Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 5:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

boete waar redelijkerwijs niat aan voldaan kan worden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
camouman

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 12:43    Onderwerp: boete waar redelijkerwijs niat aan voldaan kan worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb sinds kort iemand leren kennen die laten we zeggen een verleden heeft waar zijn obedoeld dagelijks mee geconfronteerd wordt. Ik zal het in het kort uileggen, en misschien weet iemand hier op het forum wat te doen.

Die kennis van me heeft in het verleden enkele zeer foute relaties gehad waarin ze zowel geestelijk als lichamelijk misgandeld is. Onder psychische dwang is zij op het slechte pad geraakt en ok heeft ze in deze periode een kind gekregen. Nu is ze daarvoor een tijdje geleden veroordeeld met als straf 40 uur taakstraf en 2 jaar voorwaardelijk. Dit heeft ze uitgezeten, echter is zij ook veroordeeld tot het betalen van 22.000 euro binnen die periode, lukt dat niet dan kan ze gaan zitten. Die boete is opgelegt terwijl men wist dat ze slechts een wao uitkering heeft van 570 euro per maand, en ze hiervan maar 150 euro kan missen om de boete te betalen. En dit vraag ik mij dus, mag het om met de kennis die ze hebben zo een boete, waarvan redelijkerwijs van te voren vaststaat dat hier niet aan voldaan kan worde, wel opleggen, en is er eventueel een mogenlijkheid hiervan uitstel of kwijtschelding aan te vragen.

Bijkomend probleem is haar ex die wel veroordeeld is tot een gevangenisstraf van 5 jaar(maar na 14 maanden weer vrijgelaten is), die nu opeens zijn(en haar) dochter weer wil zien, terwijl hij altijd zeer aggessief was tegenover hen. Jeugdzorg bemoeid zich er ook al mee, en ik ben bang dat als ze moet gaan zitten haar dochter haar wordt afgenomen en zij zichzelf wat aandoet. Een heel verhaal even kort samengevat, maar ze heeft nog 8 maanden en dan moet de boete betaald zijn, een lening hiervoor lukt ook al niet. Ze is teneinde raad en ik ben echt bang dat ze zichzelf wat aan zal doen, dus hoop ik dat iemand op het form hier mij advies kan geven hoe haar te helpen, en de boete zelf betalen is geen optie helaas.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 13:00    Onderwerp: Re: boete waar redelijkerwijs niat aan voldaan kan worden Reageer met quote Naar onder Naar boven

camouman schreef:
Nu is ze daarvoor een tijdje geleden veroordeeld met als straf 40 uur taakstraf en 2 jaar voorwaardelijk. Dit heeft ze uitgezeten, echter is zij ook veroordeeld tot het betalen van 22.000 euro binnen die periode, lukt dat niet dan kan ze gaan zitten. Die boete is opgelegt terwijl men wist dat ze slechts een wao uitkering heeft van 570 euro per maand, en ze hiervan maar 150 euro kan missen om de boete te betalen. En dit vraag ik mij dus, mag het om met de kennis die ze hebben zo een boete, waarvan redelijkerwijs van te voren vaststaat dat hier niet aan voldaan kan worde, wel opleggen, en is er eventueel een mogenlijkheid hiervan uitstel of kwijtschelding aan te vragen.

Een straf wordt opgelegd omdat iemand onrechtmatig heeft gehandeld ten opzichte van de maatschappij. De boete is, als het goed is, in relatie tot de gepleegde misdrijven.

Het is ongetwijfeld ontzettend rot, maar ik ben bang dat ze toch echt (op de blaren) zal moeten zitten.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Camouman, het inkomen van je vriendin zal toch in ieder geval op de bijstandsnorm (Eur 799,64 voor alleenstaande met kind, bedrag is ex evt. woontoeslag etc) liggen??

V.w.b. vragen van uitstel: lastig om te beoordelen, omdat ik de feiten niet ken. Ik ga er maar even van uit dat die Eur 22.000 door de rechter is opgelegd. Zo in het algemeen kan ze misschien proberen een brief te schrijven aan de Officier van Justitie (die is namelijk belast met de tenuitvoerlegging) met een kopie aan het CJIB, waarin ze vraagt om verlenging van de termijn op grond van haar onvermogen het hele bedrag op zo'n korte termijn te betalen.
Arno

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan misschien een gratieverzoek doen. De straf kan dan worden verminderd of zelfs worden kwijtgescholden. Gratie kan worden verleend als jij aan kan tonen dat de rechter met het opleggen van de straf geen of onvoldoende rekening heeft gehouden/kunnen houden met (een) omstandighe(i)d(en).
Je moet dan een verzoekschrift schrijven (hier zijn aparte formulieren voor, best eenvoudig) waarin je uitlegt dat er naar jouw mening omstandigheden zijn die de rechter onvoldoende in zijn vonnis heeft meegewogen. Het ligt voor de hand dat die kennis zelf zo'n formulier opstuurt, maar dit kan jij evt. ook als gemachtigde voor hem/haar doen (dan heb je dus een handtekening nodig van die kennis).
Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een gratieverzoek. Deze voorwaarden staan ook op het gratieformulier.
camouman

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK, wat jij zegt is waar maar iets te kort door de bocht. Er is namelijk sprake geweest van mishandeling fysiek en geestelijk, en omdat de buurt voor hem en zijn familie bang waren zijn er valse verklaringen afgelegd. Maar iig bedankt voor je uitleg

@tiksimone, bedankt, ik ga deze week een brief schrijven namens haar naar het cjib

@arno, jij ook bedankt, het gratieformulier heb ik al uitgeprint en ga ik komende week invullen.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als zij degene is die mishandeld is, waar is ze dan voor veroordeeld??
camouman

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

het klink misschien idd raar, maar op een gegeven moment kan je zo mishandeld worden dat je bang wordt en uit angst voor verdere mishandeling geld gaat lenen om zijn verslaving te bekostigen. De geldboete is dus om al dat geleende geld terug te vorderen, en dat vindt ik krom.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is krom als je dat een boete noemt. Vermoedelijk is het geen boete.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een boete wordt altijd rekening gehouden met de draagkracht van de veroordeelde. Het betreft in dit geval geen echte boete, ik denk een schadevergoedingsmaatregel of een ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de draagkracht.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

camouman schreef:
Eva schreef:

het klink misschien idd raar, maar op een gegeven moment kan je zo mishandeld worden dat je bang wordt en uit angst voor verdere mishandeling geld gaat lenen om zijn verslaving te bekostigen. De geldboete is dus om al dat geleende geld terug te vorderen, en dat vindt ik krom.

Het is dus, zoals gezegd, geen boete, maar een vergoeding ? Dan is er geen recht op enige clementie; waarom zou iemand die schade lijdt ervoor op moeten draaien dat iemand zijn of haar financiën niet op orde heeft ?
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is waar, maar meestal wordt er dan toch wel een regeling getroffen dat men niet alles hoeft terug te betalen aan schuldeisers.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de kennis gewoon een beroep kan doen op schuldsaneringsvoorzieningen en dergelijke. Voor zover ik begrijp heeft ze 22.000 euro geleend en moet ze die terugbetalen. Als al dat geld naar de foute vriend is gegaan, heeft ze op haar beurt weer een vordering op hem, maar bij hem zal wel bitter weinig te halen zijn. In ieder geval is dat (normaal gesproken) niet de zaak van haar schuldeiser.

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 6:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allemaal bedankt voor de tips mbt schuldsanering ed. Ik ken haar nog maar 2 weken, en of het terecht is of niet, boeit me eigenlijk niet. Ik zie namelijk alleen iemand die het heel moeilijk heeft en er bijna niet aan toekomt haar leven op te pakken. Ik ga in iedergeval alle genoemde formulieren eens invullen, en hopelijk ziet men dan in dat mensen kunnen veraqnderen, als ze maar de kans krijgen ipv meteen te veroordelen. Nogmaals bedankt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2006 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongevraagd advies: houd een beetje afstand en stop er niet je eigen geld in.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds