|
Auteur |
Bericht |
esther1977
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 20:03 Onderwerp: Foto's terug krijgen van ouders na gebrouilleerde relatie |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag ik heb al 10 jaar geen contact meer met mijn ouders en ik zou zo graag mijn baby foto's enzo terug willen maar ik heb eigenlijk geen idee of ik daar recht op heb,via mijn ouders krijg ik ze niet zouden jullie mij advies willen geven
Groetjes Esther. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 20:47 Onderwerp: |
|
|
Dat jij op de foto staat, wil niet zeggen dat het jouw foto(papier) is. Ik denk niet dat je er recht op hebt, want het is iets waar je ouders destijds voor betaald hebben (voor een polaroidje bedoel ik) en er eigenaar van zijn.
Artikel 5:1 BW = Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben. |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 20:53 Onderwerp: |
|
|
Maarrrrrr, dan vraag ik me even af hoe het met portretrecht zit. Want dat maakt haar dan toch op z'n minst betrokken. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:12 Onderwerp: |
|
|
Hanifa schreef: | Maarrrrrr, dan vraag ik me even af hoe het met portretrecht zit. Want dat maakt haar dan toch op z'n minst betrokken. |
Portretrecht wil zeggen....  |
|
|
|
 |
esther1977
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:18 Onderwerp: |
|
|
Portretrecht
Als je mensen fotografeert, dan heb jij als fotograaf daarop auteursrecht. Maar: met die foto's mag je niet zomaar alles doen wat je wilt! De personen op jouw foto's hebben ook rechten.
Er zijn 2 mogelijkheden:
1. je maakt de foto's van mensen in (hun) opdracht
2. je maakt ze zomaar.
ad 1: de mensen hebben 'portretrecht'. Dat betekent dat je niet zonder hun toestemming de foto's mag openbaarmaken. Je mag ze dus bijvoorbeeld niet afdrukken in de schoolkrant of ze op Internet zetten.
ad 2: ook nu is publiceren riskant! De mensen kunnen 'een redelijk belang' hebben om zich tegen publicatie te verzetten. Privacy of goede smaak bijvoorbeeld. Een T-shirt verkopen van een door jou gefotografeerde popster, mag dan ook niet zonder zijn of haar toestemming. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:29 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat dat niet van belang is binnen een familie. Een man of vrouw mag toch wel een foto nemen van zijn kind? En trouwens...je ouders publiceren het ook niet. Ze willen het alleen niet weggeven. |
|
|
|
 |
esther1977
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:37 Onderwerp: |
|
|
Ze hebben er 1 op internet gezet. |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:38 Onderwerp: |
|
|
En jouw bezwaar daartegen is? |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:40 Onderwerp: |
|
|
Je zou dan kunnen eisen (mits je dat wilt natuurlijk) dat de foto van internet wordt verwijderd.
Je kan (middels een derde) een verzoek aan je ouders doen om tegen betaling (onkostenvergoeding) foto's (kopiën) in bezit te kunnen krijgen.
Maar echt een vordering lijkt me niet mogelijk, of er moet specifieke jurisprudentie over bestaan.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 21:57 Onderwerp: |
|
|
esther1977 schreef: | Ze hebben er 1 op internet gezet. |
Daartegen kun je wel met recht protesteren vermoed ik. Eisen dat ze de foto's aan je afstaan lijkt me lastiger te liggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
Kom ik weer met de praktische vragen, maar goed, doe het toch: waarom willen je ouders je die foto's (of kopieen daarvan, al dan niet in electronische vorm) niet geven?
Met het portretrecht kun je in deze niet zoveel. Op zich heb jij er zelfs wel belang bij dat ze zo veel mogelijk van die foto's op internet zetten, want dat biedt jou de mogelijkheid ze op te slaan en ze op die manier in je bezit te krijgen.
Ik weet niet hoe veel het je waard is die foto's te krijgen. Je zou wellicht in een civiele procedure om een kopie kunnen vragen. Of dat kans van slagen heeft......? Formeel is het niet je eigendom.
Maar ja, of dat het allemaal waard is?
Is er misschien iemand (familie, vrienden van je ouders) die voor jou kan bemiddelen in deze kwestie? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 23:27 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Op zich heb jij er zelfs wel belang bij dat ze zo veel mogelijk van die foto's op internet zetten, want dat biedt jou de mogelijkheid ze op te slaan en ze op die manier in je bezit te krijgen. |
Zou erg zuur zijn als er een copyright-progje op zit  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 jun 2006 23:51 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Kom ik weer met de praktische vragen, maar goed, doe het toch: waarom willen je ouders je die foto's (of kopieen daarvan, al dan niet in electronische vorm) niet geven? |
En ook niet onbelangrijk: gaat het erom kopieën van die foto's te krijgen, of gaat het juist om de originelen?
Quote: | Met het portretrecht kun je in deze niet zoveel. Op zich heb jij er zelfs wel belang bij dat ze zo veel mogelijk van die foto's op internet zetten, want dat biedt jou de mogelijkheid ze op te slaan en ze op die manier in je bezit te krijgen. |
Je gaat er hier vanuit dat het om kopieën is te doen. Misschien wil Esther die foto's juist niet op internet, en wil ze vooral daar een eind aan maken? Toegegeven, ook met de originelen op zak valt niet uit te sluiten dat er kopieën zijn gemaakt.
Ik kan me voorstellen dat het een beetje afhangt van de context waarin de ouders de foto's op internet zetten, maar ik geef haar best een kans om tegen internetpublicatie op te kunnen treden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lexine
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 0:45 Onderwerp: |
|
|
Uhm Esther, heb je al via een tussenpersoon, bv huisarts, iets geprobeerd, een ander familielid waar beide partijen wel mee kunnen praten. Lijkt mij een stuk prettiger dan via 'recht'.
Moreel recht op foto's, of kopieen, van jou heb je natuurlijk altijd, helaas is het moreel wetboek (nog) niet geldend recht.
Wel veel sterkte
(heb ook al jaren geen familie meer zeg maar ) |
|
|
|
 |
Volento Deo
|
Geplaatst: wo 07 jun 2006 10:19 Onderwerp: |
|
|
Ik vind dat we ook vanuit het opzicht van de ouders moeten kijken. Hebben zij dan geen recht op een foto van HUN kind?  |
|
|
|
 |
|