|
Auteur |
Bericht |
tallie
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 jun 2006 22:28 Onderwerp: getrouwd/andere vrouw zwanger gemaakt |
|
|
Hallo,
Ik zal maar direkt met de deur in huis vallen,mijn man is vreemd gegaan,en ja die andere vrouw is nu zwanger van hem.
Heb geen zin van hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren om dit uit te leggen.
Wij gaan wel met ons gezin door en willen dan ook heel graag weten wat ons te wachten staat misschien.
Als zij alimentatie gaat vragen wat volgens mij wel kan,hebben wij of mijn man dan ook rechten?
Wat met de advocaat:moeten wij dat zelf ook betalen mijn man heeft een inkomen van ongeveer 1600 netto en ik 700 netto,ook hebben wij een eigen huis,maar wel hebben wij een hele hoge schuld,zelf hebben wij ook twee kinderen.
Moet zij ook een advocaat betalen?zij heeft ook een eigen woning en is alleen staand en geniet van een uitkering.
Wat als wij wel alimentatie moeten betalen hoeveel is dat ongeveer.
Wij willen dit heel graag weten zodat wij hier dan rekening mee kunnen houden en dat wij niet voor verrassingen komen te staan.
Wil heel graag antwoord en veroordeel ons aub niet,ik en ook hij hebben het al moeilijk genoeg.
Alvast mijn vriendelijke dank hier voor.  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 7:56 Onderwerp: |
|
|
Hee tallie, waarom zouden we je veroordelen? Die dingen gebeuren en het is al even naar genoeg voor je/jullie.
Ben helaas (nog) niet zo thuis in het familierecht, maar het lijkt me dat je man in elk geval aan het levensonderhoud van het kind zal moeten bijdragen. Hoe veel dat is ....?? Dat zal uit een sommetje komen dat wordt gemaakt naar aanleiding van jullie inkomen en schulden.
Een bezoekje aan het Bureau voor Rechtshulp kan een goede start zijn om er achter te komen wat je nu allemaal moet doenen hoe hoog die bijdrage zal zijn.
Er van uitgaand dat deze mevrouw het kind houdt, dan.
Sterkte! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 11:22 Onderwerp: |
|
|
Je man zal sowieso alimentatie moeten betalen. Dit is wettelijk vastgelegd. Hoe hoog het bedrag zal zijn daar heb ik geen idee van. Je kunt dit (tegen betaling) uit laten reken via het alimentatierekencentrum (www.alimentatie.nl) en ook bij het NIBUD kun je dit uit laten rekenen. Je kunt het uiteraard ook even aan je advocaat vragen die zal denk ik wel een ruwe schatting kunnen maken.
Ik denk niet dat je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp want volgens mij is jullie gezamelijke inkomen daarvoor te hoog maar ik weet niet helemaal zeker hoe dat zit met die schulden dus ik zou het sowieso even navragen bij rechtshulp. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 16:05 Onderwerp: |
|
|
Alimentatie
De moeder kan de biologische vader inderdaad aanspreken om alimentatie te betalen, stel dat hij zou ontkennen, dan zal zij moeten bewijzen dat hij wel de vader is, waarbij kan de rechter zelfs DNA-onderzoek bevelen. Ontkennen heeft dus in de regel weinig zin.
Rechten vader
Om meer invloed te krijgen zou de vader normaliter het kind kunnen erkennen. Omdat hij echter getrouwd is, ligt dat lastiger. Nu is een procedure bij de rechter nodig om aan te tonen dat er een nauwe persoonlijke betrekking bestaat. Dat kan voor iedereen een pijnlijke procedure worden.
Anders is vooral blijven (proberen) goed te communiceren met de moeder de aangewezen manier.
Alimentatiebedragen
Als de moeder de vader daadwerkelijk aanspreekt zal zij (via haar advocaat) in de regel vragen om jullie inkomensgegevens, waarop dan een draagkracht-rekenprogramma wordt losgelaten. 't Is wel verstandig dat bedrag vervolgens zelf op redelijkheid te (laten) toetsen. Wil je nu al een globaal idee van het bedrag dat je kunt verwachten, dan kun je dat -zoals gezegd- via alimentatie.nl of Nibud uitzoeken.
Gefinancierde rechtshulp
Hieronder vind je de bedragen die momenteel voor gehuwden gelden om voor een advocaat op toevoegingsbasis in aanmerking te komen:
Quote: | INKOMEN, VERMOGEN EN EIGEN BIJDRAGE PER 1 APRIL 2006
Met ingang van 1 april 2006 gelden de volgende inkomensgrenzen en eigen bijdragen voor de gesubsidieerde rechtsbijstand. De Raad voor Rechtsbijstand gaat daarbij uit van de inkomensgegevens van twee jaar gelden zoals die door de belastingdienst worden verstrekt.
