|
|
| Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 19:28 Onderwerp: Orde van Advocaten gaat meer lobbyen in Tweede Kamer |
|
|
Geen idee of dit de goede plek is, maar hier komt het.
| Quote: | Orde van Advocaten gaat meer lobbyen in Tweede Kamer
Van onze redacteur
De Nederlandse Orde van Advocaten wil haar contacten met Kamerleden gaan intensiveren. Nu de advocatuur onder politieke druk staat, is daar ook alle reden toe.
De versterking van de lobby wordt aangekondigd in het jaarverslag van de Orde over 2005. Maandag wordt eindelijk het rapport van de commissie Advocatuur gepresenteerd, waarin wordt geadviseerd over de rol en positie van advocaten in het Nederlandse rechtssysteem. Vervolgens zal de beraadslaging in het parlement plaatsvinden.
Die discussie zal wellicht grote gevolgen hebben voor de toekomst van de advocatuur. Zo zal gesproken worden over de organisatie van de Orde, de inrichting van het klacht- en tuchtrecht en de kwaliteit en integriteit van de advocatuur. Ook het omstreden procesmonopolie, de regel dat alleen advocaten mogen procederen, zal aan bod komen.
Met het oog op de politieke besluitvorming rond deze onderwerpen heeft de Orde zich intensiever gericht op het leggen van contacten met Kamerleden. De beroepsorganisatie laat zich bovendien sinds kort bijstaan door een lobbyist.
Maar ook van andere kanten ontstond in 2005 discussie over de positie van de advocatuur. Brussel laat zich meer en meer gelden ten aanzien van advocaten, en ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft de balie in het vizier. De NMa bekijkt momenteel of de interne regelgeving van de Orde niet in strijd is met het mededingingsrecht. 'Men heeft het over ons,' vat Algemeen Deken Els Unger de discussies in het afgelopen jaar samen, met gevoel voor understatement.
In de aanloop naar het rapport van de commissie Advocatuur liet de Orde in 2005 regelmatig zien dat ze heel goed zelf in staat is de kwaliteit en integriteit van haar leden te bewaken. Zo werden gedragsregels aangescherpt en ging de beroepsorganisatie zelf toezicht houden op de naleving van antiwitwaswetgeving door advocaten.
In het jaarverslag neemt de Orde ook stelling tegen het beeld dat advocaten op grote schaal betrokken zouden zijn bij georganiseerde misdaad. In verschillende onderzoeken en publicaties in de media dook deze suggestie het afgelopen jaar op. Volgens de Orde steunt dit beeld niet op harde gegevens. Daarbij geeft de beroepsorganisatie aan hard op te zullen treden tegen leden die zich bewust met criminaliteit inlaten. |
| Quote: | | Staatscourant nr. 78 van 21 april 2006 |
_________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 23:29 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het leuker als je stukjes plaatst waar je zelf ook je eigen commentaar op geeft? Dan kunnen anderen daar op schieten, en schiet jij weer terug, en ontstaat met wat geluk een leuke discussie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen probeer ik ook een eigen inbreng te geven, maar wegens extreme drukte op het moment schiet ik in tijd tekort. Een artikel plakken en plaatsen lukt nog net .
In de nabije toekomst zal mijn inbreng van meer persoonlijke aard gaan zijn.
Als het plaatsen van dergelijke artikelen niet of nauwelijks op prijs wordt gesteld dan hoor ik dat graag, zodat ik maatregelen kan treffen als dat nodig is.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: ma 24 apr 2006 23:47 Onderwerp: Re: Orde van Advocaten gaat meer lobbyen in Tweede Kamer |
|
|
| Gwenny schreef: | Geen idee of dit de goede plek is, maar hier komt het.
Ook het omstreden procesmonopolie, de regel dat alleen advocaten mogen procederen, zal aan bod komen.
| Mooi zo, deels weg daarmee wat mij betreft.  |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 25 apr 2006 0:27 Onderwerp: |
|
|
| Gwenny schreef: | | Als het plaatsen van dergelijke artikelen niet of nauwelijks op prijs wordt gesteld dan hoor ik dat graag, zodat ik maatregelen kan treffen als dat nodig is. |
Ipv een nieuw onderwerp per artikel uit de staatscourant suggereer ik een Knipselkrant thread in de Lounge rubriek  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|