|
Auteur |
Bericht |
techorazek
|
Geplaatst: vr 30 dec 2005 19:09 Onderwerp: zorgkosten |
|
|
Ik heb een vraag.
Ik betaal na een scheiding voor mijn zoon van bijna 19 de nieuwe zorgverzekering.
Nu blijkt dat hij de zorgpremie heeft terug gevraagd.
Kan dit,mag dit.
Heb ik daar geen recht op.
Mag ik dit van de allimentatie afhalen.
Wie weet wat. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 8:54 Onderwerp: |
|
|
Hoe bedoelt u de zorgpremie "teruggevraagd"?
Als u refereert aan de zorgtoeslag dan heeft u daar in beginsel geen zeggenschap over, deze wordt verschaft aan eenieder die daar recht op heeft en deze heeft aangevraagd.
Als uw zoon een uitkering op basis van de ziektewet zou ontvangen zou u ten aanzien daarvan (gezien het feit dat uw zoon meerderjarig is) ook geen rechten kunnen doen gelden. (Bij een minderjarig kind strikte genomen ook niet, maar dat is irrelevant) _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 9:54 Onderwerp: Re: zorgkosten |
|
|
techorazek schreef: | Ik heb een vraag.
Ik betaal na een scheiding voor mijn zoon van bijna 19 de nieuwe zorgverzekering.
Nu blijkt dat hij de zorgpremie heeft terug gevraagd.
Kan dit,mag dit.
Heb ik daar geen recht op.
Mag ik dit van de allimentatie afhalen.
Wie weet wat. |
Wanneer je specifiek de premie voor de basisverzekering betaalt, dan vind ik het zeer goed verdedigbaar dat de zorgtoeslag in mindering wordt gebracht op de alimentatie; die zorgtoeslag is tenslotte een vergoeding *specifiek* voor die premie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 10:08 Onderwerp: |
|
|
Ik heb helaas nog geen personen- en familierecht gehad, dus erg veel weet ik er niet van.
Maar: bedoel je met dat hij de zorgpremie heeft teruggevraagd dat hij de maandelijkse premie van de verzekering heeft teruggevraagd? Is hij dan elders (bijv. via je ex-partner) tegen ziektekosten verzekerd??? Anders lijkt me dit riskant voor jou wanneer hem iets gebeurt. De medische kosten moeten immers wel voldaan worden.
V.w.b. de vraag of je dit van de alimentatie mag afhouden: het lijkt me dat dit niet zomaar kan. De alimentatie is gebaseerd op de kosten van levensonderhoud voor je zoon. Wanneer bijvoorbeeld dat geld aan kroketjes in plaats van kleding wordt besteed zou dat verder niet moeten uitmaken. De alimentatie is formeel vastgesteld, dus het lijkt me dat je het bedrag niet zomaar kunt veranderen. Wel zou je herziening van het bedrag aan kunnen vragen of in goed overleg met je ex-partner misschien anders overeen kunnen komen (leg dit dan wel even in een brief die door beiden ondertekend is vast, zodat instemming blijkt). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 10:39 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Ik heb helaas nog geen personen- en familierecht gehad, dus erg veel weet ik er niet van.
Maar: bedoel je met dat hij de zorgpremie heeft teruggevraagd dat hij de maandelijkse premie van de verzekering heeft teruggevraagd? Is hij dan elders (bijv. via je ex-partner) tegen ziektekosten verzekerd??? Anders lijkt me dit riskant voor jou wanneer hem iets gebeurt. De medische kosten moeten immers wel voldaan worden.
|
Ik neem aan dat 'ie bedoelt dat er zorgtoeslag aangevraagd is.
Als het zo is als jij zegt, dan is het makkelijk, dan is het de verzekeraar die aan de verkeerde persoon terugbetaalt. |
|
|
|
 |
techorazek
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 12:25 Onderwerp: |
|
|
Ja dat klopt .
Ik betaal de volledige premie voor hem en hij krijgt van de belasting dat geld terug.