Gehuwd/Samenwonend/Eenouder
Fiscaal Jaarinkomen - Eigen Bijdrage
<21.600 - 90*
21.601 22.400 - 142
22.401 23.600 - 244
23.601 26.200 - 431
26.201 31.100 - 677
* in strafzaken wordt in de laagste inkomenscategorie geen eigen bijdrage opgelegd.
Vermogensnormen
U heeft geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand als uw vermogen in box 3 in het peiljaar (twee jaar geleden) hoger is dan het op u van toepassing zijnde heffingvrij vermogen.
Peiljaarverlegging
U kunt de raad verzoeken om het peiljaar te verleggen als het fiscale inkomen en vermogen in het jaar van de aanvraag flink is gedaald. Peiljaarverlegging aanvragen. | (Bron rvr.org)
Verdien je meer dan de bedragen links, dan kom je niet in aanmerking. Rechts zie je wat de eigen bijdrage is bij een bepaalde inkomenscategorie. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
tallie
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 18:01 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de reacties.
Maar heb nog 1 vraag als word bewezen dat mijn man de verwekker is,waar wij wel gewoon vanuit gaan,heeft hij dan ook nog rechten of is het alleen maar zo dat zij alle rechten heeft?
Alvast mijn dank |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 20:16 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je rechten in de zin van de omgang en zeggenschap over het kind?
Ja die rechten heeft hij zeker. Hij heeft sowieso een omgangsrecht op basis van een nauwe betrekking (verwekker).
Hij kan inderdaad ook nog gaan erkennen maar dat is wel wat lastiger omdat hij (met jou) getrouwd is. Het kan wel, als hij kan aantonen dat hij een nauwe betrekking heeft met het kind. De rechter moet er dan wel sowieso aan te pas komen.
De erkenning geeft de vader wel een stuk meer rechten wat betreft het kind (gezag/omgang/familienaam/etc). Maar wil hij dit wel? Of wil hij meer op de achtergrond blijven? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 20:44 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Bedoel je rechten in de zin van de omgang en zeggenschap over het kind?
Ja die rechten heeft hij zeker. Hij heeft sowieso een omgangsrecht op basis van een nauwe betrekking (verwekker).
|
Oh ? Ik heb juist begrepen dat er een nauwe betrekking met het kind vereist is. Het enkele verwekker zijn is niet genoeg.
Quote: |
Hij kan inderdaad ook nog gaan erkennen maar dat is wel wat lastiger omdat hij (met jou) getrouwd is. Het kan wel, als hij kan aantonen dat hij een nauwe betrekking heeft met het kind. De rechter moet er dan wel sowieso aan te pas komen.
|
Het gaat niet om de nauwe betrekking met het kind, maar om de nauwe betrekking met de moeder. 1:204, 1. onder e. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: wo 21 jun 2006 23:15 Onderwerp: |
|
|
Het eerste punt heb je helemaal gelijk. Ik bedoelde er ook niet mee dat hij sowieso een nauwe betrekking heeft met het kind omdat hij de verwekker is, want dat is inderdaad geen vaststaand gegeven. Maar meer dat hij wel een redelijke kans heeft een nauwe band te verkrijgen aangezien hij de verwekker is, maar dat maakte ik inderdaad niet echt duidelijk.
Je tweede punt klopt voor de helft. Het kan allebei; er moet of een nauwe betrekking zijn tussen de verwekker/vader en de moeder, of een nauwe betrekking tussen de verwekker/vader en het kind. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 0:59 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat de verwekker van een pasgeboren kind, extreme omstandigheden daargelaten, inderdaad een omgangsrecht heeft. Eisen dat er een nauwe betrekking is met een kind van een paar dagen oud is weinig zinvol. Bovendien is omgang een voorwaarde voor het op termijn kunnen ontstaan van zo'n band.
(Of als je het anders wilt zien, kun je stellen dat de verwekker per definitie een nauwe betrekking heeft met het pasgeboren kind. Als hij die betrekking vervolgens verwaarloost kan deze natuurlijk verdwijnen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 11:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef:
Quote: | Of als je het anders wilt zien, kun je stellen dat de verwekker per definitie een nauwe betrekking heeft met het pasgeboren kind. Als hij die betrekking vervolgens verwaarloost kan deze natuurlijk verdwijnen |
Dit lijkt me inderdaad een hele juiste stelling. |
|
|
|
 |
|