|
Auteur |
Bericht |
Mechmichael
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 14:36 Onderwerp: minderjarige risicoaansprakelijk bij internet bestelling? |
|
|
Vraag:
Indien een 15-jarige via Internet een vakantie boekt (en dat niet de bedoeling was) en uit de annulering vloeien annuleringskosten voort, kunnen de ouders dan risico-aansprakelijk gesteld worden? Kunnen de ouders hier ook tegenin gaan (nietig verklaren) en op welke grond/artikel?
Is de reisorganisator verplicht voor het aangaan van de reservering een ja/nee vraag te stellen over minimaal 18 jaar?
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 14:48 Onderwerp: |
|
|
Het uitgangspunt is nog steeds dat een minderjarige handelingsonbekwaam is, behalve wanneer hij met toestemming handelt, of het een voor zijn of haar leeftijd normale rechtshandeling betreft. (BW 1:234)
Dit betekent dat zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger de rechtshandeling kan vernietigen (BW 3:32) Vernietiging heeft terugwerkende kracht (BW 3:53)
Van annulering is dan helemaal geen sprake en de verkoper kan daarom ook zeker geen annuleringskosten in rekening brengen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 17:21 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk,
Maar indien men in de algemene voorwaarden vermeld dat hoofdboeker minimaal 18 jaar moet zijn, en men voor het aangaan van de overeenkomst akkoord dient te gaan met deze voorwaarden, is er dan een andere mogelijkheid?
Met andere woorden, hoe voorkom je hoge annuleringskosten welke voortvloeien uit reserveringen gemaakt door minderjarigen?
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 17:35 Onderwerp: |
|
|
Zie de reactie van Steven.
Het lastige met internetboekingen is, dat de reisorganisatie niet daadwerkelijk kan controleren of de boeker 18 jaar of ouder is. Dus aardig dat ze dat in de algemene voorwaarden opnemen, maar ik denk dat er ook een verantwoordelijkheid aan de kant van de aanbieder ligt in deze.
Ik zou het daarom wel redelijk vinden wanneer de reisorganisatie dit soort incidenten als "risico van het op deze manier aanbieden van het produkt" moet beschouwen. Tenminste, wanneer de ouders aangeven dat de handeling beslist zonder hun toestemming is verricht en wanneer dit ook een niet-gebruikelijke handeling voor een minderjarige is. Vgl. de busvakantie naar Salou: die kan best door een 16-jarige geboekt zijn. Een dure cruise daarentegen is weer wat anders ....
Ik weet niet in hoeverre er al wettelijke regels over zijn. Elke gek kan wel de nodige persoonsgegevens van een ander invullen via het internet en dat zou dan betekenen dat die onwetende derde aan annuleringskosten vastzit? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 17:39 Onderwerp: |
|
|
TikSimone,
In de link die je hebt geplaatst (leuke stelling overigens) staat het volgende antwoord:
"Hehe, maar in die zin is er sprake van opzettelijk handelen en kan men mogelijk alsnog aangesproken worden op grond van de onrechtmatige daad. Razz
Zie verder nog art 6:278 lid 2 die erop toe ziet dat de minderjarige geen voordeel heeft indien dit mocht bestaan. Andere mogelijkheden tegen misbruik zijn art 3:13 (misbruik bevoegdheid) en art 6:248 (R&B), al zullen dit uiterste middelen zijn."
Indien met aangeeft minimaal 18 jaar te zijn, en men is dit toch niet, is er dan sprake van opzettelijk handelen?
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 21:59 Onderwerp: |
|
|
De vraag is dus eigenlijk of een minderjarige onrechtmatig handelt door een vernietigbare rechtshandeling te verrichten.
Ik denk het niet. Als het wel zo was, dan doet dat nogal af aan de mogelijkheid om dit soort rechtshandelingen te vernietigen. De ouder van de minderjarige die vernietigt zou dan gelijk vast zitten aan een te betalen schadevergoeding.
In bijzondere gevallen zal een onrechtmatige daad natuurlijk wel mogelijk zijn, maar als hoofdregel lijkt me dat uitgesloten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 22:55 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De vraag is dus eigenlijk of een minderjarige onrechtmatig handelt door een vernietigbare rechtshandeling te verrichten.
|
Wat kan er onrechtmatig zijn aan een rechtshandeling die er niet is ? Het lijkt mij dat in een geval als dit het de verkoper is die zich ervan moet vergewissen dat de opgegeven gegevens kloppen.
De verkoper heeft rekening te houden met de mogelijkheid van niet alleen 1:234, maar ook curatele of bewind. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 23:08 Onderwerp: |
|
|
Mechmichael schreef: | Indien men aangeeft minimaal 18 jaar te zijn, en men is dit toch niet, is er dan sprake van opzettelijk handelen?
|
Als diegene daarmee voor ogen heeft dat deze in de toekomst niet gebonden is aangezien er geen overeenkomst is gesloten (deze is dan nietig), dan is er zeker sprake van opzet (vergelijk andere discussie).
Als de minderjarige lichtzinnig heeft geantwoord en niet de bedoeling had de wederpartij te benadelen lijkt het mij lastig voor de wederpartij om opzet te bewijzen. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 3:00 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | bona fides schreef: | De vraag is dus eigenlijk of een minderjarige onrechtmatig handelt door een vernietigbare rechtshandeling te verrichten.
|
Wat kan er onrechtmatig zijn aan een rechtshandeling die er niet is ? Het lijkt mij dat in een geval als dit het de verkoper is die zich ervan moet vergewissen dat de opgegeven gegevens kloppen.
De verkoper heeft rekening te houden met de mogelijkheid van niet alleen 1:234, maar ook curatele of bewind. |
Ik ben het natuurlijk met je eens, maar dat leek me de overblijvende vraag te zijn.
Natuurlijk zijn er wel omstandigheden denkbaar die het verrichten van een vernietigbare rechtshandeling onrechtmatig kan maken. Een minderjarige kan onrechtmatig handelen, dus ook in deze context. Het gaat dan natuurlijk niet om de niet-bestaande rechtshandeling die onrechtmatig is, maar om de feitelijke handeling. Maar in ieder geval bestaat er geen geschreven of ongeschreven rechtsnorm die bepaalt dat het verrichten van een vernietigbare rechtshandeling zelf al onrechtmatig is. Er moet dus een andere norm zijn die wordt geschonden.
Voor voorbeelden zie de theorieën in deze thread. Een groepje laat de minderjarige van het groepje een reis boeken, zodat "gratis" geannuleerd kan worden mocht het nodig zijn. Dat riekt naar onrechtmatigheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 8:39 Onderwerp: |
|
|
Met andere woorden,
Iemand van 15 jaar kan, als het op Internet-aankopen aankomt die normaliter niet door een 15 jarige gedaan worden, doen en laten wat hij/zij wil. Het risico ligt dus altijd bij de verkoper van het produkt. Mooie zaak.... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 9:48 Onderwerp: |
|
|
Mechmichael schreef: | Met andere woorden,
Iemand van 15 jaar kan, als het op Internet-aankopen aankomt die normaliter niet door een 15 jarige gedaan worden, doen en laten wat hij/zij wil. Het risico ligt dus altijd bij de verkoper van het produkt. Mooie zaak.... |
Hoezo 'mooie zaak' ? Die verkoper moet gewoon zijn werk doen en niet al te gemakzuchtig handelen. |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 10:04 Onderwerp: |
|
|
Maar wat is dan gemakzuchtig handelen in deze casu?
Hoe moet je dan controleren of iemand 18 jaar is wanneer er een bestelling geplaatst wordt? Een kopie van een legitimatie opvragen bij iedere bestelling?
Dat komt het gemak van een vakantie reserveren via Internet niet ten goede lijkt mij.
"Goedenmiddag, bedankt voor uw reservering. U moet nu alleen nog maar even een kopie maken van een legitimatiebewijs (u heeft vast wel een kopieermachine thuis staan) en deze even door de fax te gooien (heeft u ook vast wel staan)"
Begrijp je het probleem?
Michael |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 10:14 Onderwerp: |
|
|
Dat is het probleem dat ik al aanstipte. Overigens moet je niet vergeten dat je vaak je geboortedatum moet invoeren. Het zou redelijk eenvoudig moeten zijn een soort signalering te laten sturen naar de aanbieder dat er iets niet klopt (vergelijking van het aankruisen van het vakje dat je 18 jaar of ouder bent en dat invoerveld). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mechmichael
|
Geplaatst: do 18 mei 2006 10:20 Onderwerp: |
|
|
Maar zou een vraag zoals:
Bent u 18 jaar of ouder ja/nee en indien ja pas definitief de bestelling plaatsen de oplossing dan zijn in deze? (beetje zoals op de site van een bierbrouwerij waarbij je hetzelfde moet doen voordat je de site opkomt)
En als dat de oplossing inderdaad is, waarom deze bepaling dan niet in de algemene voorwaarden plaatsen waarmee met akkoord dient te gaan door het aanvinken van een akkoordbox?
Ik kan me haast niet voorstellen dat een internet organisatie zich hier niet tegen kan verdedigen.
Groet,
Michael |
|
|
|
 |
|