|
Auteur |
Bericht |
rene1980
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 14:22 Onderwerp: energieleverancier_problemen |
|
|
Goede dag, ik zal zo kort mogelijk maar wel zo uitgebreid mogelijk mijn probleem aan jullie uitleggen.
Op 1 mei 2005 is de levering van energie op mijn naam gekomen. einde van jaar 2005 moesten wij uiteraard weer de meterstanden doorgeven. en bleek dat wij belachelijk veel gebruikt zouden hebben. 8338 kwh in 215 dagen ongeveer. wat inhoud dat je in een jaar op meer dan 14.000 kwh zit terwijl een normaal huishouden op 3500 kwh zit.
Wij wonen met zijn 2e in een portiekwoning. niet bijzonder groot.
De enige dingen die we hebben die wat meer verbruiken zijn een waterbed (hooguit 1300kwh in een heel jaar) en een koelkast ( 500kwh).
We hebben geen dingen zoals electrische kachels, zonnebank, plantages, en dat soort dingen.
Aangezien we maar niet uitkomen waar dit probleem vandaan komt en we erg benieuwd zijn of het onze schuld is of iets door een ander iets, hebben we tempus energie ingeschakeld voor een hoogverbruikadvies. en daar kwam uit dat zij ook niet wisten waar dit verbruik vandaan kwamen. zij hadden een verbruik van ongeveer 3500 tot 4000 kwh voor 1 heel jaar waar ze op uit kwamen met ons huishouden.
Nu willen we toch ook nog een ijking laten doen, maar stel hier komt niets uit, ben ik dan simpelweg verplicht om het te betalen? of zijn er nog andere stappen via het rechtssysteem kan ondernemen? het gaat namenlijk op een bedrag van iets van 2500 euro totaal. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 15:45 Onderwerp: |
|
|
Je zult moeten betalen voor wat je gebruikt hebt. De energiemeter is in eerste instantie maatgevend voor wat dit gebruik is geweest.
Wil je de rekening van het energiebedrijf onderuit halen, dan is het aan jou om aan te tonen dat je minder hebt gebruikt, dus dat de energiemeter fout zit. Als uit een ijking blijkt dat de energiemeter in orde is, wordt dit vrijwel onmogelijk. Dat het aangegeven gebruik absurd hoog is voor een normaal huishouden, is wel een indicatie dat er iets niet klopt, maar is geen bewijs.
Blijkt de meter van slag te zijn, dan zit het anders. De meter kan dan niet meer gebruikt worden als bewijs voor wat er geleverd is. De bewijslast komt dan op de schouders van het energiebedrijf te rusten.
Heeft Tempus Energie overigens ook de leidingen nagelopen, of hebben zij enkel op basis van de aanwezige apparatuur en op jullie verklaringen berekend wat jullie gebruik zou moeten zijn?
Als het niet aan de meter ligt, klinkt het alsof iemand energie van jullie "leent". _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
rene1980
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 16:01 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: |
Heeft Tempus Energie overigens ook de leidingen nagelopen, of hebben zij enkel op basis van de aanwezige apparatuur en op jullie verklaringen berekend wat jullie gebruik zou moeten zijn?
Als het niet aan de meter ligt, klinkt het alsof iemand energie van jullie "leent". |
Ze hebben geen leidingen nagelopen, alleen maar op basis van apparatuur en verklaringen.
En dat lenen. ja dat gaat nogal moeilijk denk ik, aangezien wij in een gelsoten portiek wonen, en ook nog eens op 3 hoog. er lijken mij makkelijkere huizen om van te lenen. We hebben hier uiteraard wel aan zitten denken, vooral omdat het nu wel lijkt te kloppen, maar het lijkt me sterk dat dat van onze woning kan gebeuren. de mensen in dit portiek hebben nergens last van wat ik heb vernomen. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 16:50 Onderwerp: |
|
|
Het klinkt mij alsof de meterstanden gewoon onjuist zijn doorgegeven / opgenomen in mei 2005 toen het op jouw naam kwam te staan.
Wellicht kan je de energieleverancier vragen op welke stand de vorige bewoner het achterliet? Als blijkt dat twee cijfers verwisselt zijn, moet er toch wat aan die rekening te doen zijn. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
rene1980
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 17:09 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Het klinkt mij alsof de meterstanden gewoon onjuist zijn doorgegeven / opgenomen in mei 2005 toen het op jouw naam kwam te staan.
Wellicht kan je de energieleverancier vragen op welke stand de vorige bewoner het achterliet? Als blijkt dat twee cijfers verwisselt zijn, moet er toch wat aan die rekening te doen zijn. |
de meterstanden zijn toen doorgegeven door mijn huisgenoot samen met mij. dus opzich is dat wel goedgegaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 15 mei 2006 23:23 Onderwerp: |
|
|
Dus je bent het op zich wel met het energiebedrijf eens dat op basis van de meterstanden dit jullie verbruik is?
Het meest voor de hand liggende lijkt mij inderdaad, zoals Michèle al aangeeft, dat het energiebedrijf in de administratie ergens een nul heeft vergeten of toegevoegd. Misschien is de energieleverancier zo'n nieuwkomer in de markt?
Neem zelf eens op 2 of meer opeenvolgende dagen de meterstanden op, steeds op dezelfde tijd (mocht je dat nog niet gedaan hebben). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rene1980
|
Geplaatst: di 16 mei 2006 20:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dus je bent het op zich wel met het energiebedrijf eens dat op basis van de meterstanden dit jullie verbruik is?
Het meest voor de hand liggende lijkt mij inderdaad, zoals Michèle al aangeeft, dat het energiebedrijf in de administratie ergens een nul heeft vergeten of toegevoegd. Misschien is de energieleverancier zo'n nieuwkomer in de markt?
Neem zelf eens op 2 of meer opeenvolgende dagen de meterstanden op, steeds op dezelfde tijd (mocht je dat nog niet gedaan hebben). |
Ik ben het eens met de standen hoor, en het ligt dan ook echt niet aan de standen van eneco.
wij hebben het de laatste maand sowieso weer bijgehouden, en hieruit kwam ongeveer 7.8 kwh per dag uit gemiddeld.
( wel zijn we nog wat zuiniger geworden met energie, maar niet zodanig dat we in plaats van 40 kwh per dag 7.8 kwh hebben  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 16 mei 2006 21:49 Onderwerp: |
|
|
Dus het elektriciteitslek is nu verdwenen? Vreemd hoor!
Weet je zeker dat in jouw buurt geen wietplantage is opgerold? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rene1980
|
Geplaatst: di 16 mei 2006 22:21 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dus het elektriciteitslek is nu verdwenen? Vreemd hoor!
Weet je zeker dat in jouw buurt geen wietplantage is opgerold? |
Nou of er een lek is dat weet ik niet alleen wat ik wel weet is dat sinds we het in de gaten houden er niet overdreven hoge getallen eruit rollen.
En dat over die plantage weet ik eigenlijk niet, ik kan er achteraan gaan, maar het probleem is dat wij in een gesloten portiekwoning wonen en op de bovenste verdieping. Dus opzich zal dit niet de makkelijkste plek zijn om van te lenen. |
|
|
|
 |
russel
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 9:36 Onderwerp: |
|
|
Zet eens al je apparatuur uit, echt alles en kijk eens of je meter blijft lopen. Riekt naar weedplantage in je buurt, of een creatieve buurtbewoner. |
|
|
|
 |
rene1980
|
Geplaatst: wo 17 mei 2006 13:56 Onderwerp: |
|
|
russel schreef: | Zet eens al je apparatuur uit, echt alles en kijk eens of je meter blijft lopen. Riekt naar weedplantage in je buurt, of een creatieve buurtbewoner. |
dit heb ik al gedaan enkele keren zelfs
Het probleem gewoon waar ik nu mee zit is dat de mter naar ons inziends correct loopt opzich. en wij dus moeten bewijzen wat er in het verleden fout is gegaan. |
|
|
|
 |
|