Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 19 dec 2025 21:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuw Contract ingedeeld andere functiegroep
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Trui

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 03 nov 2007 23:07    Onderwerp: Nieuw Contract ingedeeld andere functiegroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje over een situatie waar ik in ben beland.

Werk bij een thuiszorginstelling 20 uur pw (tijdelijk contract)
Voor de (huishoudelijke) werkzaamheden ben ik ingedeeld in de functiewaarderingsgroep 15.

Nu loopt mijn contract af.
De organisatie zegt het volgende.

Vanwege onzekere toekomst door WMO willen ze geen vast contract aanbieden.
Een nieuw contract kan eveneens niet aansluitend omdat dit het tweede contract is. (vorige jaar contract gekregen voor 1 maand waarna een aanvulling volgde voor een jaar)
Als een derde contract zou worden gegeven betekend dat dat ik in vaste dienst zou komen en dat wil men vanwege onzekerheden niet.

Hun voorstel is dat ik een maand (31 dagen) op papier in dienst ga bij een collegaorganisatie en daarna een nieuw contract bij de huidige instelling krijg voor een half jaar.

De functiewaarderingsgroep waarin ik terecht kom is een groep lager als nu (FWG10) omdat ook de prijzen onderdruk schijnen te staan.

Vergeleken met collega´s die in vaste dienst zijn en hetzelfde werk doen ga ik op deze wijze ongeveer 15% achteruit volgend jaar.

Ik voel deze situatie als discriminerend aan maar heb niet veel keuze.
Als ik negatief ga reageren bieden ze me natuurlijk geen contract meer aan.

Is een voorstel om een maand bij een ander bedrijf (alleen op papier) en dus wel voor mij dezelfde werkplaatsen en werkomgeving, wel legaal????

Heeft iemand idee hoe ik toch voor het zelfde salaris verder kan gaan???
Hoe ik het aan moet pakken om dus werk en salris te behouden??

Ik hoor graag wat tips.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 0:11    Onderwerp: Re: Nieuw Contract ingedeeld andere functiegroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de instelling je vertelt klopt volgens mij niet.

Trui schreef:
Een nieuw contract kan eveneens niet aansluitend omdat dit het tweede contract is. (vorige jaar contract gekregen voor 1 maand waarna een aanvulling volgde voor een jaar)
Als een derde contract zou worden gegeven betekend dat dat ik in vaste dienst zou komen en dat wil men vanwege onzekerheden niet.

Pas het vierde opvolgende contract is vast (art. 7:668a BW).

Het is niet geheel ondenkbaar dat van deze regel in je arbeidsovereenkomst of CAO is afgeweken, maar erg waarschijnlijk lijkt me dit niet.

Quote:
Hun voorstel is dat ik een maand (31 dagen) op papier in dienst ga bij een collegaorganisatie en daarna een nieuw contract bij de huidige instelling krijg voor een half jaar.

Klopt ook niet. Er moet minstens drie maanden tussen opvolgende contracten zitten om de "keten" van art. 7:668a BW te doorbreken.

Quote:
De functiewaarderingsgroep waarin ik terecht kom is een groep lager als nu (FWG10) omdat ook de prijzen onderdruk schijnen te staan.

Vergeleken met collega´s die in vaste dienst zijn en hetzelfde werk doen ga ik op deze wijze ongeveer 15% achteruit volgend jaar.

Ik voel deze situatie als discriminerend aan maar heb niet veel keuze.

Ben ik met je eens. Jij hebt gewoon recht op hetzelfde salaris als collega's die qua ervaring en soort werk vergelijkbaar zijn met jou.

Quote:
Als ik negatief ga reageren bieden ze me natuurlijk geen contract meer aan.

In principe is je werkgever niet verplicht om een tijdelijk contract te verlengen (art. 7:649 BW).

Quote:
Is een voorstel om een maand bij een ander bedrijf (alleen op papier) en dus wel voor mij dezelfde werkplaatsen en werkomgeving, wel legaal????

Of het echt illegaal is in de zin van fraude of iets dergelijks kan ik niet beoordelen. Dat hangt af van de precieze constructie. Maar het lijkt mij in ieder geval geen constructie waarmee een werkgever om een bepaling als art. 7:668a BW heen kan werken. Alleen speelt die bepaling voor zover ik kan zien op het moment toch al geen rol.

Quote:
Heeft iemand idee hoe ik toch voor het zelfde salaris verder kan gaan???
Hoe ik het aan moet pakken om dus werk en salris te behouden??

Als je nog niet aangesloten bent bij een vakbond, zou je daarmee kunnen beginnen.

In theorie zou je volgens mij nu kunnen tekenen en later - desnoods via de rechter - uitbetaling van het salaris waarop je recht hebt vorderen. Je kunt ook de Commissie Gelijke Behandeling om een oordeel vragen (art. 7:649 lid 4 BW). Dat is wat eenvoudiger dan naar de rechter stappen.

Een andere mogelijkheid is om nu gewoon voet bij stuk te houden en daarbij te wijzen op je rechten. In ieder geval zou de instelling eerst eens moeten uitleggen waarom je niet nog één tijdelijk contract kunt krijgen (want normaal gesproken is pas het vierde vast, zie boven). Verder kun je erop wijzen dat een werkgever niet mag discrimineren, bijv. qua salaris, tussen werknemers met een vast en werknemers met een tijdelijk contract. Daarnaast is het nogal merkwaardig om je in een lagere functiewaarderingsgroep te plaatsen als je hetzelfde werk blijft doen. De werkgever zal moeten begrijpen dat hij daar voor de rechter nooit mee weg kan komen.

Probeer het aanbod van de werkgever zo veel mogelijk op papier te krijgen. De suggestie dat je ermee naar de rechter zult stappen kan in het uiterste geval wellicht helpen. (Want je lijkt me zeker niet kansloos als de werkgever weigert te verlengen vanwege jouw weigering om in te stemmen met dit voorstel.)

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 04 nov 2007 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoorden en visie.

Het is een bevestiging van mijn gevoel.
Ben geen lid van de vakbond maar overweeg dit wel.
Of het allemaal zin gaat hebben weet ik ook niet omdat men nu een contract wil aanbieden voor een half jaar.
Daarna heb ik dan toch geen schijn van kans meer.
Het gvoel van onrecht aangedaan worden en beseffen dat dit waarschijnlijk regelmatig wordt toegepast geeft me de aansporing om dit aan te kaarten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2007 2:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beste wat je in dit geval kunt doen is om te beginnen je CAO lezen om te kijken in hoeverre die afwijkt van artikel 7:668a BW. CAO's kennen vaak afwijkende bepalingen en meestal ten voordele van de werkgever.

Maar, als de CAO conform artikel 7:668a is moet je nu je mond houden en akkoord gaan. Je krijgt dan nu je 3e contract bij een zusterorganisatie (die voor je werk geacht kan worden dezelfde werkgever te zijn) en je halfjaarcontract dat daar dan op zou volgen is vast. En dan doe je je mond open. Twisted Evil
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds