijk onwettig (onrechtmatige inbreuk op het wettelijke eigendomsrecht), alleen niet strafrechtelijk te vervolgen. De eigenaar kan een civielrechtelijke actie proberen te ondernemen, maar moet voor de dagvaarding wel de identiteit van de krakers kennen.)
Dat verhaal van de huur: lijkt me eigenlijk helemaal niet zo'n onzin. Maar voel je niet te snel op je tenen getrapt, als je het nog eens leest zie je wellicht "schrale troost als je wel alles zelf zou moeten betalen". Natuurlijk hebben jouw medebewoners de plicht om hieraan mee te betalen. Maar in de praktijk zou het er best eens op kunnen uitdraaien dat jij het moet ophoesten. Dat heb je natuurlijk zelf ook al in de gaten, anders had je hier de hele vraag niet gesteld.
Goed. Hoe zit het nu precies (voor zover ik het kan beoordelen)? De overeenkomsten met het energiebedrijf en het waterbedrijf staan op jouw naam. Die bedrijven zullen daarom alleen jou kunnen aanspreken. Jij zult ervoor moeten zorgen dat de schulden worden voldaan. De andere bewoners hebben meegeprofiteerd van de energie- en waterlevering, en zullen al dan niet stilzwijgend akkoord zijn gegaan om hieraan mee te betalen. Dat geeft jouw een vordering op je medebewoners. Je kunt ieder van hen aanspreken om aan jou een proportioneel deel van de energie- en waterkosten te betalen.
Als je medebewoners je inderdaad betalen is er niet veel aan de hand. Als ze dit niet van zins zijn wordt het lastiger. Je kunt ze voor de rechter dagen, maar dan zul je wel moeten kunnen bewijzen dat zij een bepaalde periode in dat pand hebben gewoond. En om ze te dagvaarden moet je hun naam hebben, in het algemeen vrij lastig als je met krakers van doen hebt. Wat dat betreft zit je in ongeveer dezelfde positie als de eigenaar van het pand.
Voor het energie- en waterbedrijf zal het niet uitmaken hoe je aan het geld komt. Je zult tegenover hen niet kunnen aanvoeren dat ook anderen van de levering gebruik hebben gemaakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bertje
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 15:01 Onderwerp: |
|
|
ok bedankt voor je toelichting.
Van deze krakers kan ik zeker aantonen dat ze er woonde (immers ingeschreven, foto's, getuigen, binnenkomende post, uitkeringen, studie financiering, etc...
Ook weet ik hun namen. Ik ben tevens hoofd-bewoner van dit pand de gemeente heeft me dan ook te kennen gegeven dat eventueel ingeschreven personen die er niet daadwerkelijk wonen door mij uitgeschreven kunnen worden.
Dus mocht het zover komen dat een van deze bewoners niet betaalt en ik kan aantonen dat ze er woonde en heb alle gegevens is zo'n rechtszaak dan een goede optie? of beter gezegd wordt dit een lange slepende procedure of kan ik hier daadwerkelijk mijn problemen mee oplossen? |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 16:00 Onderwerp: |
|
|
Het waterbedrijf heeft jou als enige klant, en zal dus bij jou aankloppen. Jij moet het waterbedrijf betalen, en je medebewoners jou.
Het klinkt misschien vaag om de bewoners aan te schrijven, omdat ze toch op hetzelfde adres wonen en je ze makkelijker gewoon aan kunt spreken, maar rechters kijken naar de papieren die aan een dagvaarding zijn gehecht. Eerst een brief sturen aan de medebewoners dat je ze aansprakelijk stelt voor hun deel van de rekening.
Je medebewoners zullen ook water gebruikt hebben, dus is het niet meer dan logisch dat ze daar in meebetalen. Aangezien er daarover geen afspraken zijn gemaakt, kan het nog een geschil worden in welke mate wie moet bijdragen (iemand die er nog geen drie jaar woont kan stellen dat hij minder hoeft te betalen dan iemand die er wel die hele periode heeft gewoond).
Een rechtszaak is een optie als praten en schrijven niet meer werkt. Je kan alle medebewoners in 1 dagvaarding zetten, zodat je niet meerdere rechtszaken krijgt.
De rechtszaak op zich zal niet zo lang duren (enkele weken). Ik denk dat er in de comparitie wel een oplossing komt. Het incasseren van het vonnis zal waarschijnlijk wel moeilijk worden. Een deurwaarder kan op basis van een vonnis wel beslag leggen, maar dan moet er wel iets zijn om beslag op te leggen. Beslag op het huis valt al af. Beslag op inboedel levert nooit wat op. Voor beslag op een bankrekening moet je weten bij welke bank de medebewoners een bankrekening hebben. Of weten waar je medebewoners werken, of waar ze een uitkering hebben, zodat daar beslag op gelegd kan worden. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 16:31 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides
Quote: | De eigenaar kan een civielrechtelijke actie proberen te ondernemen, maar moet voor de dagvaarding wel de identiteit van de krakers kennen.) |
Off Topic
Er zijn enige bijzondere bepalingen van belang. In Hoofdlijnen van Nederlands burgerlijk procesrecht (Hugenholtz/Heemskerk) wordt dit beknopt besproken, zie hieronder. Niet weergegeven is de voetnoot, Mocht je daar intereese in hebben dan hoor ik het wel.
Quote: | Het kraken van panden heeft tot veel jurisprudentie over de executie van ontruimingsvonnissen aanleiding gegeven. De veroordeling luidt meestal tot ontruiming door gedaagde 'met al de zijnen en al het zijne' 49. De HR heeft in verband met kraking enige arresten gewezen over het begrip 'de zijnen'.
Het probleem van de anonimiteit van krakers leidde tot de zogenaamde `Huidenstraatconstructie', genoemd naar de straat waar zich de eerste casus van deze aard afspeelde50. De constructie houdt in dat de eigenaar van een gekraakt pand een overeenkomst sluit, die hem verplicht het pand leeg en ontruimd op te leveren en ter beschikking van de wederpartij te stellen (bijv. verkoop, verhuur, aanbesteding van werk). De wederpartij dagvaardt hem nu tot nakoming van die verplichting en vordert daarbij machtiging van eiser tot tenuitvoerlegging met de sterke arm. Gedaagde laat verstek gaan. Na toewijzing gaat eiser tot ontruiming over. De HR heeft dit niet in strijd met het recht geacht, tenzij de overeenkomst een schijnhandeling zou zijn of de bewoner een eigen recht jegens de executant zou hebben of de executant misbruik van zijn bevoegdheid tot executie zou maken51. De constructie vindt steun in het nieuwe recht (art. 3:299, 6:79 BW, 558 Ry). Het probleem van het anoniem dagvaarden van krakers is opgelost in de art. 45 en 61 Rv. Voor het probleem van reële executie van een ontruimingsvonnis bij een steeds wisselend krakersbestand en telkens herhaalde kraking-bezetting van hetzelfde pand bevat art. 557a lid 3 een voorziening, inhoudend dat de rechter op vordering van eiser kan bepalen, dat het vonnis gedurende een jaar kan worden ten uitvoer gelegd tegen een ieder die ten tijde van de executie zich in het pand bevindt of daar binnentreedt en telkens wanneer dat zich voordoet. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 2:20 Onderwerp: |
|
|
bertje schreef: | Dus mocht het zover komen dat een van deze bewoners niet betaalt en ik kan aantonen dat ze er woonde en heb alle gegevens is zo'n rechtszaak dan een goede optie? of beter gezegd wordt dit een lange slepende procedure of kan ik hier daadwerkelijk mijn problemen mee oplossen? |
In beginsel kun je op die manier inderdaad je problemen oplossen. Ik durf niet te zeggen hoe lastig en langdurig, en vooral, hoe duur, zo'n procedure zou worden. Overigens heb je niet noodzakelijk een advocaat nodig, omdat het bedrag laag genoeg is (wat niet wil zeggen dat het makkelijk zal zijn om alles zelf te doen).
Veruit het beste lijkt me om eerst duidelijk op te schrijven wie daar hoe lang heeft gewoond, en dan volgens een eerlijke en vooral heldere verdeelsleutel tot het bedrag te komen dat ieder zou moeten bijdragen. Ikzelf zou in ieder geval veel eerder geneigd zijn te betalen wanneer ik de rekening begrijp en kan zien dat het "eerlijk" is. Hopelijk zullen de meesten gewoon betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|