Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 0:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

50 % schadeuitkering na een aanrijding, kan dat?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yahoo

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 22:46    Onderwerp: 50 % schadeuitkering na een aanrijding, kan dat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag advies in het volgende:

Mijn zoon, van 16, is op zijn brommer aangereden door een auto. De manouvre die de autobestuurder heeft gemaakt is zonder discussie verkeerd. Hij verliet namelijk een parkeervak zonder te kijken. Daarbij is mijn zoon op zijn brommer aangereden.

De situatie nu is dat de verzerkeringsmaatschappij van de automobilist slechts 50% van de onstane schade aan de brommer en kleding wil uitkeren. Het argument die zij daarvoor geven is dat mijn zoon te hard gereden heeft. Had hij zich aan de maximum snelheid gehouden dan was de aanrijding mischien voorkomen.

In de bebouwde kom mag een brommer max. 30 km per uur rijden. Mijn zoon heeft op dat moment verklaard dat hij 45 reed. Dit weet hij echter niet met zekerheid, omdat zijn snelheidsmeter defect was.
De brommer is overigens niet opgevoerd en ook als zodanig door de politie verklaard na technisch onderzoek.

Mijn vraag is nu: Kan de verzekeringsmaatschappij zoiets doen, zoja kan mijn zoon zijn verklaring herzien en zeggen dat hij niet weet wat zijn snelheid was.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verzekeraar zal altijd proberen de uitkering te beperken. Maar ik zie niet in waarom dit voor een rechter stand zou houden.

Zelfs wanneer hij 45 gereden zou hebben, is dat nog niet een snelheid die zo hoog ligt, dat andere weggebruikers er geen rekening mee zouden hebben hoeven te houden.

Dus ik zou het voorstel van die verzekeraar zeker niet accepteren.
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

50% is de minimum uitkering die de verzekering moet doen. Zelfs indien het hele ongeval enkel en alleen aan uw zoon te wijten is, en zelfs indien de automobilist totaal geen schuld aan het ongeluk heeft. Dit alles behoudens opzet aan de kant van uw zoon.
Kort gezegd: de aangeboden 50% is in dit geval gewoon het wettelijk minimum. Als de verzekeraar daar onder duikt, zal geen rechter dat accepteren.
De ervaring leert dat enkele briefwisselingen met verzekeraars een hoop extra kunnen opleveren. Los van de door uw zoon gereden snelheid is het wegrijden uit stilstand een bijzondere verrichting waarbij aan al het verkeer voorrang verleend moet worden.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verzekeringsmaatschappij beroept zich op eigen schuld van de benadeelde. Iets zit daar misschien wel in. Voor de rechter zou de verzekeringsmaatschappij dan wel moeten bewijzen dat de schade mede het gevolg is van het te hard rijden door je zoon (zie art 6:101 BW). Mijn interpretatie daarvan is dat aangetoond moet worden dat er minder schade zou zijn geweest als je zoon zich wel aan de maximumsnelheid had gehouden. Is dat aannemelijk? Zou de brommer of de kleding waarschijnlijk minder beschadigd zijn als hij 30km had gereden?

Ik denk ook niet dat 50% stand zou houden. Misschien kun je aanbieden akkoord te gaan met een schadevergoeding van 90%. Of iets ertussen, afhankelijk van hoe hoog het schadebedrag precies is (zodat je zelf een bedrag betaalt waarvoor je geen verdere moeite meer zou willen doen).

Ik weet niet hoe verstandig het is om op de verklaring terug te komen. Als er nog een manier is om de werkelijke snelheid vast te stellen moet je dat natuurlijk proberen, maar ik denk niet dat de verzekeringsmaatschappij onder de indruk zal zijn als je verder geen onderbouwing hebt.

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Kort gezegd: de aangeboden 50% is in dit geval gewoon het wettelijk minimum. Als de verzekeraar daar onder duikt, zal geen rechter dat accepteren.

Voor ongemotoriseerde slachtoffers klopt dit. Ik weet niet waar je de bestuurder van een brommer in moet passen, maar de 50% jurisprudentie die ik ken is daar niet direct op van toepassing.
Moderator

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 5:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
ergo sum schreef:

Voor ongemotoriseerde slachtoffers klopt dit. Ik weet niet waar je de bestuurder van een brommer in moet passen, maar de 50% jurisprudentie die ik ken is daar niet direct op van toepassing.

Helemaal mee eens. Eén van de argumenten is tenslotte dat een gemotoriseerde verkeersdeelnemer verzekerd is of zou moeten zijn.

Een 16 jarige bromfietser is, wanneer hij schuldig is aan een ongeval, voor 100% aansprakelijk.
Bekijk de homepage
Yahoo

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Een verzekeraar zal altijd proberen de uitkering te beperken. Maar ik zie niet in waarom dit voor een rechter stand zou houden.

