|
Auteur |
Bericht |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: di 23 mei 2006 12:12 Onderwerp: |
|
|
Ik twijfel een beetje. Artikel 7:21 geeft weliswaarde koper de mogelijkheid om te kiezen maar in artikel 7:22 wordt duidelijk gesteld dat de koper de ovk alleen kan ontbinden als de verkoper eerst de gelegenheid is gegeven te vervangen of te herstellen. Ik heb ook bij het vak consumentenrecht bijv. geleerd dat het redelijk is de verkoper iets van 2 of 3 keer te laten repareren ( als iets daarna weer stuk gaat) en dat je dan pas over mag gaan tot ontbinding. Hierdoor neig ik ernaar te zeggen dat je als koper niet zonder meer nakoming mag eisen zoals als onder 7:21a, maar dat de verkoper ook mag kiezen voor herstel. Maar dat maak je inderdaad niet uit de wettekst op... |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 23 mei 2006 12:20 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Stevenk (in een andere topic): zie 7:22 lid 4. Je kunt altijd ook 6:265 inroepen. |
Laat maar even, ik zal dit eerst verder uitwerken. Ik kom hier later graag op terug. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 mei 2006 14:46 Onderwerp: |
|
|
Nadat ik via tracktrace zag dat de aangetekende brief afgeleverd was heb ik ze weer gemaild met de vraag wanneer ik langs kon komen.
Nu sturen ze me een gedeelte van hun voorwaarden en beweren dat het niet zondermeer geretourneerd kan worden.
Ze zijn waarschijnlijk van oordeel dat hun voorwaarden boven de wet staan ? |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 11:19 Onderwerp: |
|
|
Nouja, rechtshulp dekt dit niet want het bedrag is te laat.
Dus zou ik het zelf moeten doen maar dat wordt te duur.
Nu wil de verkoper met mailtjes gaan bestoken. Foto's erbij om het iets meer gewicht te geven.
Ik heb hem al gemaild dat ik een scriptje ga schrijven dat elke 12 uur een mailtje naar hem zal sturen. Elke 24 uur komt hier een mailtje bij. Dus na een aantal dagen krijgt hij flink wat mails van mij.
Ik heb hem dus ook laten weten dat dit zal stoppen zodra ik een tijdstip te horen krijg wanneer ik de switch kan komen terugbrengen en hierbij mijn aankoopbedrag terugkrijg.
Dit is toch niet strafbaar he ? Het betreft in ieder geval geen spam maar het zijn prive mails bedoeld om mijn recht te halen.
Gaarne hoorde ik van jullie of dit strafbaar is of niet ? |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 14:37 Onderwerp: |
|
|
Nouja het lijkt me iniedergeval niet heel erg slim. Kun je niet gewoon nog een aangetekende brief sturen? |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 15:06 Onderwerp: |
|
|
Nou eigenlijk niet want dat drijft me op kosten.
Anders had ik wel een deurwaarder ingeschakeld en 'm voor de rechter gedaagd. Ik sta toch in mijn recht. Maar aangezien ik dan niet alle gemaakte kosten vergoed krijg wordt dat alleen maar duurder.
Dus het is een strafbaar iets wat ik van plan ben ?
De bedoeling is eigenlijk heel simpel. De man zal na een tijdje continu een volle mailbox hebben waardoor er dus geen plaats meer is voor nieuwe bestellingen. De man kan er heel simpel van af komen door mijn recht te erkennen en me een tijdstip sturen wanneer ik de witch terug kan brengen.
Ik zou het in ieder geval wel zeer vreemd vinden als ik daarvoor strafbaar gesteld wordt. De verkoper vraagt er namelijk zelf om. Ik heb hem meerdere malen gevraagd voor een tijdstip maar hij blijft volhouden dat ik het op kan sturen en dan wordt het nagekeken.
Hij weigert dus totaal mijn recht op ontbinding van de aankoop. En weigert dus ook om mijn aankoopbedrag terug te geven. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 16:43 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Ik heb hem al gemaild dat ik een scriptje ga schrijven dat elke 12 uur een mailtje naar hem zal sturen. Elke 24 uur komt hier een mailtje bij. Dus na een aantal dagen krijgt hij flink wat mails van mij.
Ik heb hem dus ook laten weten dat dit zal stoppen zodra ik een tijdstip te horen krijg wanneer ik de switch kan komen terugbrengen en hierbij mijn aankoopbedrag terugkrijg. |
dat je hem een mailtje hebt gestuurd is niet echt een goed idee (maar volgens mij weet je dat zelf ook wel...).
mss kun je hun algemene voorwaarden even linken of hier neer zetten om te zien wat daar in staat. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 17:04 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | De bedoeling is eigenlijk heel simpel. De man zal na een tijdje continu een volle mailbox hebben waardoor er dus geen plaats meer is voor nieuwe bestellingen. De man kan er heel simpel van af komen door mijn recht te erkennen en me een tijdstip sturen wanneer ik de witch terug kan brengen. |
Hm, heet dat niet chantage ofzo??
Quote: | Ik zou het in ieder geval wel zeer vreemd vinden als ik daarvoor strafbaar gesteld wordt. De verkoper vraagt er namelijk zelf om. |
De verkoper vraagt er helemaal niet om. Ik vind het een redenering als: iemand maakt een vervelende opmerking in de kroeg tegen me, DUS die vroeg er om een klap op zijn gezicht te krijgen.
Mij lijkt dat als je dit doet je je kansen om er in goed overleg uit te komen alleen maar minder maakt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 18:00 Onderwerp: |
|
|
Het betreft de webshop http://www.elektronica-online.nl/
Voorwaarden heb ik niet kunnen vinden. Alleen de FAQ. Die kun je bovenaan in de lijst aanklikken.
@tikSimone:
Als de verkoper mij wel de producten laat afhalen maar omdat ik geklaagd heb over zijn voorstel me niet meer aan de deur wil helpen en me dus verplicht het product op te sturen en me daarbij mailt dat producten niet zonder meer geruild of geretourneerd kunnen worden, hoe noem je dan zoiets ?
Chantage heeft volgens mij toch andere bedoelingen ?!?
De kansen om er in goed overleg uit te komen zijn al sinds het eerste mailtje van de 'baas' stuk. In het begin werd ik namelijk geholpen door ene jacq die blijkbaar alleen maar aangesteld is. Toen ik dus een beetje moe werd van het van het kastje naar de muur gestuurd worden heb ik het emailadres van de 'baas' gevraagd.
Omdat ze me tevens mailen dat het product dan opgestuurd wordt en indien defect geruild lijkt het me dat dit dus niet meer in goed overleg opgelost kan worden. Ik wil immers de switch niet meer. Ik wil gewoon mijn geld terug wat mijn recht is. De verkoper blijft dit weigeren en dwingt mij dus als ik mijn recht wil halen hoge kosten hiervoor uit te geven.
Omdat dit naar mijn mening niet de bedoeling kan zijn vraagt hij er dus in mijn ogen wel degelijk om. Hij gedraagt zich vervelend tegen mij en dus zal ik mij vervelend tegen hem gedragen.
Wat kan ik anders dan doen om mijn recht te halen zonder verdere kosten te maken ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 22:07 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Wat kan ik anders dan doen om mijn recht te halen zonder verdere kosten te maken ? |
Vriendelijk vragen, geschillencommissie, Kassa of Radar.
Rare acties gaan natuurlijk niet helpen en zullen zich eerder tegen je keren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 02 jun 2006 22:58 Onderwerp: |
|
|
bij de FAQ staat het antwoord op je vragen
Quote: | Alleen als wij een verkeerd artikel opgestuurd hebben of wanneer een artikel in de garantieperiode defect gaat dan kunt u dat natuurlijk wel terugsturen.
Stuur ons in alle gevallen eerst een berichtje en vermeld wat er precies aan de hand is.
Wij beslissen dan hoe we dit het beste kunnen afhandelen.
Als het artikel teruggestuurd kan worden ontvangt u van ons via e-mail een retour formulier.
Teruggestuurde artikelen dienen altijd te zijn voorzien van dit retourformulier en een kopie van de factuur. Retourzendingen zonder retourformulier of (copie) factuur worden niet in behandeling genomen.
Retourzendingen dienen altijd voldoende gefrankeerd te zijn. Als u ongefrankeerd verzend dan telt de PTT bijna 7 Euro méér dan het normale verzendtarief. Ongefrankeerde zendingen worden door ons dus altijd geweigerd. |
en dan nog dit stukje:
Quote: | Wat zijn jullie leveringsvoorwaarden. Bestellen
De antwoorden op de FAQ's op deze pagina zijn tevens onze leveringsvoorwaarden.
Door het plaatsen van een bestelling gaat u automatisch akkoord met onze leveringsvoorwaarden. |
Dus... de goede route bewandelen is t retourformulier invullen, kopie factuur erbij en genoeg frankeren. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: za 03 jun 2006 13:28 Onderwerp: |
|
|
Wat jij gewoon bedoelt is dat je zelf hoe dan ook je recht wilt halen, zonder tussenkomst van de rechter omdat dat te duur is. Heel begrijpelijk, alleen dat is dus eigenrichting en dat is verboden in ons land. Dus altijd gewoon op een nette en toegestane manier de verkoper erop wijzen dat hij fout zit en jij niet. Je kunt inderdaad ook ' dreigen' met consumentenprogramma's zoals Kassa of Radar. En anders gewoon naar de rechter, dat is het enige wat rest. Dat is het hele probleem met consumentengeschillen, je kunt wel recht hebben maar recht krijgen is iets anders. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: za 03 jun 2006 13:37 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het allemaal goed begrijp dan kan ik dus een winkel beginnen waar ik alleen maar goedkope spullen verkoop onder de 227 euro ( mijn rechtsbijstand begint pas boven dat bedrag) .
Vervolgens bewaar ik alle defecte producten, verkoop deze aan een nieuwe klant en stel me vervolgens vervelend op.
Eindresultaat is dus dat de klant altijd de gebeten hond is.
Ik verklaar gewoon dat het product volgens mij gewoon goed werkt en de klant kan geld uit gaan geven om zijn recht te halen.
Er van uit gaande dat de meeste mensen dan eieren voor hun geld kiezen hoef ik me dus niet al te bang te maken voor eventuele gevolgen aan mijn kant.
Feit blijft dat ik de spullen wel kon komen ophalen.
Ik zie niet in dat ik dan nu opeens maar de spullen op moet gaan sturen.
Zoals ik het zie hebben wij dus best een verrot rechtssysteem wat blijkbaar opgezet is om de rijksten te beschermen.
De rijksten mogen zich uiterst vervelend gedragen en als de benadeelde dan met gelijke munt wil terugslaan heet het ineens strafrechterlijk.
Ik zal in ieder geval ook naar kassa en radar gaan schrijven.
Ik heb hem ook al gezet op www.tweakers.net bij de shopsurvey en bij www.internetoplichting.nl
Opsturen zal ik in ieder geval niet doen.
Een stuk hierover schrijven naar het regionale dagblad mag toch ook neem ik aan of heet het dan ineens smaad ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 03 jun 2006 14:36 Onderwerp: |
|
|
Zolang je de waarheid weergeeft mag je er wel over publiceren.
Je kunt ook een brief sturen naar de Tweede Kamer of zo om te klagen dat Nederland geen goede "small claims" procedure kent.
Er is dus geen geschillencommissie waar je in dit geval terecht kunt? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: za 03 jun 2006 14:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Er is dus geen geschillencommissie waar je in dit geval terecht kunt? |
Niet dat ik weet.
Hoe kan ik daar dan achter komen ?
Ondertussen heeft een moderator van www.internetoplichting.nl aangeboden om ze nog eens aan te schrijven.
Volgens hem zou de Wet kopen op afstand hier niet van toepassing zijn omdat ik de producten fysiek heb opgehaald. Volgens mijn rechtsbijstand zou het er wel onder vallen omdat ik de producten vantevoren heb moeten bestellen.
Die brief naar de 2de kamer vind ik ook wel een heel goed idee als ik eerlijk ben. |
|
|
|
 |
|