|
Auteur |
Bericht |
tomdegraaff
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 17:20 Onderwerp: Factuur van een installatiebedrijf via derden |
|
|
Wij hebben een factuur ontvangen voor onderdelen die wij niet hebben besteld. Los van de vraag of wij de onderdelen hebben ontvangen: mag de factuur aan ons geadresseerd zijn? Het zit als volgt.
Voor de verbouwing van een badkamer hebben wij de hulp ingeroepen van een buurman. Hij heeft ons met het eea ander geholpen. Ook heeft hij voor onze badkamer onderdelen besteld. Die hebben WIJ dus niet besteld. Nu wordt de rekening wel naar ONS adres gestuurd. Wij kennen het bedrijf niet en hebben nooit contact gehad met dit bedrijf. We hebben altijd onze buurman spullen en onderdelen zelf laten bestellen en hebben hem de onkosten contant vergoed.
Wij zijn van mening dat de factuur geadresseerd dient te zijn aan degene die de bestelling heeft gedaan. Dat was in dit geval onze buurman. Is dit juist? In dat geval teken ik bezwaar aan tegen de factuur.
De factuur is overigens pas na anderhalf jaar verstuurd, dus gegevens controleren kunnen we niet. We hebben trouwens ook nooit zelf de goederen in ontvangst genomen: dat heeft onze buurman gedaan.
Graag hierover een juridische reflectie. Bij voorbaat dank!
Laatst aangepast door tomdegraaff op do 30 mrt 2006 17:15, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 17:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wij zijn van mening dat de factuur geadresseerd dient te zijn aan degene die de bestelling heeft gedaan. |
Andersluidende afspraken voorbehouden kun je alleen de opdrachtgever aanspreken voor de geleverde zaken/diensten, in dit geval naar de buurman. Ik raad zeker aan bezwaar te maken tegen de factuur, en in ieder geval aan te geven dat je niets hebt besteld.
Quote: | De factuur is overigens pas na anderhalf jaar verstuurd |
Dat is ook een vage. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 19:04 Onderwerp: |
|
|
Ik zou niet weten waarom die buurman de spullen niet op jullie naam besteld zou mogen hebben ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 20:09 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt er inderdaad sterk op dat de buurman in jouw naam gehandeld heeft. Als hij dat bevoegd (dwz met jouw volmacht) heeft gedaan, hebben juridisch gezien jullie die onderdelen besteld.
Het is daarom niet verwonderlijk dat je wordt aangesproken om de rekening te betalen. Uit het verhaal is niet direct duidelijk of je de buurman een volmacht hebt verleend om in jouw naam te handelen.
Aangenomen dat zo'n volmacht er niets was, lijkt er ook geen sprake te zijn van een toedoen van jou waardoor het bedrijf had mogen aannemen dat zo'n volmacht er wel was. Aan de andere kant is er ook geen omstandigheid op grond waarvan het bedrijf had moeten begrijpen dat de buurman niet bevoegd was. Het bedrijf kan daarom de buurman zelf aanspreken (art 3:70 BW).
Was zo'n volmacht er wel, dan zul je het zelf moeten oplossen, al mag je dat natuurlijk ook door de buurman in jouw naam laten doen.
Het hangt er dus vanaf wat je precies met je buurman hebt afgesproken. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 23:13 Onderwerp: |
|
|
Tom, waarom zou je bezwaar aantekenen tegen die factuur? Waarom is het zo'n punt dat de factuur op jullie naam staat? De spullen zijn toch besteld voor jullie en dat moet toch betaald worden??? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tomdegraaff
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 23:25 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Tom, waarom zou je bezwaar aantekenen tegen die factuur? Waarom is het zo'n punt dat de factuur op jullie naam staat? De spullen zijn toch besteld voor jullie en dat moet toch betaald worden??? |
Hallo tikSimone, ik zal even wat achtergrondinfo geven. De buurman heeft bij ons zeer slecht werk afgeleverd. Al snel bleek dat we met waterschade (!) kwamen te zitten en allerlei afwerkingspunten waren ver onder de maat. Maar we kunnen hem er niet meer op aanspreken, want... hij is spoorloos verdwenen.
Wat op het ene moment nog onze behulpzame buurman leek, bleek bij nader inzien een man met grote schulden. Zijn huis is bij opbod verkocht en er worden nog steeds spullen (via een deurwaarder?) verkocht. Ik zie het als een "schadevergoeding" als de betreffende factuur (iets meer dan 100 Euro) door het bedrijf naar hem wordt gestuurd. Als hij dan bij ons komt aankloppen, kan ik hem inlichten over zijn afgeleverde werk en kunnen we bespreken wat we met die factuur doen (sam-sam oid).
De buurman kan zich er niet (nog eens!) zo makkelijk van af maken door deze factuur maar gewoon even naar ons door te sturen!
Laatst aangepast door tomdegraaff op wo 29 mrt 2006 23:34, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tomdegraaff
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 23:28 Onderwerp: |
|
|
Suijkerbuijk schreef: | De factuur is overigens pas na anderhalf jaar verstuurd.
Dat is ook een vage. |
Suijkerbuijk, heb je mijn bovenstaande opmerking gelezen? Ik denk dat het installatiebedrijf eerst "gewoon" mijn buurman de factuur heeft gestuurd, maar die is dus overduidelijk nooit betaald. Nu er daar geen geld meer te halen valt, probeert het installatiebedrijf het bij ons. Dat is vast een tip geweest van onze "behulpzame" buurman. Dit weet ik natuurlijk allemaal niet zeker.
Laatst aangepast door tomdegraaff op wo 29 mrt 2006 23:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tomdegraaff
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 23:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het is daarom niet verwonderlijk dat je wordt aangesproken om de rekening te betalen. Uit het verhaal is niet direct duidelijk of je de buurman een volmacht hebt verleend om in jouw naam te handelen.
Het hangt er dus vanaf wat je precies met je buurman hebt afgesproken. |
Hallo bona fides,
het is wel duidelijk dat mijn buurman NAMENS mij heeft gehandeld, maar wij hebben altijd (mondeling) afgesproken dat hij alles OP EIGEN NAAM zou bestellen en wij hem de onkosten (op vertoon van aankoopbonnen) vervolgens contant zouden vergoeden.
Klopt het dat er dan géén sprake is van een volmacht? In dat geval lijkt mij het het meest voor de hand liggende om het installatiebedrijf er op te wijzen dat wij de buurman nooit gevolmachtigd hebben een bestelling voor ons te plaatsen en dat wij bezwaar maken tegen het op onze naam zetten van de factuur. Kan iemand mij met een passende verwoording helpen? Eventueel met wetsartikel. Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 29 mrt 2006 23:39 Onderwerp: |
|
|
Tom, dank voor de uitleg en wel voorstelbaar dat je de p... in hebt over het gebeuren. Echter, als ik het bedrag zo zie, dan komt ogenblikkelijk mijn praktische inslag boven en zou ik zeggen: jammer, verlies maar nemen en verder maar achter me laten.
Nu zou je er toch nogal wat moeite in moeten steken en de vraag is of het dat allemaal waard is. Maar ja, mijn bescheiden mening.
Mogelijke tussenoplossing: bel het bedrijf gewoon op en vraag waarom ze je pas nu de factuur sturen en check of ze eerder buurman hebben geprobeerd aan te spreken. Wellicht kom je met het bedrijf tot een minnelijke oplossing?? (die 50 euro die je in gedachten had). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 0:41 Onderwerp: |
|
|
tomdegraaff schreef: | het is wel duidelijk dat mijn buurman NAMENS mij heeft gehandeld, maar wij hebben altijd (mondeling) afgesproken dat hij alles OP EIGEN NAAM zou bestellen en wij hem de onkosten (op vertoon van aankoopbonnen) vervolgens contant zouden vergoeden.
Klopt het dat er dan géén sprake is van een volmacht? |
Ja dat klopt. In dit geval ben jij de lastgever, de buurman de lasthebber die in eigen naam handelt, en zegt artikel 7:421 lid 1 BW dat het bedrijf in dit geval jou kan aanspreken, voor zover de buurman jou kan aanspreken. Dat wil zeggen dat als bijvoorbeeld het bedrijf de spullen aan de buurman heeft geleverd, en de buurman ze weer aan jou heeft geleverd maar hij het bedrijf niet heeft betaald, het bedrijf zich op jou kan verhalen omdat jij dan eigenlijk de buurman nog moet betalen.
Nu de buurman die spullen niet heeft geleverd, is aan de voorwaarden van dit artikel niet voldaan, dus kan het bedrijf alleen bij de buurman terecht.
Quote: | In dat geval lijkt mij het het meest voor de hand liggende om het installatiebedrijf er op te wijzen dat wij de buurman nooit gevolmachtigd hebben een bestelling voor ons te plaatsen en dat wij bezwaar maken tegen het op onze naam zetten van de factuur. Kan iemand mij met een passende verwoording helpen? Eventueel met wetsartikel. Alvast bedankt! |
Je kunt vertellen dat jij met de buurman indertijd overeengekomen bent dat hij voor jouw rekening, maar in eigen naam, zou handelen. Vertel daarbij dat je de spullen nooit ontvangen hebt, en daarom niet tot betaling kunt worden aangesproken.
Het is aan het bedrijf om aan te geven op grond van welk wetsartikel ze je aanspreken. Dan lijkt het me dat ze het of op 7:421 zullen gooien, maar dat zal dan niet lukken, of zullen aanvoeren dat de buurman in jouw naam handelde. In het laatste geval moeten ze aantonen dat de buurman met volmacht handelde, of dat ze door jouw toedoen hebben mogen aannemen dat hij met volmacht handelde. Wat ze ook kiezen, ze zullen het een en ander moeten bewijzen, en dat zal zo te zien niet meevallen. |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 0:44 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn mening is het heel erg moeilijk om dit alles (volmachtkwestie) te bewijzen, want het is immers niet op papier gezet. Jouw woord tegen zijn woord.
Wat zou jij doen als jij werkte bij desbetreffende installatiebedrijf? Die zitten te wachten op hun geld en ik kan me voorstellen dat ze zeggen van: als wij maar betaald worden na 1,5 jaar...tis zo wel mooi geweest.
Ik snap jouw punt ook wel, maar wat ik niet begrijp is: hoe kan het dat jullie de onderdelen nooit ontvangen hebben als de installatiebedrijf dan toch over jullie gegevens beschikt?
Erg interessant... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 0:57 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Echter, als ik het bedrag zo zie, dan komt ogenblikkelijk mijn praktische inslag boven en zou ik zeggen: jammer, verlies maar nemen en verder maar achter me laten. |
Waarom? Ik sluit niet uit dat ik hierboven iets over het hoofd zie, maar gelijk zomaar toegeven en je rechten dan maar laten voor wat ze zijn, vind ik niet zo handig.
Ook uit praktisch/redelijk oogpunt gesproken is er m.i. niets mis met protesteren tegen de rekening. Het is aannemelijk dat het bedrijf spullen heeft geleverd maar nooit geld heeft gezien, en het heeft er veel van weg dat de buurman nooit met dit geld over de brug zal komen. Het staat daarom zo goed als vast dat iemand schade zal lijden. De wet regelt nu wie de schade voor zijn rekening behoort te nemen. Gegeven de omstandigheden is dat eerlijk, want iedereen "wist" van tevoren waar hij aan toe was (door de wet te kennen). Als ik me niet vergis wijst de wet in dit geval het bedrijf aan als de pechvogel. Als ik me wel vergis hoor ik dat graag.
Quote: | Nu zou je er toch nogal wat moeite in moeten steken en de vraag is of het dat allemaal waard is. Maar ja, mijn bescheiden mening. |
Hij komt dan ook hier voor advies . |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 1:08 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Naar mijn mening is het heel erg moeilijk om dit alles (volmachtkwestie) te bewijzen, want het is immers niet op papier gezet. Jouw woord tegen zijn woord. |
Kwestie van hoe de bewijslast is verdeeld. Het bestaan van de volmacht moet door het bedrijf worden aangetoond. Artikel 3:61 lid 2 BW komt het bedrijf daarbij in zoverre tegemoet, dat het voldoende is aan te tonen dat er een "toedoen" was van de achterman (tom dus) op grond waarvan het bedrijf mocht aannemen dat een toereikende volmacht was verleend. Uit de jurisprudentie volgt dat dit toedoen zich ook kan hebben geuit als een nalaten (bijvoorbeeld wanneer het bedrijf nog voor de levering contact heeft gehad met tom en daarbij heeft duidelijk gemaakt dat het het bestaan van zo'n volmacht aannam, terwijl tom ze niet op tijd uit die droom heeft geholpen). Van zo'n toedoen lijkt hier geen sprake. In dat geval "wint" tom.
Quote: | Ik snap jouw punt ook wel, maar wat ik niet begrijp is: hoe kan het dat jullie de onderdelen nooit ontvangen hebben als de installatiebedrijf dan toch over jullie gegevens beschikt? |
Puur speculatie van mijn kant, maar misschien is de buurman er met die spullen vandoor gegaan. |
|
|
|
 |
tomdegraaff
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 8:48 Onderwerp: |
|
|
Volento Deo schreef: | Ik snap jouw punt ook wel, maar wat ik niet begrijp is: hoe kan het dat jullie de onderdelen nooit ontvangen hebben als de installatiebedrijf dan toch over jullie gegevens beschikt?
Erg interessant... |
Volento Deo, dit is een misverstand. Wij hebben weldegelijk "van alles" geleverd gekregen door onze buurman, die direct de spullen heeft geinstalleerd. Ik ben geen expert en toen er door de buurman voor duizenden Euro´s wordt geleverd en gedeclareerd, heb ik altijd netjes betaald. Deze rekening kan ik achteraf onmogelijk controleren.
Of hetgeen gefactureerd wordt ook daadwerkelijk geleverd is... ik denk het wel, maar dat zou ik mijn buurman moeten vragen.
Die volgorde stel ik mij dus ook voor als de enige juiste: het installatiebedrijf factureert de buurman en die declareert bij mij. |
|
|
|
 |
tomdegraaff
|
Geplaatst: do 30 mrt 2006 8:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Volento Deo schreef: | Naar mijn mening is het heel erg moeilijk om dit alles (volmachtkwestie) te bewijzen, want het is immers niet op papier gezet. Jouw woord tegen zijn woord. |
Kwestie van hoe de bewijslast is verdeeld. Het bestaan van de volmacht moet door het bedrijf worden aangetoond. Artikel 3:61 lid 2 BW komt het bedrijf daarbij in zoverre tegemoet, dat het voldoende is aan te tonen dat er een "toedoen" was van de achterman. |
Ik heb nooit en te nimmer contact gehad met het installatiebedrijf. Mijn buurman was ook vrij om bij verschillende andere bedrijven te bestellen. Ik had alleen met HEM te maken.
Ik zal me thuis eens verdiepen in het genoemde wetsartikel. Daar heb ik nog 2 van die pillen liggen 
Laatst aangepast door tomdegraaff op do 30 mrt 2006 9:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
|