Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 15:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe dwing ik verbaliseren af?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lincoln51

Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 21:32    Onderwerp: Hoe dwing ik verbaliseren af? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Drie maal aangifte gedaan en verzocht tot handhaving bij afdeling Bijzondere Wetten i.v.m. het gebruik maken van een ruimte en schenken van alcoholische dranken zonder Horecavergunning, waardoor veel overlast in een seniorencomplex.
Ben al 4 maanden bezig om de activiteiten te stoppen, maar politie reageert niet op klachten over overlast en Bijzondere Wetten treedt niet op tegen lokaal. Hoe nu verder?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 21 mrt 2006 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou een schriftelijke klacht indienen bij de burgemeester. Die is namelijk korpsbeheerder en die afdeling Bijzondere Wetten zal ook wel onder een gemeentelijke dienst vallen, toch? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

Wellicht een interessante link voor je: Klachten over de politie

Evt. kun je volgens mij ook nog om een bevel handhaving vragen, maar ik zou eerst de klachtenprocedure ingaan.

Andere mogelijkheid: pers tippen?
Johan77

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 0:57    Onderwerp: Re: Hoe dwing ik verbaliseren af? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lincoln51 schreef:
Drie maal aangifte gedaan en verzocht tot handhaving bij afdeling Bijzondere Wetten i.v.m. het gebruik maken van een ruimte en schenken van alcoholische dranken zonder Horecavergunning, waardoor veel overlast in een seniorencomplex.
Ben al 4 maanden bezig om de activiteiten te stoppen, maar politie reageert niet op klachten over overlast en Bijzondere Wetten treedt niet op tegen lokaal. Hoe nu verder?

Lincoln,

Heb je echt drie maal aangifte gedaan? Dus drie maal tot strafvervolging verzocht van verschillende incidenten? Misschien dat de politie alleen melding heeft gemaakt van je klacht maar een aangifte? Probeer hier wel echt een aangifte van te doen.

Tip: bel de gemeente is op en vraag naar de afdeling die vergunning afgeven. Bijv Milieu. Die kunnen eventueel het bestuurlijk aanpakken.

En als je het echt zat ben dan moet je maar op heterdaad de drijver/manager/barman op heterdaad aanhouden(als burger). Bel de politie en vertel dat je iemand op heterdaad heb aangehouden en waarvoor. Moet jij eens kijken hoe snel alles gaat.

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt bezwaar indienen tegen het uitblijven van een besluit tot handhaving. Als men daar niet op reageert kun je in beroep bij de bestuursrechter tegen het uitblijven van het besluit op bezwaar (kost paar tientjes griffie die je terug zult krijgen). De rechter zal de afdeling dan op de vingers tikken.
Lincoln51

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben tweemaal op het politiebureau geweest en zij hebben daarvan notities gemaakt. Dus geen echte aangifte gedaan in die zin. Verder regelmatig telefonisch verzocht tot handhaving bij afd. Milieu en bij de politie Bijzondere Wetten. Iedereen is het met me eens dat dit niet kan, maar er gebeurt vervolgens niets.
Vandaag zou ik weer teruggebeld worden door de ambtenaar van Milieu, want deze had het dossier "net" overgenomen van een collega en Bijzondere Wetten zou tussen 1 of 2 dagen met mij contact opnemen. Ik heb ook geprobeerd de wijkagent in te schakelen, maar die reageert helemaal niet op mijn verzoek.
Zo ontstaat vanzelf het syndroom van Kafka. Rolling Eyes

Ik wacht het nog deze week af en dan rest er inderdaad niets anders als een burgeraanhouding. Zeer goede tip. Meer tips etc. altijd welkom.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor burgeraanhouding is wel nodig dat het om een strafbaar feit gaat, en niet om een vergrijp waarop een administratieve boete staat. Nu kan ik me goed voorstellen dat illegaal drank schenken strafbaar is, ik heb het zelf niet nagezocht.

Om administratieve handhaving kun je beter schriftelijk vragen. Dan is de gemeente verplicht te reageren in de vorm van een besluit, waarmee je een volgende stap kunt zetten. Burgeraanhouding heeft niet zo veel zin als de politie niet wil meewerken. Dan nemen ze de verdachte van je over en laten hem gelijk weer lopen.
Johan77

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad kan, naar mijn inziens, ook de gemeente een rol spelen. Dit met idd met bestuursdwang/dwangsom of dergelijke.

Burgeraanhouding is inderdaad misschien niet zo slim maar ik verwacht niet dat de politie de verdachte direct in vrijheid stelt. Dit omdat het schenken van alcoholische dranken, zonder horecavergunning, toch echt wel iets is waar de politie verbaliserend tegen optreed.

Twee wegen kunnen tegerlijkertijd bewandeld worden. Bestuursdwang en strafrechtelijk.

Watvoor omvang betreft het schenken van alcohol???

Waarom denkt Bona Fides dat het schenken van alcohol niet strafbaar zou zijn?

( ik ben hier ook een beetje om te leren op dit forum hoor, dus neem mij niet kwalijk als ik wat domme vragen stel..)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johan77 schreef:
Waarom denkt Bona Fides dat het schenken van alcohol niet strafbaar zou zijn?

( ik ben hier ook een beetje om te leren op dit forum hoor, dus neem mij niet kwalijk als ik wat domme vragen stel..)

Ik ben hier ook om te leren Smile. Maar sla de Drank- en Horecawet er eens op na: artikel 45 is per 14 september 2005 komen te vervallen. Daarvoor in de plaats zijn er de artikelen 44a-i die de handhaving via bestuurlijke boetes regelen. Ik denk niet dat je overtredingen van deze wet nu nog kunt aanmerken als strafbare feiten als bedoeld in art 27 lid 1 Sv. Dan wordt burgeraanhouding niet meer gelegitimeerd door art 53 lid 1 Sv en derhalve zelf een strafbaar feit.

De te ondernemen actie is een schriftelijk verzoek tot handhaving. Lincoln51 moet dan wel belanghebbende zijn, of door een belanghebbende gemachtigd worden.
JBA

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verkopen van drank is verboden. In het kort uitgelegd:
Licht alcoholische dranken en enkele aangewezen dranken mogen verkocht worden in winkels, tabakzaken en cafetaria's e.d.
Deze dranken mogen echter ook in deze gelegenheden niet genuttigd worden, maar alleen meegenomen worden.
Mocht er ergens drank verkocht worden om ter plaatse te nuttigen, licht of zwaar alcoholisch, en dit gebeurd op dusdanige schaal dat er gesproken kan worden van een inrichting (let op: dit hoeft dus geen bedrijf te zijn) dan moet er een horecavergunning afgegeven worden door de burgemeester. Deze vergunning krijg je niet zomaar, een strafblad kan je dit al in de weg staan. In het geval die beschreven wordt kan er voor zover ik op de info af ga die gegeven wordt gesproken worden van een inrichting.

Echter, de gemeente is toezichthouder in dit verhaal. Zij zijn aangewezen om te controleren op vergunningen en de naleving van voorschriften. Dit wil niet zeggen dat de politie geen bevoegdheid heeft: bij het constateren van een mogelijke overtreding van deze wet kunnen zij optreden omdat zij opsporingsambtenaar zijn. Maar, het verdient echt aanbeveling om deze situatie bij de gemeente neer te leggen. Vanuit de gemeente moet een actie gecoordineerd worden. Vaak wordt er bij de daadwerkelijke controle ter plaatse wel politie ingezet voor de strafrechterlijke afhandelind.

Ik heb hieronder een stukje juridisch kader geplakt.

Artikel 3
Het is verboden zonder daartoe strekkende vergunning van burgemeester en wethouders het horecabedrijf of slijtersbedrijf uit te oefenen.

Noot: In art. 1 lid 1 wordt een horecabedrijf gedefinieerd als de activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor het gebruik ter plaatse.
Bedrijfsmatig wil zeggen deelnemen aan het economische verkeer. Elke verstrekking van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse die bedrijfsmatig geschiedt - ongeacht of dit wel of niet tegen betaling gebeurt - behoort tot de uitoefening van een horecabedrijf.

Artikel 12 Bespreking
1. Het is verboden alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse anders dan in een in de vergunning vermelde horecalokaliteit of anders dan op een in de vergunning vermeld terras, tenzij het betreft het vanuit zodanige lokaliteit afleveren van alcoholhoudende drank op bestelling in hotelkamers ingericht voor nachtverblijf of het verstrekken van alcoholhoudende drank door het in dergelijke hotelkamers beschikbaar te stellen.
JBA

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oh ja, de vraag over de burgeraanhouding.

In principe wordt er een strafbaar feit gepleegd. Echter, in hoeverre kan een burger dit constateren? De burger heeft niet de bevoegdheid om naar de vergunning te vragen. Ik denk dat om die reden, hoe sterk het "vermoeden" ook is dat die vergunning niet afgegeven is, niet rechtmatig is. Echter, dit is mijn gevoel. Ik weet niet of het klopt.

Ook ik ben hier per slot van rekening om te leren he... Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA, welke strafbepaling wordt dan overtreden? Een bestuurlijke boete is geen straf in de zin van het Wetboek van Strafvordering.

Burgers zijn in het algemeen niet bevoegd om medeburgers aan te houden wegens het overtreden van een verbodsbepaling, ook niet bij ontdekking van zo'n overtreding op heterdaad (om de woorden van art 128 Sv te gebruiken, een artikel dat in het algemeen dus niet van toepassing is omdat het spreekt van een strafbaar feit).

Ook de politie heeft zo'n bevoegdheid in haar algemeenheid niet, al kan zij bij constatering van een overtreding van de Drank- en Horecawet wellicht wel optreden ter handhaving van de openbare orde. Een aanhouding zal slechts mogelijk zijn wanneer bijvoorbeeld haar instructies niet worden opgevolgd, dus op grond van art 184 Sr.

Tenminste, zo zie ik het. Verbetering is welkom.
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonde dat de politie zo nalatig is in het uitvoeren van hun plicht.

Ik zit al een tijdje te broeden op een mogelijke oplossing, en wil een (zeer amateuristische) suggestie doen, namelijk: Op het moment dat je constateerd dat er alcohol geschonken wordt, in het geniep de politie inlichten, uitgebreid verslag doen (telefoontjes worden naar mijn weten op band opgenomen) en duidelijk maken dat er op het moment dat je belt in jouw ogen de wet wordt overtreden, en verzoek op snel ingrijpen.

Maar het blijft naar mijn idee vechten tegen de bierkaai zolang je als burger niet gehoord wordt wanneer je een serieus probleem meldt en daar niet adequaat mee wordt omgegaan door de overheidsinstanties die over het betreffende probleem horen te gaan

Gwen.
MSN messenger
JBA

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:

Er worden artikelen uit de drank en horecawet overtreden, én de Wet op Economische Delicten wordt overtreden.

In art. 1 onder 4 van de WED worden de in de art. 2, 3, 12 tot en met 25, 35 lid 2 en 38 van de Drank- en Horecawet genoemde handelingen aangewezen als strafbare feiten. Daarnaast kunnen de delicten genoemd in de art. 26, 33 en 34 van de Wet op de economische delicten worden overtreden in het kader van de Drank- en Horecawet.

Als de horeca ondernemer geen vergunning toont aan de politie kan deze aangehouden worden voor overtreding van artikel 17, ivm de WED.
Overigens kent de WED een eigen artikel die het niet voldoen aan een bevel of vordering van een opsporingsambtenaar voor deze wet strafbaar stelt (art. 26).

Overigens, het recht tot strafvervolging vervalt indien een bestuursrechterlijke boete is opgelegd (artikel 44a lid 7 Drank en hor. wet)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 mrt 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
Er worden artikelen uit de drank en horecawet overtreden, én de Wet op Economische Delicten wordt overtreden.

En dus is het Wetboek van Strafvordering inderdaad gewoon van toepassing. Heel goed. Dank je voor het vinden van de missende schakel Wink.
JBA

BerichtGeplaatst: do 23 mrt 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We komen er wel... Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds