Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Verzoek tot hu...
dogmatische ge...
Pakket retour ...
2 keer voor de...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 02 nov 2025 23:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Column metro, discriminatie of niet?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 17:10    Onderwerp: Column metro, discriminatie of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las deze column net op een ander forum, ik vind die uitspraken van die meneer echt belachelijk. Vinden jullie dit ook discriminatie? Of is dit sarcamse.

http://img37.imagevenue.com/img.php?loc=loc10&image=90534_hetistochzo.jpg

Laatst aangepast door Pax et iustitia op za 10 jun 2006 17:27, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het, tot mijn verdriet, een aardige weergave is van wat mensen voelen. Daar is eigenlijk niets tegenin te brengen.

Is het racistisch? Ik denk dat het vooral heel erg veel onwetendheid is. Vaak kennen zulke mensen niet eens persoonlijk de personen waar ze het over hebben. Zou je daar moeite voor doen dan zou je een heel andere mening zijn toegedaan (is mijn mening).

Ik denk niet dat ik het als racistisch kan zien. Wel als totale onwetendheid. Racisme is veel venijniger. Ik zie dan situaties als in Belgie voor me. Maar ook de schending van graven bv. met hakenkruizen etc. Alhoewel dat ook vaak onwetendheid is. Maar wel een gevaarlijke. Want wat weet de gemiddelde jongere nu, die eigenlijk alleen maar rebels de kont tegen de krib wil gooien, van wat er werkelijk speelt?

Wel vind ik het vaak fascinerend wat echte racisten (en dan bedoel ik inderdaad de Belgie-dader, maar ook de zware racisten in Amerika (KKK) etc. nou er toe beweegt deze gedachten te hebben. Hoe komt iemand in hemelsnaam tot deze opvattingen???

Maar daar zal ik verder niet over uitwijden Laughing

www.galathilion.nl
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het is een misplaatste poging tot sarcasme, of het is een misplaatste poging om rel te schoppen.

Ik heb niet eerder van Luuk Koelman gehoord, dus kan geen keuze maken. Dat hij het op geenstijl.nl kennelijk goed doet belooft echter niet veel.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat hij het buitengewoon sarcastisch bedoeld, als een soort karikatuur van de simpele mensen die nu eenmaal ook op deze aardbol rondlopen. Edocht, wie echt zo denkt ziet er wel weer prachtige argumenten in om de eigen stellingen te "onderbouwen".

Misschien moet je het die Luuk maar eens zelf vragen hoe hij het nou bedoelt?
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat hij hier zegt is in mijn ogen zeker wel rascistisch. Ook als hij het sarcastisch bedoelt. Mensen die zo denken zijn inderdaad stuitend onwetend. Maar dat is het ergste niet. Het ergste is namelijk dat ze wel denken genoeg te weten om dit soort meningen te ventileren. Hij zegt keer op keer 'zo is het toch?' Nou, zo is het dus niet. Dit soort columns moet niet gepubliceerd worden. Niet omdat de mening stuitend is, maar omdat het ieder realisme ontbeert. Laat hem eerst maar eens fijn de hand gaan schudden met die buren van hem... Evil or Very Mad
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet de eerste keer dat LK een column publiceerd die veel kritiek teweeg brengt. Ik geloof zelfs dat 1 maal een column van zijn hand gerectiviseerd moest worden.

Laat maar spuien zou ik zeggen, maar als ik de krant in kwestie was zou ik een ontslag wel in overweging nemen. Er zijn immers grenzen.

Gwen
MSN messenger
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het niet met jullie eens.
Dit is geen racisme, dit is bitter sarcasme.
En juist deze reactie, het feit dat er mensen zijn die discussieren over zijn column is zijn doel.
Ik vind het ook getuigen van een grote vorm van wansmaak, daar niet van, maar ik denk dat je een dergelijke column moet vergelijken met de columns van Theo van Gogh.
Ook van Gogh publiceerde columns die op (en over) het randje waren die af en toe getuigden van een grote wansmaak.
Dat maakte zijn doel, het schoppen tegen de gevestigde orde en het oprakelen van een publiek debat niet minder nastrevenswaardig.

Nou wil ik deze heer niet één op één vergelijken met van Gogh, daarvoor ken ik zijn werk onvoldoende en schrijft hij voor zover ik kan beoordelen aan de hand van één column veel te populistisch.
Als de auteur zijn column had afgesloten met de woorden "of niet dan"? had dit in ieder geval zijn column tot een hoger niveau gebracht, en was de giftige angel (gedeeltelijk) uit zijn vertoog gehaald.
Zoals het er nu staat is het sarcasme ten top, wansmakelijk sarcasme, maar sarcasme en geen racisme.

Laatst aangepast door Nemine contradicente op za 10 jun 2006 20:57, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Koelman is die knakker van die hilarische Gretta column.

En voor de rest lijkt het mij toch wel evident dat 'ie een karikatuur neerzet van hoe het heel goed zou kunnen dat een bepaald deel van bevolking (bitterbal - werkloze kinderen) denkt over buitenlanders.

Erg geslaagd vind ik 't verhaal niet, overigens.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 10 jun 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Net zo smakeloos en slap als die bitterballen Wink

Laatst aangepast door tikSimone op zo 11 jun 2006 11:10, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk de homepage
Wawl

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2006 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die man is over het algemeen toch vrij genuanceerd, maar deze column is vooral provocerend bedoeld.
Verstuur e-mail MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: zo 11 jun 2006 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het helemaal niet evident of ie nou sarcastisch is of het echt meent.
Lijkt me toch vrij cruciaal, als je je publiek wilt overtuigen van iets door heel hard het tegenovergestelde te roepen, dat dat ook duidelijk is.
Xman83

Xman83

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2006 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ik las het ook toen die dag in de trein. Dacht ook van: 'lees ik het nou goed?' en ik zat te wachten tot z'n grap kwam ofzo, zo'n komisch slot of iets dergelijks.

Ik denk echter, zo vatte ik het op, dat hij bedoeld dat de autochtonen zich te weinig verdiepen in de allochtonen. Hij wil denk ik ons aan het denken zetten dat integratie van 2 kanten komt, en dat de autochtonen daarin tekort schieten.

Ik denk dus juist dat hij anti-discriminant/anit-racist is

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2006 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
en ik zat te wachten tot z'n grap kwam ofzo, zo'n komisch slot of iets dergelijks.
Zeer herkenbaar. Maar ja, het kwam niet en het was niet komisch.
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Het is niet de eerste keer dat LK een column publiceerd die veel kritiek teweeg brengt. Ik geloof zelfs dat 1 maal een column van zijn hand gerectiviseerd moest worden.

Laat maar spuien zou ik zeggen, maar als ik de krant in kwestie was zou ik een ontslag wel in overweging nemen. Er zijn immers grenzen.

Gwen

Haha ik vind het juist een goed stuk! Lekker gechargeerd, daar hou ik wel van...

Ik ga er wel van uit dat deze man het allemaal sarcastisch bedoelt. Ik ken hem verder niet, maar kan me niet voorstellen dat dit niet zo is... Hij probeert duidelijk de in stereotypen denkende Nederlanders onderuit te halen die vooral niet racistisch zijn -naar eigen zeggen- en daarin is hij in mijn ogen 100 % geslaagd!

En Gwen, dat blijkbaar een van zijn vorige stukken gerectiviseerd moest worden, daar weet ik niks van!
Weet overigens ook niet wat het werkwoord 'rectiviseren' betekent, maar het klinkt in ieder geval niet goed... Wink

En ontslag vind ik flauwekul; kom nou toch, omdat iemand allicht de grenzen opzoekt van het toelaatbare? Dan moet er toch meer aan de hand zijn...
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 13 jun 2006 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
en ik zat te wachten tot z'n grap kwam ofzo, zo'n komisch slot of iets dergelijks.
Zeer herkenbaar. Maar ja, het kwam niet en het was niet komisch.

Zeer zeker niet, ik voelde me zelfs een tikkeltje beledigd.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds