|
Auteur |
Bericht |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 8:49 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik vroeg me eigenlijk af he. Hoe delen jullie het studeren in? Niemand doet een vak per keer begrijp ik zo langzamerhand. Maar hoe doen jullie dat. 2 uurtjes studeren voor het een en dan de andere ook 2 uur? Of dag om dag? |
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee bij het rechtenforum. Ben Jacqueline, 36 jaar oud en studeer sinds 2005 aan de OU. Hoop volgend jaar mijn propeduese af te ronde. Ben nu bezig voor Recht en Samenleving (doe 28 juni tentamen). Voor zover het even voorstellen....
Ik doe bijna elke keer een vak tegelijk, lekker overzichtelijk en makkelijker om de schaarse tijd in te delen. De keren dat ik wel twee vakken tegelijk deed heb ik de verschillende vakken op een vaste dag in de week bestudeerd. Op zich werkte dat wel, maar ik had het gevoel dat het eindeloos duurde voordat ik (voor de twee vakken) door de stof heen was.
groet jacq
Laatst aangepast door jacq op zo 11 jun 2006 8:51, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 8:51 Onderwerp: |
|
|
Hanifa schreef: | Ik vroeg me eigenlijk af he. Hoe delen jullie het studeren in? Niemand doet een vak per keer begrijp ik zo langzamerhand. Maar hoe doen jullie dat. 2 uurtjes studeren voor het een en dan de andere ook 2 uur? Of dag om dag? |
Ik doe dus wel vak voor vak voornamelijk. Ik werk fulltime waarbij ik ook op redelijk hoog denkniveau bezig ben, moet thuis dan al omschakelen om met mijn studie bezig te gaan. En met alle andere zaken in en rond het huis die gedaan moeten zijn lijkt het mij ook moeilijk om dan ook nog tussen de vakken in de hele tijd om te moeten schakelen.
Maar ik zie het andere studenten wel doen, die ook een fulltime baan hebben en/of kinderen. Dus sommigen kunnen wel meerdere vakken tegelijk aan. |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 8:56 Onderwerp: |
|
|
Ik werk ook fulltime. Voordeel is wel dat ik in mijn huidige werk al veel met recht te maken heb (bestuursrecht/staatsrecht) en in mijn toekomstige job evenzo. Alhoewel ik dan niet met strafrecht en zo in aanraking kom.
Ik heb afgelopen jaar ook de bestuursacademie gedaan en daar heb ik de vakken Staatsrecht, bestuursrecht, toepassen van regels, burgers en rechtsbescherming, privaatrecht en vaardigheden gedaan. Op vaardigheden na moet ik de andere vakken wel makkelijker kunnen doen dan degene die ik nog niet heb gehad. Daar wil ik ook een beetje op inspelen zodat ik daar wat tijd kan winnen. Op andere vakken kan ik die gewonnen tijd gebruiken of, als het niet nodig is, er wat sneller doorheen. Want 6,5 jaar over de LL.B. doen dat is eigenlijk niet mijn planning
Maar goed, het kan best zijn dat het me straks met de onbekende vakken zo gaat tegenvallen dat ik toch vak voor vak ga doen. Voordele in mijn toekomstige job is wel het flexwerken. Ik hoop dan ook mijn tijd zodanig in te delen dat ik gewoon een week vrij heb voor het tentamen. Heb ik het afgelopen jaar met de BA ook gehad en dat is wel fijn. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 8:57 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Quote: | Ik vroeg me eigenlijk af he. Hoe delen jullie het studeren in? Niemand doet een vak per keer begrijp ik zo langzamerhand. Maar hoe doen jullie dat. 2 uurtjes studeren voor het een en dan de andere ook 2 uur? Of dag om dag? |
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee bij het rechtenforum. Ben Jacqueline, 36 jaar oud en studeer sinds 2005 aan de OU. Hoop volgend jaar mijn propeduese af te ronde. Ben nu bezig voor Recht en Samenleving (doe 28 juni tentamen). Voor zover het even voorstellen....
Ik doe bijna elke keer een vak tegelijk, lekker overzichtelijk en makkelijker om de schaarse tijd in te delen. De keren dat ik wel twee vakken tegelijk deed heb ik de verschillende vakken op een vaste dag in de week bestudeerd. Op zich werkte dat wel, maar ik had het gevoel dat het eindeloos duurde voordat ik (voor de twee vakken) door de stof heen was.
groet jacq |
Welkom Jacqueline. En uiteraard alvast veel succes komend tentamen. Welk studiecentrum zit jij? _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 8:58 Onderwerp: |
|
|
Wat ik me trouwens ook nog afvroeg. Mag je als OU student ook colleges volgen bij andere uni's? Stel RUG heeft een aantal colleges over privaatrecht, mag je die dan ook bijwonen? _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
jacq
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 454
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:03 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Welkom Jacqueline. En uiteraard alvast veel succes komend tentamen. Welk studiecentrum zit jij? | [/quote]
Ik zit bij studiecentrum Amsterdam. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:08 Onderwerp: |
|
|
Jacq, leuk dat je na een tijdje "lezen" ook actief deelneemt aan de discussie.
V.w.b. dat meerdere vakken volgen (al ben ik geen OU-er, maar een gewone deeltijder): waarom niet? Ik splits het wel vaak in bijv. 1 dag dit en 1 dag dat. Nu ik 4 vakken deed werd dat een beetje lastiger (het weekend heeft nu eenmaal maar 2 dagen ).
Op zich is het wel prettig om je helemaal te kunnen verdiepen in 1 vak, juist in de beginperiode, omdat je dan nog de tijd hebt om er ook andere boeken naast te lezen. Maar ja, je moet toch even zelf uitvinden wat voor jou het beste werkt. Waarom begin je niet met bijvoorbeeld 2 vakken om te zien hoe het combineert?
En v.w.b. het open boek tentamen en dan niets voorbereiden: nou eh ... heel jammer eigenlijk. Studeer je nu om puntjes te scoren of om iets nieuws te leren??  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:10 Onderwerp: |
|
|
jacq schreef: | Quote: | Welkom Jacqueline. En uiteraard alvast veel succes komend tentamen. Welk studiecentrum zit jij? |
|
Ik zit bij studiecentrum Amsterdam.[/quote]
Daar zit een collega van mij ook. Maar die heeft haar LL.B. al geloof ik.
Ik zit zelf bij het studiecentrum Zwolle. Vroeger was er ook een in Deventer hoorde ik gister maar die is helaas dicht. Jammer, want ik ga in Deventer werken . _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:11 Onderwerp: |
|
|
Ik vrees dat ik gewoon te nieuwsgierig ben om niet te leren. Maar ik denk dat ik Steven wel een beetje begrijp. Je kunt het anders indelen. Beginnen met je tentamens en dan lezen. Al tentamenmakende leer je ook een heleboel. Het is een beetje gebruik maken van de mogelijkheden, het omdraaien. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:19 Onderwerp: |
|
|
Hanifa schreef: | Ik vrees dat ik gewoon te nieuwsgierig ben om niet te leren. Maar ik denk dat ik Steven wel een beetje begrijp. Je kunt het anders indelen. Beginnen met je tentamens en dan lezen. Al tentamenmakende leer je ook een heleboel. Het is een beetje gebruik maken van de mogelijkheden, het omdraaien. |
Ik heb dus mensen met een dergelijke houding, of zelfs iets minder erg, bij dat vak gezien en die haalden het vak toen niet.... Het is niet een vak waar je extreem veel aandacht aan hoeft te besteden, maar lees het in ieder geval 1 keer goed door met een trefwoordenlijst naast je en vul tijdens het lezen die trefwoordenlijst aan met je eigen woorden. Dan haal je vaak het tentamen wel.
En wat Tiksimone al zegt: probeer het gewoon eens, dat combineren van 2 vakken en kijk hoe het je bevalt. Iedereen is weer anders. Met mijn huidige manier van werken zie ik 2 vakken tegelijkertijd niet zitten, maar anderen doen het moeiteloos.
Ik maak overigens wel aan het begin van het jaar een planning voor het hele jaar, waarin ik aangeef wanneer ik welk vak wanneer ga doen. Heb dan ook wel eens dat ik een paar weken met vak x aan de slag ga alvast en daarna me volledig op vak y stort, tentamen doe in vak y en dan weer verder ga met vak x. Tentamendatums zijn namelijk niet altijd even ideaal in de planning. |
|
|
|
 |
jacq
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Hanifa schreef: | Ik vrees dat ik gewoon te nieuwsgierig ben om niet te leren. Maar ik denk dat ik Steven wel een beetje begrijp. Je kunt het anders indelen. Beginnen met je tentamens en dan lezen. Al tentamenmakende leer je ook een heleboel. Het is een beetje gebruik maken van de mogelijkheden, het omdraaien. |
|
Nu is het wel zo dat de tentamens (vooral sys) niet de gehele stof beslaan. Als je alleen maar op oude tentamens af gaat mis je gewoon een groot deel van de stof. Vind ik persoonlijk nou niet echt de manier om te studeren, maar het is maar welke insteek je hebt. Zeker in de propedeusefase, waar alles zo'n beetje inleiding is kan ik me voorstellen dat je die taktiek hanteert. In de bachelorfase ga je, als het goed is toch nog dieper op de stof in. Hoewel dat voor internationaal recht nogal tegenvalt (als ik zo de vakken bekijk)
groet jacq |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 9:22 Onderwerp: |
|
|
Oh ik was zeker wel van plan te leren hoor. Zou het ook een beetje zonde vinden van mijn geld het niet te doen en ik zou er zelf een gevoel aan overhouden dat ik het niet goed gedaan heb (ben erg perfectionistisch).
Voor volgend jaar zal ik eens een gedegen planning maken. Ik denk zelf aan 2 vakken per keer. Bv. 1 waar al een tentamendatum voor vaststaat en 1 op afspraak. Of anders. Maar eens kijken hoe ik dat ga invullen. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 10:19 Onderwerp: |
|
|
Ok. Ik heb een voorlopige planning gemaakt. Hij is pittig maar ik ben vol overgave aan deze studie begonnen en ik vind het leuk dus ik ga het zeer zeker proberen. Hier komt ie. Hebben jullie suggesties, aanvullingen, ik hoor het graag.
2006
nu tot en met september
Recht en Samenleving --> tentamen eind augustus
Inleiding Internationaal Recht --> op afspraak. Ik wil hem in september afgerond hebben.
September/oktober/november
Inleiding staatsrecht --> tentamen 9 november 2006
Inleiding privaatrecht --> op afspraak. Ik wil hem afronden in november
Inleiding strafrecht --> op afspraak. Ik wil hem eind november/december afronden.
2007
december/januari
Rechtsfilosofie --> op afspraak. Ik wil hem januari afronden
Inleiding bestuursrecht --> tentamen in januari.
januari/februari/maart
Europakunde --> op afspraak. Afronden in februari.
Juridische vaardigheden --> op afspraak. Afronden februari.
Overeenkomstenrecht --> tentamen in april
maart/april/mei
Verbintenissenrecht --> tentamen juni
Constitutioneel recht --> tentamen april of juni
juni/juli/augustus
Bestuursrecht --> tentamen juni of augustus
Rechtsbescherming tegen de overheid --> tentamen juni/augustus
september/oktober/november
Burgerlijk procesrecht --> op afspraak. Afronden in oktober
Goederenrecht --> op afspraak. Afronden in oktober/november
december --> rust
2008
december/januari/februari
Materieel strafrecht --> tentamen in januari
Rechtspersonenrecht --> op afspraak. Afronden in februari of maart.
maart/april/mei
Formeel strafrecht --> tentamen in juni.
Grondrechten --> tentamen april.
Personen- en familierecht --> tentamen in april of juni.
juni/juli
Vaardigheden 2 --> op afspraak. Afronden in juli.
juli/augustus/september
vrije ruimte 3 modulen. Afronden in augustus of september.
oktober/november
Rechtssociologie --> tentamen november.
2009
december/januari/februari
gespreksvaardigheden 3 --> op afspraak. Afronden in januari/februari.
vrij te kiezen ruimte. 2 modulen. Afronden in maart.
Zo, nou het geeft wel inzicht zeg zo'n planning. Ofwel, het wordt flink arbeiten de komende tijd  _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 10:56 Onderwerp: |
|
|
Wow Hanief!! Heel erg veel succes meisiej
Ik hoop dat je ze allemaal haalt. Heb je er ook rekening mee gehouden of je door kunt wanneer je onverhoopt een vak niet zou halen? |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: zo 11 jun 2006 10:57 Onderwerp: |
|
|
In principe staan de vakken los op zich. Daar waar wel nodig heb ik er zoveel als mogelijk rekening mee gehouden. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
|