Vandaar mijn vraag
Bedankt allemaal |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: za 31 dec 2005 12:35 Onderwerp: |
|
|
techorazek schreef: | Ja dat klopt .
Ik betaal de volledige premie voor hem en hij krijgt van de belasting dat geld terug.
Vandaar mijn vraag
Bedankt allemaal |
In dat geval zou ik het geld op de alimentatie inhouden, want het die zorgtoeslag is direct aan de door jou betaalde premie gerelateerd. |
|
|
|
 |
techorazek
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 16:17 Onderwerp: betalen zorgpremie ziekenfonds en terugvangen zorgpremie |
|
|
Wie kan me hierin antwoord geven.
Mijn vriend betaald de ziekenfonds voor zijn zoon van 19.
Nu blijkt dat de jongen zelf zijn zorgpremie terug krijgt van de belasting.
Wie heeft er nu recht op de premie de vader die de ziektekostenverzekering betaald of de zoon
Deze jongen krijgt buiten de betaling van de premie ook gewoon kinderallimentatie
Help |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 16:40 Onderwerp: Re: betalen zorgpremie ziekenfonds en terugvangen zorgpremie |
|
|
techorazek schreef: | Wie kan me hierin antwoord geven.
Mijn vriend betaald de ziekenfonds voor zijn zoon van 19.
Nu blijkt dat de jongen zelf zijn zorgpremie terug krijgt van de belasting.
Wie heeft er nu recht op de premie de vader die de ziektekostenverzekering betaald of de zoon
|
vader |
|
|
|
 |
techorazek
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 17:10 Onderwerp: |
|
|
JA dat hoop ik ook maar voorlopig ligt hier weer een brief van de advokaat.
onze advokaat zei de premie van de allimentatie af te trekken maar wordt weer gedreigt met een deurwaarder.
Ik wil om nog meer gezeur te voorkomen gewoon betalen maar heb zelf al voor mijn vriend meer dan 10.000 euro betaald omdat hij steeds in zijn ongelijk werdt gesteld.
De kosten worden steeds maar hoger
Wat zou een rechter hier op oordelen
inderdaad de vader er recht op of de jongen
Het gaat maar om 34 euro per maand maar volgens mij is diegene die de premie betaald ook diegene die recht heeft op de zorgtoeslag
ik weet het niet meer |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 18:47 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat degene die de zorgtoeslag ontvangt in beginsel de premie zelf moet betalen.
Wellicht staan er andere afspraken hierover op papier?
Verder is de zorgtoeslag niet dekkend, dus kan het probleem er ook in zitten dat vader het verschil dient te betalen, maar niet de volle mep?
En, hoezo meer dan 10.000 euro betaald voor vriend? Klinkt zo op het eerste gezicht niet echt handig.
P.S. Kick richting rechtshulp aub? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
techorazek
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 19:42 Onderwerp: |
|
|
Ja ik weet het maar ja ik hou van hem wat moet je dan he
Maar hij is door de rechter al veroordeeld voor 600 ex en 300 jongen en dan ook nog de zorgverzekering van 120 euro.
Hij kan niet eens zijn vaste lasten betalen laat staan de dingen die zij eist en ook krijgt.
Dus ja dan moet je wel he
Maar we hadden de zorgtoeslag van zijn allimentatie afgehaald want we dachten dat de zorgbetalende daar recht op had maar nu kreeg ik weer een brief met dreiging deurwaarder en de kosten worden steeds duurde |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
|
Geplaatst: do 11 mei 2006 20:11 Onderwerp: |
|
|
Onderwerp hernoemd, samengevoegd met een eerder geplaatst onderwerp (inclusief reacties) en verplaatst naar 'Rechtshulp'. |
|
|
|
 |
Juul
|
Geplaatst: zo 14 mei 2006 20:57 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet die jongen van 19 gewoon zijn eigen zorgverzekering afsluiten...
Iedereen vanaf 18 moet dat doen. _________________ Si vis amari, ama!
Verander het verleden, begin vandaag!
Kusje, Juul |
|
|
|
 |
|