Zelfs wanneer hij 45 gereden zou hebben, is dat nog niet een snelheid die zo hoog ligt, dat andere weggebruikers er geen rekening mee zouden hebben hoeven te houden.

Dus ik zou het voorstel van die verzekeraar zeker niet accepteren.

Bedankt voor je reactie!! Het geeft veel steun in de rug. Wat ik niet snap is dat ik een rechtsbijstand verzekering heb, die had zich toch al direct sterk moeten maken voor de belang mijn zoon? Ipv van het 50% voorstel zonder meer aan ons voor te leggen.

ergo sum schreef:
50% is de minimum uitkering die de verzekering moet doen. Zelfs indien het hele ongeval enkel en alleen aan uw zoon te wijten is, en zelfs indien de automobilist totaal geen schuld aan het ongeluk heeft. Dit alles behoudens opzet aan de kant van uw zoon.

Dank voor de reactie! Dit stukje snap ik niet helemaal, wilt u hiermee zeggen, dat voor ongevallen tussen auto's en brommers er andere regels zijn?
Tussen auto en auto schades, ken ik geen 50% regeling.
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Yahoo: Er bestond enige verwarring, er bestaat namelijk een "regel" voor niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers tot 14 jaar waaruit volgt dat deze altijd minimaal 50% van hun schade vergoed krijgen.
Als bijvoorbeeld een 10 jarig kind op de fiets aangereden wordt door een automobilist dan is de automobilist altijd voor minimaal 50% van de schade aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of daaraangrenzende bewuste roekeloosheid van het kind.
Dit is overigens niet van toepassing in dit geval, aangezien het om een gemotoriseerde verkeersdeelnemer gaat die ouder dan 14 jaar is.
Yahoo

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De verzekeringsmaatschappij beroept zich op eigen schuld van de benadeelde. Iets zit daar misschien wel in. Voor de rechter zou de verzekeringsmaatschappij dan wel moeten bewijzen dat de schade mede het gevolg is van het te hard rijden door je zoon (zie art 6:101 BW). Mijn interpretatie daarvan is dat aangetoond moet worden dat er minder schade zou zijn geweest als je zoon zich wel aan de maximumsnelheid had gehouden. Is dat aannemelijk? Zou de brommer of de kleding waarschijnlijk minder beschadigd zijn als hij 30km had gereden?

Ik denk ook niet dat 50% stand zou houden. Misschien kun je aanbieden akkoord te gaan met een schadevergoeding van 90%. Of iets ertussen, afhankelijk van hoe hoog het schadebedrag precies is (zodat je zelf een bedrag betaalt waarvoor je geen verdere moeite meer zou willen doen).

Ik weet niet hoe verstandig het is om op de verklaring terug te komen. Als er nog een manier is om de werkelijke snelheid vast te stellen moet je dat natuurlijk proberen, maar ik denk niet dat de verzekeringsmaatschappij onder de indruk zal zijn als je verder geen onderbouwing hebt.

Thanks voor de informatie!!

Is het handig dat ik een voorstel doe van 90% aan de tegenpartij of zal ik gewoon de 50% aanbieding weigeren en afwachten wat de tegepartij vervolgens doet.

U hebt gelijk, ik zal snelheids verklaring laten voor wat het is. Mede door de visie van anderen dat 45 km niet een buitengewoon snelheid is waardoor een brommer niet opgemerkt zou worden.

Nemine contradicente schreef:
@Yahoo: Er bestond enige verwarring, er bestaat namelijk een "regel" voor niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemers tot 14 jaar waaruit volgt dat deze altijd minimaal 50% van hun schade vergoed krijgen.
Als bijvoorbeeld een 10 jarig kind op de fiets aangereden wordt door een automobilist dan is de automobilist altijd voor minimaal 50% van de schade aansprakelijk tenzij er sprake is van opzet of daaraangrenzende bewuste roekeloosheid van het kind.
Dit is overigens niet van toepassing in dit geval, aangezien het om een gemotoriseerde verkeersdeelnemer gaat die ouder dan 14 jaar is.

Okee ook weer duidelijk Idea
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yahoo schreef:
Is het handig dat ik een voorstel doe van 90% aan de tegenpartij of zal ik gewoon de 50% aanbieding weigeren en afwachten wat de tegepartij vervolgens doet.

In mijn optiek heb je recht op volledige vergoeding; ik zou zeker niet minder gaan bieden.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 25 apr 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Yahoo schreef:

In mijn optiek heb je recht op volledige vergoeding; ik zou zeker niet minder gaan bieden.

Gegeven de rechtsbijstandsverzekering is het zeker de moeite waard om op 100% in te zetten.

BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2006 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Gegeven de rechtsbijstandsverzekering is het zeker de moeite waard om op 100% in te zetten.

Allen dank voor de adviezen. Ik ga de rechtsbijstand vragen om voor de 100% te gaan
Uitkomst zal ik tzt hier terugkoppelen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds