|
Auteur |
Bericht |
Angela86
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:46 Onderwerp: Casus letselschade door handbediende tapijtstripper |
|
|
Hoi hoi, ik werk bij een rechtswinkel en daar kregen we een casus van een meneer waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet doen. Is er iemand hier die me wat tips kan geven?
De casus is als volgt: Meneer A heeft op 6 april 2006 een tapijtstripper (handbediend) gehuurd bij verhuur bedrijf B. Toen hij het snoer van de tapijtstripper aan het afwikkelen (machine stond nog geen stroom op) was sneed hij zijn hand aan het mes. Het mes was dus niet beschermd. Meneer is naar het ziekenhuis gegaan, waar hij geopereerd is. Zijn pees was doorgesneden. Hij lijdt nu aan beginnende spierdystrofie. Als gevolg hiervan zou het kunnen dat niet alleen zijn hand, maar zijn hele lichaam verlamd raakt. Ik weet niet of je nu de verhuurder aansprakelijk kan stellen. Zou dit eigen risico zijn of moet er iets van bescherming op een mes zitten?
Groetjes Angela |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:51 Onderwerp: Re: letselschade?? |
|
|
Angela86 schreef: | Hoi hoi, ik werk bij een rechtswinkel en daar kregen we een casus van een meneer waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet doen. Is er iemand hier die me wat tips kan geven?
De casus is als volgt: Meneer Nas heeft op 6 april 2006 een tapijtstripper (handbediend) gehuurd bij Boels verhuur. Toen hij het snoer van de tapijtstripper aan het afwikkelen (machine stond nog geen stroom op) was sneed hij zijn hand aan het mes. Het mes was dus niet beschermd. Meneer is naar het ziekenhuis gegaan, waar hij geopereerd is. Zijn pees was doorgesneden. Hij lijdt nu aan beginnende spierdystrofie. Als gevolg hiervan zou het kunnen dat niet alleen zijn hand, maar zijn hele lichaam verlamd raakt. Ik weet niet of je nu de verhuurder aansprakelijk kan stellen. Zou dit eigen risico zijn of moet er iets van bescherming op een mes zitten?
|
Ik hou 't op eigen schuld. Als je met gevaarlijk gereedschap aan de gang gaat, moet je nu éénmaal uitkijken. Dat het apparaat gehuurd was, doet daar weinig aan af.
Dit neemt overigens niet weg dat ik 't zeker zou proberen bij de (verzekeraar van de) verhuurder. |
|
|
|
 |
Poeh
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 69
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 14:58 Onderwerp: |
|
|
Heb je de voorwaarden van de verhuur al bekeken? en eventuele instructies (en waarschuwingen) die je vaak meekrijgt bij het huren van dat soort apparatuur? |
|
|
|
 |
Xman83
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 16:08 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is de verhuurder in ieder geval aansprakelijk. Als je een snoer afwikkeld van een scherp onderdeel, dan bied dat apparaat niet de veiligheid die je van een apparaat mag verwachten. Zeker als het om letselschade gaat. Tenzij er een goede waarschuwing bij zit, maar bij een snoer afwikkelen lijkt me een waarschuwing wat vreemd. Ik vind ook dat er voor een klein gedeelte eigen schuld is, want je moet altijd wel opletten met een apparaat dat je niet kent. Maar van mij mag die verhuurder wel minimaal 75% dokken  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill
Laatst aangepast door Xman83 op do 08 jun 2006 16:10, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 16:09 Onderwerp: |
|
|
Probeer behalve bovenstaande ook uit te zoeken of er standaard een beschermer bij de machine geleverd (door de fabrikant) moet worden.
Mocht dat zo zijn, dan staat je zaak al een stuk sterker.
Je zou dan namelijk kunnen stellen dat de verhuurde machine incompleet was verhuurd met alle risico's en gevaren (en zoals nu blijkt gevolgen) van dien.
Staat vast dat de beginnende spierdystrofie samenhangt met de pees die was doorgesneden en geopereerd moest worden?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 21:56 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij mag je wel verwachten dat onder een elektriciteitssnoer geen scherp mes verborgen zit. Dat is gewoon levensgevaarlijk, als je je vingers niet afsnijdt word je wel geëlectrocuteerd.
Ik zal niet zeggen dat het een uitgemaakte zaak is dat de verhuurder aansprakelijk is, maar ik zou het zeker proberen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 22:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volgens mij mag je wel verwachten dat onder een elektriciteitssnoer geen scherp mes verborgen zit. Dat is gewoon levensgevaarlijk, als je je vingers niet afsnijdt word je wel geëlectrocuteerd.
|
Het gaat hier (volgens mij) om een apparaat dat als belangrijkste werkzame onderdeel één of meer messen heeft.
Als je jezelf met een gehuurde zaag in je been zaagt, klaag je toch ook de verhuurder niet aan ?
Wel sluit ik me bij Gwenny aan: als het ding eigenlijk beschermd hoort te zijn *en* er daarover ook geen uitleg is gegeven, is er (misschien) een mogelijkheid. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 22:21 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Als je jezelf met een gehuurde zaag in je been zaagt, klaag je toch ook de verhuurder niet aan ? |
Als de zaag me zo wordt aangereikt dat ik bij het aanpakken in de tanden grijp, dan zou ik de verhuurder zeker aansprakelijk stellen. Een verhuurder die een elektriciteitssnoer om een vlijmscherp mes wikkelt is niet helemaal lekker bezig.
Ik heb geen ervaring met tapijtstrippers, maar ik neem aan dat de messen standaard in een beschermhoes zitten. Deze veiligheidsnorm is geschonden. Ik kan niet inschatten hoe onvoorzichtig meneer Nas zelf is geweest, maar dat die tapijtstripper op deze wijze werd verhuurd is moeilijk goed te praten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: do 08 jun 2006 23:17 Onderwerp: |
|
|
Ik vroeg me af hoe zo'n ding er uit ziet. Even googelen en neuzen op Boels.nl (zoek op 'tapijtstripper') maakt duidelijk dat je zo'n mes echt niet zomaar over het hoofd ziet.
Bij Fixet Verhuur (zie hier) krijg je als het goed is wel veiligheidsinstructies mee en daarin staat onder meer dat het mes bij vervoer moet worden verwijderd. Als de verhuurder dat heeft nagelaten bij levering van het apparaat én het staat ook in de instructies van Boels schept dat ook mogelijkheden. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 9:43 Onderwerp: |
|
|
Ik snap niet goed hoe bij zo'n apparaat het electriciteitssnoer om het mes gewikkeld kan zitten.
Het lijkt me dat dat mes wel iets ter bescherming moet hebben wanneer het apparaat niet in gebruik is.
En wat maakt het concreet eigenlijk uit voor deze meneer? Ik neem aan dat hij gewoon verzekerd is voor zijn ziektekosten?
 _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Xman83
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 9:49 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt net een grasmaaier ! Maar dan anders !  _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 21:16 Onderwerp: |
|
|
Angela, eerst even terug: is wel door een deskundige vastgesteld dat de spierdystrofie door dit letsel is ontstaan? Ik zat er wat aan te twijfelen onder het motto "dat is toch een soort ziekte???" en van alles dat ik tot nu toe heb gezien op internet lijkt dat alleen maar te bevestigen.
Je krijgt informatie in de trant van
Quote: | Inleiding
Spierdystrofieën zijn progressieve, genetisch bepaalde spieraandoeningen waarbij de skeletspieren en soms de hartspier zijn aangedaan. Alle soorten spierdystrofie zijn zeldzaam, de meest voorkomende ervan zijn de ziekte van Duchenne, ziekte van Becker, myotone dystrofie, facioscapulohumerale dystrofie en pelvifemorale dystrofie. Bij al deze aandoeningen is er sprake van spierzwakte, gevolgd door afname van de spiermassa.
Oorzaken
De meeste spierdystrofien zijn erfelijk: ze worden van ouder op kind overgebracht doordat n van de chromosomen een defect gen bevat. In de regel komen dystrofie van Duchenne en Becker alleen voor bij mannen, terwijl vrouwen drager zijn (zij hebben het afwijkende gen en kunnen het op hun kinderen overdragen), maar doorgaans zelf geen ziekteverschijnselen vertonen. Andere erfelijke spierdystrofien, waaronder facioscapulohumerale spierdystrofie, komen zowel bij mannen als vrouwen voor. |
[url=http://www.gezondtilburg.nl/%7Bf7210c29-7ef7-4a08-962d-a546f4b7951f%7D#{b6213fc4-eb49-405b-b8cb-25bc0ee754e8}](zie hier voor bron[/url]
Mocht het tot een procedure komen, dan heb je die bevestiging toch nodig. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 09 jun 2006 21:46 Onderwerp: |
|
|
Is dat op de foto een "handbediende" tapijtstripper? Heb je voor een niet-handbediende tapijtstripper misschien een rijbewijs nodig?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
In libris libertas
Leeftijd: 119 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 10 jun 2006 12:05 Onderwerp: |
|
|
Beste Angela,
Leuke casus en de antwoorden zijn nog leuker alleen is mis altijd de wett. grondslag als leek ontgaat mij dan wellicht en en ander.
Ik heb iets dergelijks in de praktijk meegemaakt:
Onrechtmatige daad: 6:162 BW
De vereisten: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaal verband en relativiteit en dit zijn cumm. vereisten.
Is aan alle vereisten voldaan dan aansprakelijk.
Onrechtmatig? Een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt.
Zijn er rechtvaardigheidsgronden, die het gedrag van de verhuurder verexcuseren?
Schade? Er is schade...
Causaal verband? Conditio sine qua non
Relativiteit?
Groet, _________________ Wat n boudel, wat n boudel zee 't lutje wichtje |
|
|
|
 |
Xman83
|
Geplaatst: za 10 jun 2006 15:48 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij meer een 6.185 ev BW gevalletje . Dat is nog beter dan de OD. _________________ It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.
Sir Winston Churchill |
|
|
|
 |
|