|
Auteur |
Bericht |
Kodomo
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 05 aug 2006 11:50 Onderwerp: Bewindvoerder “verkoopt” het huis voor te weinig geld. |
|
|
Mijn moeder had een bewindvoerder. Deze laat het huis van mijn moeder taxeren en de waarde zou 70.000 euro zijn. Telefonisch zegt de bewindvoerder dat het huis openbaar verkocht zou worden (er zou te koop op komen te staan).
Mijn moeder overlijdt. Bewindvoerder zegt 2 dagen na het overlijden dat het huis nog niet verkocht is.
Tijdens het eerste gesprek bij de notaris blijkt dat het huis wel verkocht is. De akte is getekend maar nog niet gepasseerd bij het notaris. Datum op de akte 4 dagen voor het overlijden van mijn moeder (mijn moeder is op een maandag overleden).
Er heeft geen sticker op gezeten van “TE KOOP”. Verkooprijs in die akte is 74.000.
Na contact met de griffier hierover blijken er 2 eisen te zijn:
1. Het huis moet door een erkende taxateur getaxeerd worden
2. Het huis mag niet onder de getaxeerde waarde verkocht worden.
Aan beide voorwaarden is volgens hun voldaan.
Aangezien de getaxeerde waarde ons erg laag lijkt, is er een andere taxateur aangesteld.
De waarde van zijn taxatie komt een stuk hoger uit (103.000 euro).
Hoe kunnen we nu te werk gaan om te voorkomen dat het huis toch voor deze te lage waarde (74.000 euro) verkocht zou moeten worden? Volgens onze informatie moet de erfgenaam tekenen voor de verkoop.
Eind augustus is er nog een afspraak bij de rechtbank. Deze heeft te maken met de bewindvoerder en het afsluiten van zijn werkzaamheden.
De bewindvoerder is o.a. in gebreke gebleven door rekeningen niet te betalen (zo is er geen onroerendgoedbelasting betaald aan de gemeente (al 2 jaar niet) en staan er ook nog rekeningen bij het elektriciteitsbedrijf open.
De bewindvoerder heeft dus in onze ogen geen goed werk geleverd.
Ik begrijp dat we dus voor deze rechtzaak actie moeten ondernemen maar wie kan ons helpen met hoe we dit moeten aanpakken? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 05 aug 2006 14:42 Onderwerp: Re: Bewindvoerder “verkoopt” het huis voor te weinig geld. |
|
|
Kodomo schreef: | Mijn moeder had een bewindvoerder. Deze laat het huis van mijn moeder taxeren en de waarde zou 70.000 euro zijn. Telefonisch zegt de bewindvoerder dat het huis openbaar verkocht zou worden (er zou te koop op komen te staan).
Mijn moeder overlijdt. Bewindvoerder zegt 2 dagen na het overlijden dat het huis nog niet verkocht is.
|
Het bewind is automatisch geëindigd bij het overlijden: BW 1:449.
De verkoop benadeelt de rechthebbenden (erfgenamen), dus voorzover de bewindvoerder de woning bevoegdelijk heeft verkocht, kun je op grond van BW 1:444 de bewindvoerder aansprakelijk stellen.
Wil je de verkoop voorkomen, dan moet je *nu* naar de rechter rennen en ook de notaris, als je weet welke dat is, er van in kennis stellen. Mogelijk is het zelfs verstandig beslag te leggen op de woning, hoewel dat beslag niet werkt wanneer de koopovereenkomst ingeschreven is in het register. |
|
|
|
 |
Kodomo
|
Geplaatst: za 05 aug 2006 16:41 Onderwerp: Re: Bewindvoerder “verkoopt” het huis voor te weinig geld. |
|
|
StevenK schreef: | Kodomo schreef: | Mijn moeder had een bewindvoerder. Deze laat het huis van mijn moeder taxeren en de waarde zou 70.000 euro zijn. Telefonisch zegt de bewindvoerder dat het huis openbaar verkocht zou worden (er zou te koop op komen te staan).
|
Het bewind is automatisch geëindigd bij het overlijden: BW 1:449.
De verkoop benadeelt de rechthebbenden (erfgenamen), dus voorzover de bewindvoerder de woning bevoegdelijk heeft verkocht, kun je op grond van BW 1:444 de bewindvoerder aansprakelijk stellen.
-- Dus hiervoor moeten we een advocaat inschakelen? En deze moet dat aankaarten bij de kantonrechter die het bewind heeft ingesteld? Of wordt dit een losse zaak?
Wil je de verkoop voorkomen, dan moet je *nu* naar de rechter rennen en ook de notaris, als je weet welke dat is, er van in kennis stellen.
-- Wij kennen alleen de notaris die het testament afhandeld. De bewindvoerder is nooit scheutig met informatie geweest.
Mogelijk is het zelfs verstandig beslag te leggen op de woning, hoewel dat beslag niet werkt wanneer de koopovereenkomst ingeschreven is in het register. |
Eind augustus is er een rechtzaak i.v.m. de bewindvoering en de afronding van alles (als ik het goed begrepen heb). Kan het bij deze zaak naar voren worden gebracht?
Wat wij hebben begrepen is dat de erfgenaam moet tekenen als de akte passeert.
De notaris, die het testament afhandeld, raadde ons af om het huis nog een keer te laten taxeren . Het ziet er dus zo niet uit of hij er over in zal zitten.
Het taxatierapport (2de) kwam vanmorgen pas met de post. Lekker, weekend dus... maakt het moeilijk om snel te kunnen reageren.
Nog bedankt voor je antwoord. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 05 aug 2006 17:02 Onderwerp: |
|
|
Wat zegt je advocaat, trouwens ? |
|
|
|
 |
Kodomo
|
Geplaatst: za 05 aug 2006 17:32 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Wat zegt je advocaat, trouwens ? |
Ik heb geen advocaat... nog nooit nodig gehad ook. Ik heb wel een rechtsbijstandverzekering
Ik weet alleen niet of ik hier iets aan zal hebben.
Ik ben namelijk bij testament onteigend en iemand anders is erfgenaam. Maar de verkoop van het huis voor een te lage prijs, benadeeld mij ook.
Bij de bewindvoerder hebben we (zowel de mento = ergenaam, en ik) informatie ingewonnen. Huis zou steeds openbaar verkocht worden. Twee dagen na het overlijden zeiden ze nog; het huis is niet verkocht. Bij de notaris komt er opeens een koopakte op de proppen. Deze koopakte moet alleen nog passeren bij de notaris (als het zo heet).
Is dit trouwens iets waarmee we bij iedere advocaat terecht kunnen?
Gelukkig zitten erfgenaam en ik wel op een lijn. |
|
|
|
 |
|