|
Auteur |
Bericht |
mrmeester
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 11:07 Onderwerp: Termijn uitspraak inzake boete wegens 'verkeerd parkeren' |
|
|
Ik heb in juli 2005 een bezwaarschrift ingediend tegen een verkeersboete. Deze werd afgewezen. Nadien ben ik in augustus 2005 in beroep gegaan bij de kantonrechter. Tot op heden heb ik daaromtrent niets vernomen. Is de termijn inmiddels niet verstreken? |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 mrt 2006 11:48 Onderwerp: |
|
|
Ik ben toch maar even de wetboeken ingedoken aangezien je geen antwoord kreeg.
Het enige dat ik kan vinden dat in de buurt komt is dat art. 8:18 lid 3, vermeld dat de rechtbank z.s.m. uitspraak moet doen.
Dat is een heel breed begrip aangezien de rechtbanken overlopen van werk.
Ik wet echter niet zeker of dit het meest specifieke artikel/ wet is dit toegepast kan worden in jouw situatie.
Tot en met de OVJ is het me allemaal duidelijk als het gaat om termijnen maar daarna niet meer helemaal.
Overigens, in geval van de termijnen van de OVJ ligt er een uitspraak dat overschrijding van termijnen geen reden is tot sepot van de bon. Waarschijnlijk maak je in deze dus ook weinig kans op sepot.
Groeten,
Jerry |
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 12 mrt 2006 16:26 Onderwerp: |
|
|
Allereerst van mij enige kritiek:
Ik neem aan dat jouw verkeersboete valt onder de WAHV. Sowieso dien je dan geen bezwaarschrift in bij de officier van justitie maar een beroepschrift. Bovendien, beste JBA (Jerry), is hoofdstuk 8 van de AWB op deze procedure niet van toepassing! (zie art. 9 lid 1 WAHV)
En ten slotte is het openen van dit topic onder 'Strafrecht' eveneens discutabel, nu de WAHV juist onder bestuursrecht valt en niet onder strafrecht. De kantonrechter zit er in dergelijke zaken ook als bestuursrechter!
Maar goed, je bent dus in beroep gegaan bij de kantonrechter. Ik neem aan dat je je beroepschrift daartoe hebt ingediend bij de OvJ, want dat ben je dan verplicht. De OvJ kan dan ten tweede male afwegen of hij de juiste beslissing genomen heeft. Heb je overigens wel een ontvangstbevestiging gekregen?
Omdat de kantonrechter het stuk krijgt van de OvJ, zou ik om te beginnen eens bij de OvJ informeren of er vorderingen zijn in jouw zaak. En als het zeer lang duurt, zou ik om die reden op de uiteindelijke zitting verzoeken om matiging of vernietiging van de sanctie wegens het lange verloop in de zaak. Je kunt dan stellen dat je daardoor in enig rechtsbelang bent geschaad.
Verder verdient het opmerking dat de meeste termijnen in de AWB termijnen van orde zijn. Dus zelfs áls ze worden genoemd, dien je jurisprudentie en literatuur te raadplegen om te kunnen beseffen wat de werkelijke waarde is van zulke termijnen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 mrt 2006 19:33 Onderwerp: |
|
|
Nee nee, niet informeren!!! Laat maar gewoon op z'n beloop. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 12 mrt 2006 21:30 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Bovendien, beste JBA (Jerry), is hoofdstuk 8 van de AWB op deze procedure niet van toepassing! (zie art. 9 lid 1 WAHV)
|
 |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 1:19 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Nee nee, niet informeren!!! Laat maar gewoon op z'n beloop. |
Hoe lang dan? Want ooit wil je je geld toch terug neem ik aan... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 7:48 Onderwerp: |
|
|
Dat hangt er van af of hij wel betaald heeft. Misschien zou het moeten, maar ik betaalde tot op heden zelf nooit als ik een bezwaarprocedure inging. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
mrmeester
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 10:37 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Allereerst van mij enige kritiek:
Ik neem aan dat jouw verkeersboete valt onder de WAHV. Sowieso dien je dan geen bezwaarschrift in bij de officier van justitie maar een beroepschrift. Bovendien, beste JBA (Jerry), is hoofdstuk 8 van de AWB op deze procedure niet van toepassing! (zie art. 9 lid 1 WAHV)
En ten slotte is het openen van dit topic onder 'Strafrecht' eveneens discutabel, nu de WAHV juist onder bestuursrecht valt en niet onder strafrecht. De kantonrechter zit er in dergelijke zaken ook als bestuursrechter!
Maar goed, je bent dus in beroep gegaan bij de kantonrechter. Ik neem aan dat je je beroepschrift daartoe hebt ingediend bij de OvJ, want dat ben je dan verplicht. De OvJ kan dan ten tweede male afwegen of hij de juiste beslissing genomen heeft. Heb je overigens wel een ontvangstbevestiging gekregen?
| Ik heb eerst een bezwaarschrift ingediend bij de OvJ, nadien heb ik een beroepschrift ingediend wederom bij de OvJ. Om ervoor te zorgen dat deze in behandeling wordt genomen moet men eerst zekerheid stellen middels betaling. Het enige wat ik heb gekregen is een ontvangstbevestiging in augustus 2005. Het ging trouwens om verkeerd parkeren zogenaamd  |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: ma 13 mrt 2006 11:42 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dat hangt er van af of hij wel betaald heeft. Misschien zou het moeten, maar ik betaalde tot op heden zelf nooit als ik een bezwaarprocedure inging. |
Dat hoeft inderdaad ook niet (meer). Maar mr meester was inmiddels al verder in de procedure, en dan moet je "zekerheid" stellen om niet niet-ontvankelijk verklaard te worden.
Dus ik raad aan om wel degelijk te informeren of er voortgang zit in de zaak, en anders aan te sturen op een sepot of vernietiging met terugstorting van het reeds betaalde. |
|
|
|
 |
Gentleman
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 62
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 0:55 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Allereerst van mij enige kritiek:
Omdat de kantonrechter het stuk krijgt van de OvJ, zou ik om te beginnen eens bij de OvJ informeren of er vorderingen zijn in jouw zaak. En als het zeer lang duurt, zou ik om die reden op de uiteindelijke zitting verzoeken om matiging of vernietiging van de sanctie wegens het lange verloop in de zaak. Je kunt dan stellen dat je daardoor in enig rechtsbelang bent geschaad.
Verder verdient het opmerking dat de meeste termijnen in de AWB termijnen van orde zijn. Dus zelfs áls ze worden genoemd, dien je jurisprudentie en literatuur te raadplegen om te kunnen beseffen wat de werkelijke waarde is van zulke termijnen. |
Ookal had de persoon zich tot een verkeerd bestuursorgaan gericht, dan alsnog zou dit niks hebben uitgemaakt, aangezien deze verplicht is het door te zenden art. 2:3 lid 1 Awb _________________ ai |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 9:45 Onderwerp: |
|
|
Gentleman schreef: |
Ookal had de persoon zich tot een verkeerd bestuursorgaan gericht, dan alsnog zou dit niks hebben uitgemaakt, aangezien deze verplicht is het door te zenden art. 2:3 lid 1 Awb |
Nou, dat maakt niks uit gaat te ver. Dat de wet voor verkeerd adresseren een reparatiemogelijkheid kent, neemt niet weg dat je je bezwaar/beroepsschrift bij de juiste instantie moet indienen...
Bovendien lijkt het me met het oog op termijnoverschrijding e.d. alleen al verstandig om zorgvuldig en bij de juiste instantie je stukken in te dienen. |
|
|
|
 |
Gentleman
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 62
|
Geplaatst: vr 31 mrt 2006 20:10 Onderwerp: |
|
|
Lucas schreef: | Gentleman schreef: |
Ookal had de persoon zich tot een verkeerd bestuursorgaan gericht, dan alsnog zou dit niks hebben uitgemaakt, aangezien deze verplicht is het door te zenden art. 2:3 lid 1 Awb |
Nou, dat maakt niks uit gaat te ver. Dat de wet voor verkeerd adresseren een reparatiemogelijkheid kent, neemt niet weg dat je je bezwaar/beroepsschrift bij de juiste instantie moet indienen...
Bovendien lijkt het me met het oog op termijnoverschrijding e.d. alleen al verstandig om zorgvuldig en bij de juiste instantie je stukken in te dienen. |
Het maakt ook niks uit voor de termijnoverschrijding, tijdstip van indiening bij onbevoegd bestuursorgaan is bepalend voor tijdigheid van indiening art. 6:15 lid 3 Awb.
En hier mee wil ik dus niet zeggen dat je zomaar een bezwaarschrift naar een bestuursorgaan moet sturen en dat het dan wel goedkomt. _________________ ai |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: di 04 apr 2006 0:33 Onderwerp: |
|
|
Nou ik heb er de AWB niet speciaal op nageslagen, maar ben blij dat we het eens zijn...  |
|
|
|
 |
Bram
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 47
|
Geplaatst: di 04 apr 2006 16:13 Onderwerp: |
|
|
Staan er in de 'Wet Mulder' ook niet bepalingen opgenomen voor beroep en bezwaar? _________________ "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!"
"Over himself, over his own body and mind, the individual is sovereign."
J.S. Mill |
|
|
|
 |
Lucas
|
Geplaatst: wo 05 apr 2006 0:19 Onderwerp: |
|
|