|
Auteur |
Bericht |
MariskaHuissen
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 mrt 2006 15:43 Onderwerp: overtreding op de Privacy wet??? |
|
|
Om te beginnen, ik heb niks te maken met rechten of een rechtenstudie, ik ben werkzaam in een Technische Groothandel en sinds kort zijn we hier een OR gestart. Binnen de OR hebben we vandaag een vraagstuk binnen gekregen waarvan we niet helemaal weten wat we daar mee moeten.
De situatie is als volgt, we hebben een reglement betreffende het gebruik van internet/pc voor prive doeleinden tijdens werktijd. 1 bepaalde werknemer is tijdens zijn pauze gefotografeerd met een mobiele telefoon door een andere manager dan zijn directe leidinggevende toen deze werknemer in zijn niet officiele pauze met een aantal collega's vanuit zijn prive-mailbox een filmpje aan het kijken was.
Deze manager heeft de foto laten zien aan de direct leidinggevende van de persoon in kwestie.
Deze situatie betreft voor ons als OR 2 zaken, de eerste is of de werknemer in overtreding was van het PC-gebruik reglement, maar dat is iets dat niet beantwoord hoeft te worden in dit forum, kunnen we alleen intern doen.
Maar de 2e zaak is eigenlijk de vraag of het juridisch verantwoord is dat er een foto van deze werknemer is gemaakt, en dat deze, zonder zijn medeweten dus laat staan toestemming aan anderen is laten zien.
Nogmaals, ik weet helemaal niks van de wetgeving af, vandaar misschien een beetje een onduidelijk verhaal. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?
Alvast bedankt!!! |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 27 apr 2006 17:39 Onderwerp: |
|
|
Het maken van een foto kun je zonder problemen doen. Je maakt hiermee geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van deze medewerkers. Bij dergelijke puur zakelijke betrekkingen hoef je niet aan te geven dat je die opneemt. Dit ligt anders bij noemenswaardigheden in de privesfeer. (soort van citaat van de heer Suijkerbuijk, eens kijken of dit ongestraft blijft) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 27 apr 2006 21:02 Onderwerp: |
|
|
Nou, dat is voor mij zo duidelijk nog niet. Werknemers mogen bijvoorbeeld niet zonder het te weten gefilmd worden. Verder is het niet zo dat je op de werkvloer opeens verder geen rechten meer hebt. Een manager mag een werknemer niet slaan, want dan maakt hij inbreuk op diens lichamelijke integriteit. Mag een manager een werknemer dan wel ongevraagd fotograferen en de foto tegen hem gebruiken, daarmee inbreuk makend op diens portretrecht?
Dat het om een groep collega's gaat maakt misschien wel een verschil. Een enkele collega die zich onbespied waant met een mobiele telefoon om het hoekje van de deur fotograferen is voor mij gewoon een inbreuk op zijn persoonlijke levensfeer (en portretrecht).
Wat betreft het internetgebruik... strikt genomen zal het wel tegen de regeling zijn, maar als het een enkel filmpje is dat niet bovenmatig belastend is voor het bedrijfsnetwerk zou ik het zelf gelijk stellen met bijvoorbeeld het bladeren door een tijdschrift dat iemand van huis heeft meegekomen. Is dat groepje collega's daar de hele dag mee bezig, of is het materiaal ongepast voor de werkomgeving, dan zit men zonder meer fout. Maar als het een onschuldig grapje is en de ernst van het vergrijp materieel te vergelijken is met het onder werktijd turen door het raam, vind ik persoonlijk een sanctie wat ver gaan. (Ik ga ervan uit dat er geen cultuur is van elkaar filmpjes toesturen.) Maar goed, dit vroeg je niet, en de meningen op dit punt zullen van persoon tot persoon verschillen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|