Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 16:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advies gevraagd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Moniek1608

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 20:39    Onderwerp: Advies gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik ben Moniek, ik zit met een aantal vragen en misschien weet iemand van dit forum hier wel een antwoord op. ik zal eerst een situatieschets geven:

In 2003 hebben wij aan een nicht en haar toenmalige man een bedrag van in totaal €4800 geleend omdat zij anders met de kinderen op straat zou worden gezet. Wij hebben toendertijd te snel en vanuit emoties gehandeld want na 3 maanden bleek dat zij gingen scheiden. De schuld die ze bij ons hadden zouden ze opdelen en ieder hun deel terugbetalen. Ook als het huis verkocht zou worden zouden wij al een deel terug krijgen, het huis is echter met verlies verkocht doordat zij ook op andere plaatsen schulden hadden/hebben. Tot nu toe heeft meneer 450 euro betaald en mevrouw slechts 100 €!!! We zij nu 3 jaar verder en we krijgen gewoon niets meer terugbetaald!
We hebben wel een handtekening van deze 2 personen maar niet op een wettig formulier, het betreft een formulier dat wij zelf op hebben gesteld, we hebben al herhaaldelijk brieven gestuurd en gebeld maar zij laten niets van zich horen, dit is toch eigenlijk gewoon diefstal?

Kan ik op de een of andere manier de terugbetaling afdwingen of kan ik met een bepaalde instantie contact opnemen? Ik hoop dat jullie advies voor mij hebben, daar het om een groot bedrag gaat. Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer bedragen als dit uit te lenen en ik zal dit ook iedereen afraden.

Ik hoop dat jullie een reactie of advies hebben op deze situatie, alvast bedankt!

Groetjes moniek
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sleepy

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik daar een te rade gaan.. die zijn uitermate geschikt om je met dit soort dingen te helpen...

En anders zou je navraag kunnen doen bij een incassobureau... ik weet niet hoe het ondertekende stuk eruit ziet maar wellicht dat zij er iet smee kunnen of dat een gepeperde brief daarvandaan al wonderen doet...
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 20:55    Onderwerp: Re: Advies gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moniek1608 schreef:

We hebben wel een handtekening van deze 2 personen maar niet op een wettig formulier

Wat bedoel je met een wettig formulier? Als je het afgesprokene op papier hebt gezet met een handtekening van hun beiden is dat wettig genoeg volgens mij.

Verder is het voor mij te lang geleden om exact te bezien wat je juridische mogelijkheden zijn. Maar wees niet bevreesd er zijn mensen op dit forum die dat wel weten! Angel Angel

Aangeizen je al een aantal aanmaningen hebt verstuurd (want zo zou je jouw reeds verstuurde brieven kunnen noemen) denk ik aan de termen verzuim en ingebrekestelling en het gunnen van een laatste termijn of zoiets.... en dan ..... incassoburo.

MAar eerst: Heb je op papier een termijn afgesproken waarbinnen ze terug zouden betalen? Wat is er precies opgeschreven? Vraag aan collega forum bezoekers: kun je in z'n geval over hoofdelijke aansprakelijkheid spreken?
J.C.

J.C.

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 21:01    Onderwerp: Re: Advies gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie hebben een overeenkomst, te weten een zgn. verbruikleenovereenkomst ex art. 7A:1791 BW. Aangezien dit ook zwart op wit op papier is gezet kun je hiermee het bewijs van deze overeenkomst aantonen, dat dit een onderhandse akte betreft doet hier i.c. niets aan af. Je kan met die onderhandse akte naar een advocaat stappen, tevens is het evt. van belang wanneer je kopieen van de (eenzijdige) correspondentie kan overleggen. Je zou een beroep kunnen doen op wanprestatie (art. 6:74 e.v. BW). Wat betreft diefstal; hiervan is absoluut geen sprake, thans het geld niet is verkregen d.m.v. een misdrijf. Er zou - voor zover daar uberhaubt al sprake van is - eerder sprake zijn van verduistering.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2006 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben toendertijd helaas alleen mondeling afgesproken dat zij iedere maand ieder een bedrag van 100 euro terug zouden betalen. De eerste maanden ging dit goed, maar hierna al snel niet meer.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, meer tips zijn welkom! Ik ga in ieder geval al eens naar een incassobureau.

Bedankt allemaal,
moniek
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds