Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 23:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aankoop van gemeentegrond
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ronald Goorts

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 12:46    Onderwerp: aankoop van gemeentegrond Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik ben hier omdat ik een vraag heb. zelf heb ik in mijn dagelijks leven als anesthesie medewerker niks te maken met recht en daarom ben ik hier. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, hiervoor alvast bedankt.

Het gaat om het volgende;

Vorig jaar hebt ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. Naast het huis ligt een stuk grond wat van de gemeente is en dat wil ik kopen. De verkopende makelaar heeft dit zowel schriftelijk als mondeling verteld dat dit kon. Na het schriftelijke verzoek ingedient te hebben kreeg ik te horen dat het niet mogelijk was omdat het gaat om een "stuk grond wat ligt aan de hoofd groenstructuur en is beeld bepalend is voor de buurt"

Ik ben het hier niet mee eens en heb contact gehad met onze makelaar die adviseerde mij om een gesprek aan te gaan met de gemeente. Daarnaast vertelde hij mij ook dat ik me kon beroepen op "conformiteits beginsel of gelijkheids beginsel". Het is namelijk zo dat 2 straten verderop iemand wel de gemeentegrond heeft kunnen kopen en dit stuk grond is ongeveer even groot en ligt aan dezelfde weg als onze grond ligt.

Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud en om welk artikel uit de wet dit gaat en wat daar precies in staat?

Echter ben ik van plan om tijdens het gesprek met de ambtenaar aan te geven dat het beeldbepalende karakter niet zal verdwijnen. De bomen die er staan laat ik staan en er zal een natuurlijke haag geplaatst worden. Ook wordt de gemeente grond in onze ogen slecht bijgehouden. struiken worden niet gesnoeid en er liggen bierflesjes, stoeptegels en er ligt een grote hoeveelheid zand wat van andere mensen uit hun tuin afkomstig is. Op advies van onze makelaar zijn hiervan foto's gemaakt. Ook heb ik foto's gemaakt van de 2 straten verderop gelegen tuin. (nadat ik met de bewoners had gesproken)

Dit was het wel ongeveer, ik hoop dat ik zo volledig mogelijk ben geweest in het uitleggen van de situatie.

Alvast bedankt voor jullie hulp en als er nog info nodig is zal ik deze geven

Ronald Goorts
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel mag de gemeente zelf beslissen of ze grond wil verkopen of niet. Voor het verkopen van grond is het privaatrecht van toepassing. Daarnaast moet de gemeente echter ook bij dit soort handelingen rekening houden met het bestuursrecht. Dat betekent dat algemene beginselen van behoorlijk bestuur ook hierop van toepassing zijn.

Heeft de gemeente zelf de grond te koop gezet, of heb je van iemand van de gemeente gehoord dat het te koop was? Wellicht is het handig om na te vragen waarop je makelaar zijn informatie baseerde. Mocht blijen dat de gemeente nooit gezegd heeft de grond te willen verkopen dan sta je met lege handen.

Als vast komt te staan dat de grond te koop staat dan mag de gemeente aan de verkoop voorwaarden verbinden. Uit wat je zegt blijkt dat je aan die voorwaarden zal voldoen. In dat geval lijkt het me zo dat er geen probleem is.

Een beroep op het gelijkheidsbeginsel helpt je enkel in die zin dat de gemeente zal moeten uitleggen waarom ze in het ene geval zus handelt en in het andere geval zo. Dat houdt in dat men kan kiezen ofwel om uit te leggen dat er geen twee gelijke gevallen zijn, of om uit te leggen dat de gevallen weliswaar gelijk zijn, maar dat er desondanks reden is om ongelijk te nehandelen. In mijn ogen is het gelijkheidsbeginsel vooral geschikt om motivering mee af te dwingen. De daadwerkelijke verkoop ermee afdwingen lijkt me onwaarschijnlijk.

Dus: Eerst uitzoeken of de grond te koop staat. Als dat zo is, eerst even vragen wat de voorwaarden zijn, en kijken of er dan inderdaad een probleem is. Het verhaal van de makelaar komt me wat schimmig over.

Het Burgerlijk Wetboek (boek 6?) (BW) is hier van toepassing voor wat betreft het privaatrechtelijke deel. De Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) is van toepassing voor wat betreft het bestuursrechtelijke deel.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ronald Goorts

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Duch,

Bedankt voor de snelle reactie.

De gemeente heeft de grond niet te koop gezet, echter zegt de gemeente wel dat het van sommige plantsoenen afstand wil doen omdat het onderhoud te veel kost.

De verkopende makelaar baseerde de informatie nadat zij had gebeld met de gemeente, die vertelde haar dat de grond te koop was en wist zelfs te zeggen wat de prijs per m2 is.

Daarnaast heb ik aan mijn neef gevraagd wat ik hiermee kan doen. hij vertelde mij mailde mij het volgende:

"Ik heb zojuist even het een en ander bekeken, er zijn een aantal beginselen van behoorlijk bestuur (abbb) waarover ik je al aan de telefoon heb verteld. Hieronder valt bijvoorbeeld het gelijkheidsbeginsel, dit bepaalt dat gelijke gevallen gelijk moeten worden behandeld, de meeste abbb’s vinden hun grondslag in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) echter is het gelijkheidsbeginsel hier niet in te vinden. Het gelijkheidsbeginsel vindt zijn grondslag namelijk al in artikel 1 GW (Grondwet)."

Groetjes Ronald
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 mei 2006 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je neef heeft er verstand van. Maar zoals gezegd, het gelijkheidsbeginsel is meestal geen hele grote stok om mee te slaan. De gemeente zal moeten uitleggen waarom jij anders wordt behandeld, maar een verklaring waarom de gevallen hier niet helemaal gelijk zijn is vast wel te vinden.

Nu verwacht ik niet dat de gemeente iets tegen jou persoonlijk heeft. Men wil eigenlijk best graag van wat grond af, maar toch zag men hier een goede reden om het stukje grond te behouden. Misschien helpt het om met de gemeente een keer rond de tafel te gaan zitten om te kijken of jullie er toch niet uit kunnen komen.

Als de gemeente echt niet wil, dan kun je daar niet zo veel tegen doen. Dit valt buiten het bestuursrecht, dus de officiële bezwaarprocedures van de Awb gelden hier niet. Wel kun je bij de burgerlijke rechter stellen dat de gemeente onrechtmatig handelt door jou de grond niet te verkopen. Op basis van de gegevens geef ik je weinig kans dat te winnen.
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 2:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me voor het grootste deel aan bij bona fides. Het is me echter niet duidelijk of de gemeente besloten heeft de grond niet langer te willen verkopen of dat de gemeente besloten heeft om het slechts onder bepaalde voorwaarden te verkopen. Het lijkt me uiterst relevant te weten met welke situatie we te maken hebben.

edit: typefout gecorrigeerd

Laatst aangepast door Duch op wo 17 mei 2006 11:38, in totaal 1 keer bewerkt
Xman83

Xman83

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met de bovenstaande berichten helemaal eens. Je zal eens met de gemeente moeten praten of zij een aanbod willen doen, en met welke voorwaarden.

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Ronald Goorts

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

De afspraak met de gemeente ambtenaar is gemaakt.

De argumenten die ik heb waarom dat de gemeente het aan mij zou "moeten" verkopen zijn in mijn ogen nl;
- de gemeente krijgt geld voor de grond
- de gemeente bespaard geld doordat ze geen onderhoud meer hoeven te plegen aan de tuin, onderhoud door de gemeente is nu nihil
- doordat de WOZ waarde stijgt ga ik meer belasting betalen
- groenstructuur zal blijven bestaan

ronald
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke afspraak precies? Het gaan overleggen? Of heb je nu een specifiek verkoopaanbod van de gemeente?
Ronald Goorts

BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2006 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een afspraak gemaakt om navraag te doen waarom het niet mogelijk is om de grond te kopen.
Ik wil graag gaan overleggen of de koop onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk is.

Zelf denk ik dat de gemeente wil dat de 3 bomen moeten blijven staan. Het zijn namelijk sierkersen en op het moment dat ik het verzoek indiende stonden deze vol in de roze bloessem terwijl de rest van de straat er nog kaal uitzag.

Ronald
Ronald Goorts

BerichtGeplaatst: di 30 mei 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo

Ik heb een gesprek gehad met de ambtenaar, deze gaf aan dat het erg belangrijk was dat het perceel groen bleef en dat ze het beheer in eigen hand wilde houden. Echter gaf hij wel toe dat het onderhoud de gemeente wel veel geld kost. Ik ben daar niet echter verder mee opgeschoten echter adviseerde hij mij wel om opnieuw een verzoek in te dienen.

De brief is in de maak.

Nu echter een andere vraag;
Is er jurisprudentie van een soort gelijk geval? ik bedoel als de ene het mag kopen dan mag de andere dat toch ook (soortgelijk gevallen natuurlijk) en waar kan ik die vinden?

Groetjes Ronald
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds