Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 7:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mondelinge arbeidsovereenkomst ontbinden?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thijs79

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 14:24    Onderwerp: Mondelinge arbeidsovereenkomst ontbinden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriendin van me zou a.s. maandag gaan beginnen bij een school als leerkracht. Nu heeft ze te horen gekregen dat ze bij een andere instelling ook mag beginnen (betere baan). Nu kiest ze uiteraard voor het laatste.
Dit kwam als een redelijke 'schok' voor de school die allerlei voorbereiding voor haar komst getroffen hadden en nu met een ernstig tekort aan leerkrachten zit op korte termijn. Ze zullen waarschijnlijk gaan proberen haar aan de afspraak te houden.
Het enige wat zij heeft opgestuurd zijn werknemersgegevens (adres, kopie paspoort, kopie diploma's etc). Er is nog geen sprake van een acte van benoeming, wat volgens mij niets anders is dan een arbeidscontract in het onderwijs.
Er is sprake van een modelinge overeenkomst. Zij zou a.s. maandag starten met 'meelopen', lesgeven dus. Echter zijn er nog geen afspraken over salaris. Deze staan wel in de CAO vastgelegd, maar dit is nog niet besproken.

Staat zij in haar recht als ze niet komt opdagen maandag? Weet iemand hier meer over?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 14:36    Onderwerp: Re: Mondelinge arbeidsovereenkomst ontbinden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

thijs79 schreef:
Een vriendin van me zou a.s. maandag gaan beginnen bij een school als leerkracht. Nu heeft ze te horen gekregen dat ze bij een andere instelling ook mag beginnen (betere baan). Nu kiest ze uiteraard voor het laatste.
Dit kwam als een redelijke 'schok' voor de school die allerlei voorbereiding voor haar komst getroffen hadden en nu met een ernstig tekort aan leerkrachten zit op korte termijn. Ze zullen waarschijnlijk gaan proberen haar aan de afspraak te houden.
Het enige wat zij heeft opgestuurd zijn werknemersgegevens (adres, kopie paspoort, kopie diploma's etc). Er is nog geen sprake van een acte van benoeming, wat volgens mij niets anders is dan een arbeidscontract in het onderwijs.
Er is sprake van een modelinge overeenkomst. Zij zou a.s. maandag starten met 'meelopen', lesgeven dus. Echter zijn er nog geen afspraken over salaris. Deze staan wel in de CAO vastgelegd, maar dit is nog niet besproken.

Staat zij in haar recht als ze niet komt opdagen maandag? Weet iemand hier meer over?

Hé, hier is je verhaal iets anders dan op Fok! Smile

Mijn idee: er is geen proeftijd (want die moet schriftelijk overeengekomen zijn) en daarom zal ze, zeker gezien het maatschappelijk belang etc, zich in principe aan de overeenkomst moeten houden.
Bekijk de homepage
thijs79

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha kleine wereld Very Happy

Maatschappelijk belang? Die had ik nog niet gehoord. Maar ja dat zou betekenen dat ze na 1 maand op kan stappen. Daar wordt ook niemand beter van.

Overigens; er is nog geen arbeidscontract dus dan zou ze kunnen eisen dat er een proeftijd in wordt opgenomen en vervolgens direct na tekenen op kunnen stappen. Confused

De CAO besluit dat het tekenen van de akte van benoeming de laatste stap is in de solicitatieprocedure. Dit is nog niet gebeurd en dus is de procedure nog niet afgelopen lijkt me. In die zin kan ze er ook nog onderuit volgens mij.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er is nog geen sprake van een acte van benoeming, wat volgens mij niets anders is dan een arbeidscontract in het onderwijs.

Aandacht! Belangrijk punt!
Een akte van aanstelling wijst op ambtenarenrecht. Daarbij komt de arbeidsverhouding feitelijk pas tot stand met de akte van aanstelling (een besluit).

Iemand die ambtenarenrecht heeft gevolgd die weet of daar iets mee te doen valt?
thijs79

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://agenda.recht.nl/arbeidsrecht/

Volgens deze site is op bijzonder onderwijs het arbeidsovereenkomstenrecht van toepassing.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
Er is nog geen sprake van een acte van benoeming, wat volgens mij niets anders is dan een arbeidscontract in het onderwijs.

Aandacht! Belangrijk punt!
Een akte van aanstelling wijst op ambtenarenrecht. Daarbij komt de arbeidsverhouding feitelijk pas tot stand met de akte van aanstelling (een besluit).

De mondelinge afspraak is dus een heuse bevoegdhedenovereenkomst Smile.

Wat ermee te doen weet ik niet precies. Hoe werkt het als je tegen je zin wordt benoemd? Bezwaar aantekenen en ex 8:81 Awb een voorlopige voorziening vragen?

Toch even de lijn doortrekken: de mondelinge overeenkomst houdt in dat de school je vriendin zal benoemen, en je vriendin afziet van haar recht om tegen die beschikking bezwaar aan te tekenen. Nu ze heeft aangekondigd voor een andere baan te kiezen is dat op te vatten als een mededeling dat ze de overeenkomst niet zal nakomen. Dus toch sprake van contractbreuk.

Geen idee of dit de juiste kijk is. In ieder geval is het geen antwoord op de vraag.
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 23 mrt 2006 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

thijs79 schreef:
http://agenda.recht.nl/arbeidsrecht/

Volgens deze site is op bijzonder onderwijs het arbeidsovereenkomstenrecht van toepassing.

Klopt, alleen op openbare scholen ben je als leerkracht 'ambtenaar' en geldt dus het ambtenarenrecht, mét een eenzijdige akte van benoeming. In het bijzonder onderwijs geldt het 'gewone' arbeidsrecht en is dus sprake van een arbeidsovereenkomst, die dus door beiden moet zijn ondertekend/bevestigd.
Die mondelinge toezegging maakt het moeilijk, in feite heeft ze de baan dus wel aanvaard. Hoe reageren ze als ze gewoon zegt niet te komen? IN principe is je vriendin dan namelijk schadeplichtig omdat ze opzegt zonder de opzegtermijn (in dit geval een maand, tenzij er iets anders in de CAO staat) in acht te nemen. Dat zou betekenen dat ze 1 maandsalaris moet betalen, mits de school daartoe een vordering instelt natuurlijk. Wie weet beseffen ze niet dat dat mogelijk is?

torilion

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo uit het blote hoofd zou ik in dit (niet eenvoudige) geval vermoeden dat de 'normale regels' omtrent de precontractuele fase gelden, vgl. Plas/Valburg. Typisch gevalletje fase 3, zodat er schadeplichtigheid kan zijn, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de concreet gemaakte kosten en geleden/ te lijden schade. Wel is het zo dat werknemers in het algemeen meer mogen dan werkgevers van rechters en dat dit uitkomst kan bieden.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 apr 2006 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als we even wegdenken dat het om een aanstelling als ambtenaar gaat, dan kun je zeggen dat er mondeling een arbeidsoverenkomst is afgesloten. Zoals StevenK eerder opmerkte is er dan geen proeftijd overeengekomen (want dat moet schriftelijk). Dus de werkneemster zou een maand aan de baan vastzitten.

Maar dit is wel een beetje vreemd, want hoe gaat het meestal: je komt mondeling tot een overeenkomst, en een week of 2 later teken je een keer een contract. In dat contract wordt dan vrijwel altijd een proeftijd vastgelegd. Het is niet aannemelijk dat de werknemer dan veel kans maakt als hij weigert het contract te ondertekenen en aanvoert dat er al een mondelinge arbeidsovereenkomst is gesloten, zonder proeftijd. Dan zou een beetje handige werknemer altijd onder de proeftijd uitkomen (die per slot van rekening meestal in het nadeel van de werknemer is, uitzonderingen als we hier hebben daargelaten).

Mijns inziens moet de conclusie zijn dat de mondelinge afspraak geen arbeidsovereenkomst inhoudt. Ik kan me zelfs moeilijk voorstellen dat het om fase 3 van Plas/Valburg gaat, want dan zou de werknemer niet meer zonder schadeplichtig te worden mogen weigeren het contract te tekenen. Feitelijk is hij dan gebonden door een arbeidsovereenkomst met proeftijd, zonder dat die proeftijd schriftelijk is overeengekomen. Andersom is het ook niet goed houdbaar om te stellen dat in deze fase de werkgever schadeplichtig is als deze niet akkoord gaat met een arbeidscontract zonder proeftijd.

Ik denk daarom dat de werkneemster zonder problemen onder haar mondeline toezegging uit moet kunnen. Helemaal als een proeftijd in die sector gebruikelijk is.
Lincoln51

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een "normale" arbeidsovereenkomst is bij een overeenkomst voor bepaalde tijd een minimale proeftijd van 1 maand verplicht en bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd een minimale proeftijd van 2 maanden. Tijdens de proeftijd, dus ook voor aanvang, kan zonder opgaaf van redenen wederzijds de overeenkomst ontbonden worden.
Tottie

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep dat lijkt mij ook.

Daarenboven, volgens mij is er helemaal geen overeenkomst tot stand gekomen. Een overeenkomst moet voldoen aan de "bepaalbaarheidseis" (art. 6:227). Dat wil zeggen: de wederzijdse kernprestaties moeten bepaalbaar zijn. Welnu, zolang het salaris nog niet is afgesproken is er geen overeenkomst, dunkt me. Maar goed, dit is niet echt mijn gebied Wink.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een "normale" arbeidsovereenkomst is bij een overeenkomst voor bepaalde tijd een minimale proeftijd van 1 maand verplicht en bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd een minimale proeftijd van 2 maanden.

Lees inplaats van "minimaal" "maximaal" en inplaats van "verplicht" "mogelijk", en het klopt bijna.
Bij een contract voor bepaalde tijd voor 2 jaar of langer kan ook een proeftijd van 2 maanden worden overeengekomen, en ook bij een kortere overeenkomst voor bepaalde tijd mits de CAO daarin voorziet.
Ook geld een proeftijd alleen als deze schriftelijk is overeengekomen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tottie schreef:
Jep dat lijkt mij ook.

Daarenboven, volgens mij is er helemaal geen overeenkomst tot stand gekomen. Een overeenkomst moet voldoen aan de "bepaalbaarheidseis" (art. 6:227). Dat wil zeggen: de wederzijdse kernprestaties moeten bepaalbaar zijn. Welnu, zolang het salaris nog niet is afgesproken is er geen overeenkomst, dunkt me. Maar goed, dit is niet echt mijn gebied Wink.

Je kunt iets geldig kopen zonder een koopprijs af te spreken. Je kunt zeker een arbeidsovereenkomst aangaan als het salaris in de CAO is vastgelegd.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je kunt iets geldig kopen zonder een koopprijs af te spreken

Jep

Dat komt omdat het BW dit gat opvult (7:4 BW). Zonder deze bepaling zou een koopovereenkomst waarbij de partijen geen prijs zijn overeenkomen niet bepaalbaar zijn. Er zou dus geen overeenkomst zijn.

Ik zie nu dat er een dergelijke bepaling bestaat mbt het arbeidsrecht (7:618 BW).

Laatst aangepast door Tottie op do 27 apr 2006 0:54, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder 7:4 BW zou ongetwijfeld de redelijkheid en billijkheid dit gat op precies dezelfde wijze opvullen. Het gebeurt namelijk veel te vaak dat een koop wordt afgesloten zonder dat er een prijs is afgesproken om zo'n koop niet geldig te laten zijn. (Het zou me niet verbazen als de regel van 7:4 BW letterlijk uit de jurisprudentie over het oude BW komt, maar of dat zo is weet ik niet.)

In ieder geval zou bij deze aanstelling het salaris volgens de CAO gelden, daarvoor is art 7:618 BW noch de redelijkheid en billijkheid nodig (afgezien van het feit dat die artikelen slechts analoog van toepassing kunnen zijn).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds