|
Auteur |
Bericht |
Quentin
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 12:39 Onderwerp: Erfdienstbaarheid van pad |
|
|
Mijn buurman en ik hebben beide een hoekhuis. Tussen onze huizen in bezit ik ong 2,2m grond en de buurman zo'n 1,2m. Er loopt een pad van 1,2m precies op de grens van onze grond (kost dus ieder 60cm), waarop dmv notariele acte uit 1969 erfdienstbaarheid van pad bestaat.
Nu zou ik graag een oprit willen maken op mijn grond, maar hiervoor zou ik ook mijn helft van het pad willen gebruiken. De buurman heeft dan nog steeds zijn erfbaarheid want hij kan zonder problemen over mijn oprit heen.
Echter dan zou het pad dus afgebroken worden.
In hoeverre mag ik het pad afbreken/aanpassen?
Kan ik de stenen eruit halen, zijn 60 cm intact laten, en voor mezelf dus een bredere oprit ernaast maken? Erfdienstbaarheid betekend toch dat hij over mijn "erf" mag lopen, niet dat we perse samen van dezelfde stenen een pad moeten hebben?
B.v.d voor enig advies.
Quentin |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 15:21 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Kan ik de stenen eruit halen, zijn 60 cm intact laten, en voor mezelf dus een bredere oprit ernaast maken? |
Volgens mij mag je met jouw grond doen wat je wilt.
Heb je al met de buurman overlegd? Misschien heeft die namelijk wel belangstelling voor een gezamenlijke oprit. Scheelt je ook weer in de kosten en ziet er mooier uit. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 21:58 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid van pad |
|
|
Quentin schreef: | Erfdienstbaarheid betekend toch dat hij over mijn "erf" mag lopen, niet dat we perse samen van dezelfde stenen een pad moeten hebben? |
Een erfdienstbaarheid kan meer inhouden dan alleen een dulden. Het kan ook een verplichting zijn iets niet te doen, en ook een onderhoudsverplichting inhouden. Wat staat er precies in de notariële akte? Misschien valt er al direct uit af te leiden dat het pad in stand moet worden gelaten.
Als de erfdienstbaarheid in de weg zit, is het niet voldoende als de buurman wel met je plan akkoord gaat. Het zou namelijk problemen kunnen opleveren als de buurman weer verhuist. Je kunt natuurlijk wel proberen in gezamenlijk overleg die akte te veranderen.
Verder zal het ook een beetje afhangen van de precieze situatie. Als je aan het werk gaat zal de buurman in ieder geval een tijdje het pad niet kunnen gebruiken. |
|
|
|
 |
Quentin
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 22:29 Onderwerp: |
|
|
De letterlijke text in de koopactie, die de erfdienstbaarheid quote is:
"Ten behoeve en ten laste van het bij deze akte verkochte gedeelte van meergemeld kadastraal perceel [perceel naam Quentin] en het daaraan grenzende [perceel naam buurman] anderzijds, wordt bij deze over en weer gevestigd een erfdienstbaarheid van pad, bestaande in het recht om -ook met kinderwagens, rijwielen, tweewielige motorvoertuigen en al dan niet beladen kruiwagen- over het tussen depanden gelegen voetpad te komen en te gaan van- en naar de openbare weg."
Staat dus nergens dat ik het voetpad niet mag aanpassen.. zolang er maar een voetpad is wat door beide gebruikt kan worden.
En het blijft toch mijn eigendom... dus als ik het aan wil passen lijkt me dat dat moet kunnen, zolang ik maar niet de eisen van de erfdienstbaarheid hinder, en m.i doe ik dat niet, ik maak het alleen breder en evt een andere steensoort (zodat het optisch ook 2 aparte paden zijn).
Ik probeer overigens alleen uit te vinden wat ik wettelijk kan en mag. Ik heb er al eens met de buurman over gehad, en ga nog eens met hem praten over wat hij wil en wat ik wil. Een gezamelijk brede oprit zou ook kunnen (al hou ik zelf niet zo van al dat gezamelijke... voor je het weet staat er allerlei bezoek op de oprit die mijn uitgang blokkeren). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 23:17 Onderwerp: |
|
|
Quentin schreef: | voor je het weet staat er allerlei bezoek op de oprit die mijn uitgang blokkeren |
En voor je het weet staat er allerlei bezoek op de oprit die zijn (recht van) pad blokkeren...?
Ik durf er niet veel over te zeggen. De letterlijke tekst praat over een voetpad, en ik kan me indenken dat een half pad en een halve oprit samen geen voetpad zijn. Zoiets fietst in ieder geval een stuk minder lekker dan een volwaardig pad. Maar een erfdienstbaarheidexpert ben ik dus niet.
Waarom wil je het voetpad in de oprit meenemen? Een buitenstaander zou wel heel snel de indruk krijgen dat je er je auto op kwijt wilt. De kans lijkt me aanzienlijk dat er ook geregeld auto's (als niet van jou, dan van bezoekers) op of heel dicht bij die 60cm zullen staan. Het resultaat van je aanpassing lijkt me dat je gebruikers van het pad toch min of meer op de 60cm van de buurman duwt. Als ik er zo over nadenk zie ik in zo'n oprit toch een zekere 'frustratie' van de erfdienstbaarheid. Voor mijn gevoel zijn de dienstbaarheden die de erven over en weer elkaar bieden niet meer in evenwicht.
Maar als de buurman er geen punt van maakt en je verwacht dat hij er nog wel een aantal jaar zal wonen, kun je het wagen. Als een erfdienstbaarheid geruime tijd op een bepaalde manier zonder tegenspraak is uitgeoefend, is in geval van twijfel over de inhoud van de erfdienstbaarheid die manier van uitoefenen beslissend. |
|
|
|
 |
Quentin
|
Geplaatst: zo 26 mrt 2006 23:53 Onderwerp: |
|
|
Ik wil die 60 cm erin opnemen omdat mijn resterende 1,6m niet genoeg is voor een oprit. Een auto is ong 1,85 breed.
Wat ik altijd kan doen is gewoon een oprit van 1,6 ernaast maken in dezelfde stenen, mijn erf dus niemand die me dat kan tegenhouden. Dan wordt het dus 1 groot geheel. De tussenruimte tussen de huizen is een soort trechter, mijn auto wordt dus ook verder op geparkeerd, op het brede deel. Hij moet alleen het beginstuk over.
Rottige is dat er over een pad gesproken wordt.. nergens staat hoe groot / breed dat moet zijn. Er ligt nu een pad van 1,2m... wie zegt dat dat in '69 ook zo was?
Plus ik wil niet dat mijn hele oprit op deze manier in de erfdienstbaarheid ingelijfd wordt als "voetpad". En je zou het idee krijgen dat de grens in het midden van het nieuwe geheel ligt wat niet zo is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 mrt 2006 0:52 Onderwerp: |
|
|
Aha, dan ik me inderdaad heel goed voorstellen dat je een stukje van het pad wilt gebruiken. Als de oprit zo wordt gemaakt dat het wegdek ongeveer naadloos aansluit op het deel van de buren lijkt er me eigenlijk geen probleem. Ok, misschien is het dan letterlijk geen echt voetpad meer, maar zolang de buren nog alles kunnen doen wat ze nu kunnen doen, moet dat toch genoeg zijn...
Een wijziging die een soort knik in het wegdek oplevert zodat je er niet meer zonder op te letten overheen kunt fietsen lijkt me wel een probleem.
Misschien is het mogelijk om alleen het eerste stukje van het voetpad te wijzigen en de rest in stand te laten? Dan kun je zonder probleem met de auto erlangs en blijft het ook voor de toekomst duidelijk dat het in ieder geval niet om méér dan 60cm gaat? Nou ja is maar een idee, ik weet natuurlijk niet hoe de situatie er precies uitziet en wat je van plan bent.
En nog maar eens, erg veel weet ik niet van erfdienstbaarheden, dus neem wat ik zeg niet voor waarheid aan . |
|
|
|
 |
|