|
Auteur |
Bericht |
mikkimo
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 19:31 Onderwerp: zaak waarnemer aan stellen wanneer rechts geldig?? |
|
|
een vriend van mijn vriend heeft zich onlangs aangesteld als zaakwaarnemer van mijn vriend hij had hier voor zelf een brief opgesteld en daarin ook enkele artikelen uit de wet geplaatst het zag er allemaal heel interesant uit hoor en mijn vriend heeft t papier ook onder tekend
maar nu is mijn vraag in hoeverre is dit rechtsgeldig?? kan iemand zich zomaar tot zaak waarnemer benoemen wettelijk gezien en wat voor n rechten geeft zo n briefje hem nu eigenlijk?? is t niet zo dat als iemand zaakwaarnemer wordt dit ook juridisch vastgelegd moet worden???
groeten mikkimo |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 20:29 Onderwerp: |
|
|
Vermoedelijk is met die brief een volmacht verleend in de zin van art 3:60 BW. Zoiets kan uitstekend per brief. Met zo'n volmacht kan de vriend van je vriend in naam van je vriend rechtsgeldige rechtshandelingen verrichten (bijvoorbeeld overeenkomsten aangaan) voor zover hij binnen de grenzen van die volmacht blijft.
Het zal er natuurlijk wel een beetje van afhangen wat precies in die brief staat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 21:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het zal er natuurlijk wel een beetje van afhangen wat precies in die brief staat. |
En zeker zo belangrijk of de ondertekening wel enige wilsovereenstemming in zich heeft (3:33) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 23:12 Onderwerp: |
|
|
Mikkimo, wat is de reden voor die zaakwaarneming? Kun je ons zeggen wat er precies in die brief staat?
Mij bekruipt meteen het gevoel (op grond van het initiatief van de vriend van je vriend) dat dit maar zo snel mogelijk ongedaan moet worden gemaakt. Zo'n brief (een machtiging is het eigenlijk) kan voor jouw vriend namelijk ook hele nare gevolgen hebben. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 22 mei 2006 23:53 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | (een machtiging is het eigenlijk) |
Mr. W.A.M. van Schendel schreef: | In het vaak slordige spraakgebruik van het dagelijks leven worden de termen volmacht en machtiging soms als synoniem gebruikt. Juristen en zij die dat hopen te worden behoren dat niet te doen.
Wanneer ik iemand machtiging verleen om over mijn land te lopen of om mijn boeken in te zien, verleen ik hem toestemming om dingen te doen die hij zonder die toestemming niet zou mogen doen. Er is hier geen sprake van vertegenwoordiging; gebruik van de term volmacht is onjuist (zoals het ook onjuist is een volmacht machtiging te noemen). |
(Uit: "Rechtshandeling en Overeenkomst", 4e druk, Kluwer)
 _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mikkimo
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 mei 2006 0:06 Onderwerp: |
|
|
omdat mijn vriend door omstandigheden nu even zn zaken niet zelf kan regelen heeft die vriend die brief opgesteld dat hij dus tot 1 januari 2007 al zn belangen behartigd en dus idd met gebruik van artikel 3:60 en dat alle van juridisch rechtswegen handelingen nu dus door hem worden vericht ook dat dit dus ten allertijden eerder kan worden beeindigd welke nare gevolgen kan dit voor mijn vriend hebben? die vriend zegt nu na een menings verschil met mij dat hij deze brief heeft verscheurd maar denk dat hij op t moment meer kwaad dan goed doet nu hij mn vriend zn zaken behartigd
tenslotte zijn we nog geen bal mee opgeschoten:(
groeten mikkimo |
|
|
|
 |
|