|
Auteur |
Bericht |
ryan
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 12:12 Onderwerp: Een geschil met de huisbaas |
|
|
hallo iedereen,
ik ben nieuwe hier en weet dus niet of ik mijn vraag in de juiste sectie stel maar ik zou toch graag jullie meningen en adviezen weten over het volgende:
ik woon op kamers bij een homo en het was allemaal gezellig maar hij was zogenaamd verliefd op mij en ik niet op hem en hij zei aanvankelijk dat hij de huur extra laag zou houden omdat we het gewoon gezellig hebben met zn tween totdat ik 2 dagen geleden aan de orde bracht dat ik na de zomer ging verhuizen en weer bij mijn ouders wonen in een andere stad. hij was woedend en de volgende dag kwam die op mijn werk met een tas en wilde de huissleutels hebben. om maar gene scene te schoppen in de winkel heb ik hem de sleutels gegeven, de tas aangepakt en vervolgens is die weggegaan. vervolgens belde die mij op om te zeggen dat ik voor zevenen thuis moest zijn want dan zou hij mijn kleren naar buiten gooien want hij had het zogenaamd schoongenoeg van me en dat ik van zijn woning profitieer en dat soort dingen terwijl dat helemaal niet waar was het is gewoon een verbitterde nicht die het niet aankan dat ik bij hem wegga. vervolgens kwam die ook mee dat als ik de dure kleren die ik bezit terug wil hebben (hij had blijkbaar alvorens een selectie gemaakt) dat ik dan 600 euro zou moeten dokken voor de restanten van de huur wat hij mij zogenaamd kwijtschold omdat we het zo gezellig hadden. nou speelt er ook nog het volgende.. ik had 5000 euro nodig en hij heeft dat voor mij bij de bank geleend en we hebben onderling een contact getekend dat ik hem maandelijks het aflostermijn zou overmaken en dat er anders juridische stappen ondernomen zou worden. nou heb ik er niks op tegen ik ga hem dat gewoon maandelijks afbetalen maar wat mij dwarszit is gewoon dat andere dat die 600 euro wilt voor de kleren enzo en dat ik ze anders niet terugkrijg en hij mij waarschijnlijk zal stalken en weet ik veel wat. nog even wat.. over dat wonen en de huur enzo staat er niks op papier het was gewoon mondeling afgesproken, dus er zijn nu eigenlijk twee opties die ik zou kunnen doen..
hem die 600 niet geven en die kleren maar gewoon vergeten en de eer behouden, en alles vergeten en maar gewoon per automatische incasso dat aflosgeld maandelijks naar hem toe overmaken.
of die 600 geven en de kleren ophalen en hem eigenlijk zijn zin geven. mocht ik dit beslissen, dan is het denk ik ook belangrijk om ook hiervoor een contract op te maken en erin te vermelden dat ik hem dat geld geef in ruil voor mijn eigendommen en dat we buiten de financiele schuld niks meer met elkaar te maken zouden hebben. als hij dat zou ondertekenen, zou dat dan rechtsgeldig zijn of niet?
hoe dan ook, ik heb geen verstand van dit soort zaken maar hoop dat jullie met de kennis die jullie hebben mij een beetje op weg willen helpen.alvast bedankt. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 12:21 Onderwerp: |
|
|
Als eerst welkom in de wondere wereld der RechtenForum
Afgezien van het feit dat het uiteindelijk je persoonlijke keuze zal zijn wat je zult doen en daar niets juridisch aan is, wil ik stilstaan bij je vraag:
"Als hij dat zou ondertekenen, zou dat dan rechtsgeldig zijn of niet?"
Kort gezegd: ja, dat is rechtsgeldig. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 12:30 Onderwerp: |
|
|
Ik zou die 600 mooi in mindering brengen op de lening. Betaal het per bank, en niet contant, dan heb je bewijs dat je die aflossing hebt gedaan. Als hij later gaat mekkeren daarover, heeft ie er een mooie dobber aan om uit te leggen dat dat geld voor jouw eigen kleren en zijn rancune was. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
ryan
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 12:36 Onderwerp: |
|
|
dat is inderdaad een hele slimme... maar daarbij.. ik zou dus bij het overmaken wil iets moeten vermelden van ''aflossing van een lening''.. en hij zei dat die eerst het geld wilt zien en dan pas de kleren overhandigt. dus als hij bij het zien van een afschrift leest...aflossing lening dan heeft die me natuurlijk door..
maar stel dat deze manier zou lukken en ik zou de kleren terugkrijgen en hij krijgt die 600 dan wel voor de lening en niet voor de kleren en hij komt er later achter woedend en al, heeft hij dan een schijn van kans als hij juridische stappen gaat ondernemen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 14:27 Onderwerp: |
|
|
Die kleding is toch gewoon jouw eigendom? Daar hoef jij niet nog eens voor te betalen, hoor!
Verder: hoe heb jij je huur altijd betaald? Cash? Per bank? Als je het cash hebt gegeven, dan is het heel lastig voor hem om aan te tonen dat er sprake was van huur. Bovendien: hij heeft niets te vorderen, want de afspraak met jou was dat er voor die prijs gehuurd zou worden. Aan die afspraak moet hij zich gewoon houden.
En dan nog even iets anders: als deze meneer gezellig huurpenningen heeft ontvangen, heeft hij dat dan wel netjes opgegeven aan de Belastingdienst als inkomsten???
V.w.b. de lening: natuurlijk moet je die netjes terugbetalen. En ik zou dat ook gewoon verwoorden als "aflossing lening".
Het is een rotsituatie waar je in zit, maar weet je wat: uiteindelijk waait het wel over. Echt waar! Laat je in elk geval niet chanteren, want dat gaat maar van kwaad tot erger. Misschien kun je je ouders inschakelen v.w.b. het terugeisen van je persoonlijke eigendommen. Sterkte! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ryan
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 14:44 Onderwerp: |
|
|
simone, bedankt voor je reactie. de kleding is inderdaad mijn eigendom en hij zou het gewoon terug moeten geven als je het mij vraagt. de huur heb ik overigens altijd cash betaald. de reden waarom hij mijn kleren houdt is omdat ik hem dus die 600 euro schuldig ben naar zijn mening voor huur toeslag van de maanden dat ik daar woonde waarover hij voorstelde om dat te schrappen zolang we het maar gezellig hielden met mekaar wat later erop neerkwam: geen seks met mij, dan maar het huis uit en alles terugbetalen.
aan de ene kant heb ik die 600 wel en kan ik het wel gewoon teruggeven maar hij heeft me gewoon als een hond behandeld door eerst op mijn werk met een tas te verschijnen, de sleutels te vragen en een ultimatum te stellen dat ik voor zevenen thuis moest zijn en dat ik anders me spullen op straat zou vinden. toen ik vervolgens de straat inkwam wachte die mij al op met de spullen buiten en enige wat die zei is ik hoor van je en trok de deur achter zich dicht.ik heb hem vervolgens gebeld en gezegd of die de deur even open wilde maken zodat we het gewoon uit konden praten en vervolgens ieder zn eigen weg gaan maar hij was hierop tegen en zei vanaf nu gebeurt alles telefonisch en als je je zooi wilt hebben dat wil ik eerst het geld zien. ik heb gezegd dat het gewoon mijn eigendommen zijn en dat die het gewoon terug moet geven en dat ik anders mijn ouders erbij haal en toen dreigde die met de politie en dat die aangifte zou doen van huisvredebreuk en hij heeft me zelfs gezegd dat al mocht ik dat betalen dat geld dan zou ik nog niet zelf mijn spullen bij mekaar kunnen rapen.. ''ik doe dat voor jou, jij komt nooit meer boven''.
en wat de belastingdienst enzo, niks staat opgegeven hij verhuurde het eigenlijk dus illegaal maar in zijn zieke visie zag hij het als ''samenwonen'' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 15:09 Onderwerp: |
|
|
Schakel je pa maar even in bij het terugkrijgen van je rechtmatig eigendom.
Niet betalen hoor. Dat is echt onzin.
En wat nou huisvredebreuk? Joh, jij komt toch niet binnen zonder zijn toestemming? Ggggg, mensen doen rare dingen als ze zich afgewezen voelen. Ik begrijp wel dat hij heel teleurgesteld is, maar ja, je moet dit toch maar samen even oplossen.
Wel jammer dat hij zo zo'n nare nasmaak aan een toch ongetwijfeld wel gezellige tijd geeft. Want dat is eigenlijk nog het meest zure.
Heel veel succes! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 15:23 Onderwerp: |
|
|
Om te beginnen zit die man op ieder punt fout. Hij kan je er niet van de 1 op de andere dag uitzetten. Als hij je kamer had opengebroken had je de politie kunnen inschakelen wegens huisvredebreuk. Maar goed, op dit punt ben je kennelijk akkoord gegaan.
Ik zou hem vertellen dat als hij je die kleren niet onmiddellijk teruggeeft, je bij de politie aangifte van diefstal gaat doen. En als hij zich daar niets van aantrekt, dan doe je ook gewoon aangifte. Zelfs als hij recht had op die 600 euro, had hij niet het recht om jouw kamer binnen te vallen en zich jouw kleren toe te eigenen.
Wat zijn persoonlijke reden ook mag zijn geweest om de huur laag te houden, achteraf kan hij die huur niet meer verhogen. Dat er niets op papier staat lijkt me niet veel uit te maken. Hij zal zijn claim op die 600 euro moeten kunnen bewijzen, en dat kan hij niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 27 mei 2006 20:15 Onderwerp: |
|
|
Correctie op mezelf, Ryan, want de Belastingdienst meldt het volgende op de website (over huur en eigen woning):
Quote: | Overige inkomsten
Vanaf 1 januari 2001 betaalt u geen belasting meer over de werkelijke inkomsten uit uw bezittingen, zoals rente en huur. Wel betaalt u belasting over een vast rendement van 4% over uw bezittingen min uw schulden. Ontving u echter in 2005 rente of huur die (deels) betrekking heeft op een periode vóór 1 januari 2001? Dan moet u deze inkomsten in uw aangifte over 2005 aangeven, omdat u hierover nog geen belasting heeft betaald. |
Oei, dat ik fiscaal recht gehaald heb is steeds meer een wonder
Maar goed, van al het andere trek ik geen woord terug. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 mei 2006 0:44 Onderwerp: |
|
|
Correctie op tikSimone, de passage die je quote gaat over opbrengsten van bezittingen in box 3. De eigen woning valt in box 1.
De huuropbrengsten hoeven echter niet te worden opgegeven: er bestaat een vrijstelling voor kamerverhuur, zolang de bruto-opbrengst onder een bepaald bedrag per jaar blijft (voor 2005 was dat EUR 3.821). Nu de huur hier blijkbaar laag was, zal de opbrengst wel onder dit bedrag blijven. De ontvangen huur hoeft dan dus inderdaad niet opgegeven te worden, maar om een heel andere reden.
Als de opbrengst boven de grens voor de vrijstelling ligt, valt dat deel van de woning in box 3. Dan geldt inderdaad het fictief rendement van 4%, maar bovendien: de hypotheekrente over dat deel van de woning valt ook buiten box 1, dus is niet van het inkomen aftrekbaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 28 mei 2006 8:07 Onderwerp: |
|
|
Het hangt er een beetje vanaf hoe hoog zijn huur uiteindelijk was. Hoeft maar 400 euro per maand te zijn en hij was dus wel belastingplichtig. Als ik het zo lees dan.
Verder zou ik inderdaad hem confronteren met het feit dat je aangifte gaat doen. Zoals al gezegd zit hij op ieder punt zo fout als maar kan.
Toen hij in de winkel kwam met die tas? Had je toen getuigen? Zo ja, zou ik hem dat ook even voorhouden en sta je weer wat sterker.
Wat een vervelend verhaal zo voor je zeg. Haal je ouders erbij en zorg dat je die spullen terugkrijgt en betaal vooral niet. Dat zou ik hem echt niet gunnen.
Voor wat betreft de lening, als jullie overeengekomen zijn dat dat in termijnen mag dan gewoon zo blijven doen.
En in het ergste geval zou ik met die 600 euro gewoon een partij nieuwe kleren aanschaffen en hem vertellen dat ie jouw kleren fijn in een plek mag stoppen waar de zon niet schijnt. Maar geld kreeg ie niet. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
|