|
Auteur |
Bericht |
Randolph
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 9:26 Onderwerp: vraag: gelijke functie en ongelijk loon ambtenaar |
|
|
Ik ben gemeenteambtenaar. Wij werken volgens een functieboek met functieprofielen. Daarin staat o.m. welk loon bij welke functie hoort. Bij toeval kwam ik er achter dat een nieuw aangestelde collega in een hogere loonschaal was aangesteld dan de schaal die er voor die functie staat en waarin ik dus werk.
Op de vraag hoe dat kon en of dat betekende dat ik ook recht had op diezelfde loonschaal was het antwoord. Het was een fout en daaraan kon ik geen recht ontlenen. Conclusie: Mijn collega en ik doen exact hetzelfde werk, zijn volgens exact dezelfde functieomschrijving aangesteld, alleen krijgt de een een hogere loonschaal toebedeeld dan de ander. Kan dit zomaar!! |
|
|
|
 |
Sandra en Ingrid
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 15:55 Onderwerp: Soortgelijk probleem bij ons Douane |
|
|
Hallo Randolph,
Bij ons is een soortgelijke situatie. Er zijn door de jaren heen heel veel ambtenaren bij ons aangenomen, wij vallen allen in dezelfde groepsfunctie (houdt dus in dezelfde werkzaamheden). Bij de aanstelling zou iedereen hetzelfde startsalaris ontvangen. Nu blijkt dat de mensen die recentelijk aangenomen zijn, hebben kunnen onderhandelen over hun salaris. Destijds zijn de meesten van ons op schaal 4 binnengekomen terwijl er nu dus mensen rondlopen met schaal 5 of 6 als startsalaris.
Ik weet niet of dat toegestaan is maar bij ons gebeurt het dus ook al jaren. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 16:25 Onderwerp: |
|
|
Dit is erg lastig van een afstand te beoordelen, omdat de 'individuele omstandigheden van het geval' een grote rol spelen. Denk daarbij aan opleidingsniveau, werkervaring, in de praktijk net iets andere taken (verantwoordelijkheden) krijgen, etc, etc. Gevallen die op het eerste oog gelijk lijken , hoeven dat niet te zijn... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 19:19 Onderwerp: |
|
|
Precies wat Le Chat zegt: gevallen die op het eerste oog gelijk lijken te zijn hoeven dat niet te zijn.
In principe moet de werkgever gelijke arbeid in gelijke omstandigheden gelijk belonen. Maar: hij mag daar van afwijken als dat onderscheid objectief gerechtvaardigd is. En wat is dat dan? Dat is:
a. als met dat onderscheid een legitiem doel wordt nagestreefd
b. dit onderscheid kan worden aangemerkt als een legitiem middel om het doel te bereiken en
c. het middel passend is om het doel te bereiken
Je kunt dat desgewenst laten beoordelen door de Commisie Gelijke Behandeling. Nadeel is, dat de uitspraken van die commisie niet bindend zijn, dus daar heb je dan verder niet echt iets "hards" mee in handen als je in het gelijk zou worden gesteld.
Je kunt ook een beroep doen op art. 7:611 BW (goed werkgeverschap). Dat volgt uit het z.g. Agfa-Schoolderman arrest (HR 8 april 1994, JAR 1994, 94)
En dan nu even praktisch gesproken: het gaat hier over functieschalen, niet over op welke trap iemand insteekt. Het is dus goed mogelijk dat de persoon die aangenomen wordt in de hogere functieschaal een lager salaris heeft dan de persoon in de lagere functieschaal. Dus tja, dat levert dan een moeilijkheid op. Hoe veel verschilt jouw uitloop/maximum van de functieschaal daar boven?
Ik zou zeggen: probeer gewoon in je volgende functionerings- of beoordelingsgesprek zelf een hogere functieschaal binnen te slepen. Niet zozeer met het argument dat je collega die sowieso heeft, maar door zelf met feiten te komen waaruit blijkt dat je een extra beloning of een functieschaal omhoog waard bent. Misschien kan men jouw functie wat anders noemen (senior ofzo) waardoor dat mogelijk is? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 22:10 Onderwerp: |
|
|
Men zegt dat het een fout was. Nu kan dat natuurlijk een smoesje zijn, maar het lijkt me wel een sluitend argument. Het gelijkheidsbeginsel gaat niet zo ver dat je aan bij anderen gemaakte fouten rechten kunt ontlenen.
Randolp kan natuurlijk wel in bezwaar gaan, wie weet helpt het.
Het lijkt me dat Sandra en Ingrid, als ze dit hard kunnen maken, een goede kans op succes hebben als ze herinschaling vorderen. (Maar aan wat ik zeg kun je zeker geen rechten ontlenen; ervaring met dit soort zaken heb ik in het geheel niet.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 13 jun 2006 22:25 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En dan nu even praktisch gesproken: het gaat hier over functieschalen, niet over op welke trap iemand insteekt. Het is dus goed mogelijk dat de persoon die aangenomen wordt in de hogere functieschaal een lager salaris heeft dan de persoon in de lagere functieschaal. Dus tja, dat levert dan een moeilijkheid op. Hoe veel verschilt jouw uitloop/maximum van de functieschaal daar boven? |
Maar de inschaling binnen een functieschaal is bij mijn weten vooral afhankelijk van het aantal jaar ervaring. Stel A heeft geen ervaring en wordt in schaal 6 ingedeeld, helemaal onderaan. B heeft veel ervaring en wordt voor dezelfde functie in schaal 5 ingedeeld, ergens in het midden. Misschien verdient B nu wel meer dan A. Toch wordt B (m.i. onrechtmatig) benadeeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|