|
Auteur |
Bericht |
jipenjanneke
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 feb 2006 17:17 Onderwerp: De do's en don'ts bij een opstartend bedrijf |
|
|
Hallo Allemaal,
Ik heb mezelf zojuist hier aangemeld en heb nog niet door hoe alles hier werkt. Ondanks dat ik heb gevraagt waar ik mijn vraag het beste kon stellen, mijn excuus als ik alsnog verkeerd zit.
De reden dat ik hier op dit forum schrijf is omdat ik bezig ben met een "ondernemersplan" maar in de knoop zit met een paar puntjes.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik ben bezig een bemiddelingsbureau te willen beginnen (denk aan een uitzendbureau, zonder salaris bemoeienis)
Nu kunnen zowel bedrijven als werkzoekende zichzelf inschrijven via een online formulier. Daarbij kan alleen op verzenden geklikt worden, als er akkoord word gegaan met de algemene voorwaarden.
Na het inschrijven, bel ik het bedrijf op om goed door te spreken wat voor personeel zij zoeken en daarmee ga ik dan aan de slag.
Ik stuur een factuurtje voor de inschrijfkosten. (1ste factuur)
Ik merk dat de factuur niet betaald is en stuur een herinnering.
Deze word ook niet betaald, maar ik ben alwel vanaf het telefoongesprek bezig voor ze.
Vraag 1: Hoe mag ik hiermee omgaan?
Mag ik zeggen, sorry maar dan zet ik mijn werk voor u stop.
Hoe zit het nu met de niet betaalde rekening?
Ik kan lelijk gaan doen en het overlaten aan incasso of deurwaarden, maar heeft dat nut? Wil ik nog wel werken voor dit bedrijf?
Kan ik niet beter iets doen in de richting van, laat maar zitten die rekening, ik stuur wel een rekening voor de kosten die ik totzover heb gemaakt en daarmee wil ik verder niks meer met u te maken hebben?
Een volgend punt. (wanneer de eerste rekening gewoon betaald is)
Het is de bedoeling dat ik op zoek ga naar een geschikte kandidaat/personeel voor dat bedrijf.
Wanneer gevonden, mag deze eerst 1 of 2 weken op proef.
Als de kandidaat bevalt en in dienst word genomen, breng ik een bedrag in rekening (2de factuur) voor de gelukte match.
Stel dat het bedrijf tegen mij zegt, de kandidaat beviel mij niet, heb ik dus niet in dienst genomen, maar doet dit stiekem wel en probeert zo onder de matchkosten uit te komen.
Als ik in het zuiden zit en dat bedrijf in het noorden, kan ik niet even langshuppen om te checken of ik de kandidaat daar toch aantref.
Vraag 2: Hoe voorkom ik zulke geintjes?
Verder moet ik straks algemene voorwaarden opstellen, maar een jurist is zo ontzettend duur en zelf vind ik het erg moeilijk. Op welke manier kan ik dit nog meer laten doen?
Ik hoop dat er hier op het forum mensen zijn die zeggen, oh... dat zit zo en zo, want zelf zoals je ziet, kom ik er niet echt uit.
Moderatie: titel aangepast. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 01 feb 2006 18:08 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Mag ik zeggen, sorry maar dan zet ik mijn werk voor u stop. |
Ja, dat mag. Dat heet een recht op opschorting (uitstellen van verdere werkzaamheden tot de wederpartij aan zijn verplichtingen heeft voldaan).
Quote: | Hoe zit het nu met de niet betaalde rekening? |
Die blijft gewoon van kracht.
Quote: | Ik kan lelijk gaan doen en het overlaten aan incasso of deurwaarden, maar heeft dat nut? |
Bij kleine bedragen laten schuldenaren het meestal niet op een dagvaarding aankomen. Bij dagvaarding komen er immers allerlei kosten bij.
Quote: | Wil ik nog wel werken voor dit bedrijf? |
Het doel is toch betaald worden? Aan een opdrachtgever die niet betaald heb je niets.
Quote: | Kan ik niet beter iets doen in de richting van, laat maar zitten die rekening, ik stuur wel een rekening voor de kosten die ik totzover heb gemaakt en daarmee wil ik verder niks meer met u te maken hebben? |
Grote kans dat ook die factuur niet betaald wordt. Bovendien haal je jezelf dan de bewijslast op de hals dat je aan moet tonen dat het inderdaad door jou gemaakte kosten betreft. Terwijl je een overeenkomst hebt met een duidelijk bedrag.
Quote: | Hoe voorkom ik zulke geintjes? |
Een beding in de algemene voorwaarden opnemen dat dat niet is toegestaan (met een boetebeding) kun je in ieder geval opnemen. Om een beroep te doen op een dergelijk beding zul je toch aan moeten tonen dat de kandidaat toch door de potentiele werkgever is aangenomen. Dit kan lastig of zelfs onmogelijk zijn.
Maar als een potentiele werkgever de kandidaat niet geschikt vond, dan moet je toch op zoek naar een nieuwe kandidaat? Dan kun je gelijk informeren waarom de gestuurde kandidaat niet acceptabel was, en verder vragen naar wat voor kandidaat ze wel willen. Als je allerlei ontwijkende antwoorden krijgt, dan kan dat een indicatie zijn dat er iets gaande is.
Quote: | Verder moet ik straks algemene voorwaarden opstellen, maar een jurist is zo ontzettend duur en zelf vind ik het erg moeilijk. Op welke manier kan ik dit nog meer laten doen? |
Voor een paar tientjes moet het opstellen van algemene voorwaarden toch wel te doen zijn? Het zonder meer gebruiken van model algemene voorwaarden zou ik niet aanraden, algemene voorwaarden moeten willen ze echt van nut zijn, zijn aangepast op jouw bedrijf. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
jipenjanneke
|
Geplaatst: do 02 feb 2006 13:38 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het best moeilijk om goed uit te leggen wat ik nu precies bedoel.
Zat te denken aan een factuur met 14 dagen en een herinnering ook zo.
(Moet ik trouwens verplicht een 2de herinnering sturen?)
Nu klinkt het mij vrij onlogisch dat ik na het niet betalen van de herinnering zeg, hupsakee, nu ga ik er de hele mikmak bijhalen om jou aan het betalen te krijgen
Dat komt mij toch enigszins over als iemand dwingen om verplicht van mijn dienst gebruik te blijven maken, totdat ik helemaal klaar ben (dus totdat ze een kandidaat aangenomen hebben via mij)
Als ze niet betalen, willen ze blijkbaar ook niet zo hard.
Zodoende dat ik zeg, kan ik mijn werk stop zetten voor dit bedrijf? ( ja dat kan )
Maar.... hoe los ik dan de niet betaalde rekening op?
Nu zeg jij Suijkerbuijk, die rekening blijft van kracht, maar dat is toch raar als ik en het bedrijf niet met elkaar verder gaan?
Ja sorry, maar ik wil nog wel eventjes het inschrijfgeld vangen hoor
Snap je wat ik bedoel?
Wat betreft een boetebeding openemen in de AV ben ik helemaal vooruit geholpen. Ik vraag me alleen wel af hoe ik de hoogte daarvan vaststel enzo.
Opstellen van AV voor een paar tientjes Ik kijk dan vast helemaal verkeerd want ik zie steeds bedragen van een paar honderdjes  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 02 feb 2006 15:29 Onderwerp: |
|
|
Die rekening betreft toch reeds verrichte werkzaamheden? Dat de wederpartij niet verder wil met jou is niet jou probleem, zij hebben van jouw diensten gebruik gemaakt en dienen daar een overeengekomen bedrag voor te betalen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 02 feb 2006 16:01 Onderwerp: |
|
|
Of betreft de rekening in een keer het hele traject? _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
jipenjanneke
|
Geplaatst: do 02 feb 2006 16:40 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Dat de wederpartij niet verder wil met jou is niet jou probleem, zij hebben van jouw diensten gebruik gemaakt en dienen daar een overeengekomen bedrag voor te betalen. |
Wanneer er niet betaald word, ben ik het die niet verder wil
Michèle schreef: | Die rekening betreft toch reeds verrichte werkzaamheden? |
Suijkerbuijk schreef: | Of betreft de rekening in een keer het hele traject? |
Inschrijfkosten (vacature opgeven) is 1 bedrag. Is geldig tot ik ze heb kunnen helpen aan personeel.
Hoe snel dat gaat ligt geheel aan, wanneer ze personeel willen hebben en of ik een werkzoekende ertussen heb die bij dat bedrijf zou kunnen passen.
Kan ik ze helpen aan personeel en nemen ze die ook echt in dienst, dan komt bedrag 2 pas. De gelukte matchkosten.
Laatst aangepast door jipenjanneke op do 02 feb 2006 16:49, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
meester
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 02 feb 2006 16:43 Onderwerp: De do en dont's |
|
|
Orientare necesse est. _________________ Nil desperandum! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 09 mrt 2006 2:06 Onderwerp: |
|
|
Wat denk je ervan bij nieuwe klanten pas actie te ondernemen na betaling van het inschrijfgeld? Of zou dat echt niet werken? Bij trouwe klanten kun je natuurlijk soepeler zijn. |
|
|
|
 |
renevanderwouden
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 01 apr 2006 22:09 Onderwerp: |
|
|
een paar tips:
- 1) Sluit een Aansprakelijkheids Verzekering VOOR BEDRIJVEN
Noodzaak voor ieder bedrijf ! 3 groepen die een claim kunnen indienen:
- derden
- ondergeschikten
- cliënten, personen of bedrijven
Verzekerden op een AVB zijn:
• eigenaar/exploitant van een bedrijf
• ondergeschikten
• familieleden en huisgenoten wanneer zij werkzaamheden verrichten binnen het bedrijf.
Bij deze AVB wordt ook de schade bij verzekerden onderling gedekt.
Uitgangspunt: iedereen die in het bedrijf werkzaam is en voor wie de verzekeringsnemer verantwoordelijk is, is verzekerd.
Verzekerde Hoedanigheid
Als de verzekerde handelt in een andere hoedanigheid dan verzekerd is, dan bestaat daarvoor geen dekking.
Het verschil in risico betekent uiteraard ook verschil in premiestelling en/of verzekeringscondities (eigen risico, extra in- en uitsluitingen e.d.). Geleverde producten worden gerelateerd aan de verzekerde hoedanigheid in de polis omschreven.
In- en uitlooprisico
Schadedekking binnen de verzekeringsduur.
Claims-made-polis = niet het veroorzaken of het ontstaan van de schade van belang, maar het moment waarop een verzekerde wordt geconfronteerd met een claim en deze claim bij de verzekeraar meldt. Moet binnen de geldigheidsduur liggen.
Ongelimiteerde inloopdekking = dat zowel het schadeveroorzakende voorval als het ontstaansmoment van de schade kunnen liggen vóór de ingangsdatum van de AVB-polis.
De AVB dekt de aansprakelijkheid voor:
• schade aan personen, t.w. letsel, of aantasting van de gezondheid al dan niet de dood ten gevolge hebbend en de daaruit voortvloeiende schade.
• Schade aan zaken, t.w. beschadiging, vernietiging of vermissing van zaken en de daaruit voortvloeiende schade.
Directe vermogensschade is niet gedekt ! Schade die ontstaat zonder dat aan personen of zaken is toegebracht, is niet gedekt.
Uitsluitingen:
- schade aan motorrijtuigen, luchtvaartuigen e.d.;
- opzet
- opzichtclausule ? verzekerde zaken in beheer, ter bewaring, ter gebruik, ter reparatie.
- Persoonlijke zaken van de verzekerde. Schade aan andere verzekerden zoals ondergeschikten weer wel.
- Milieu,
Coulanceclausule = vrijheid leveringsvoorwaarden
Verzekerde som = het maximum dat in een geval van één schadegebeurtenis wordt vergoed.
Aggregate limit = een apart maximum van 2 maal het verzekerde bedrag.
Premie wordt berekend over het brutojaarloon / omzet.
- 2) sluit een kredietverzekering voor problemen met wanbetalers. Een dergelijke verzekering vergoedt onbetaalde rekeningen die oninbaar blijken te zijn. _________________ ******* Joie de vivre ! ******* |
|
|
|
 |
|